Gå til innhold

Går det ikke an å tenke litt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kusine skal ha sitt første barn. Hennes mann har 2 fra før. De har 50/50.

Hun et selvsagt usikker på tiden etter sykehuset. Termin i fellesferien.

De har nå prøvd å snakke med mor om å endre tiden med de andre. Det er gjort i lang tid.sånn som mor vil,så skal de to andre komme dit når hun kommer fra sykehuset. Barnefar har foreslått at hun fikk alenemor iallefall 2 uker etter fødsel.Det nytter ikke. Da gikk mor å bestilte sydentur med venner. Hun har ferie denne tiden.

Hvor vanskelig kan folk være?

Anonymkode: 7cea4...dd6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga det å lese innlegget ditt et seriøst forsøk, men jeg forstår ingenting av hva du forsøker å si. 

Anonymkode: c4b26...be2

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo far sine barn og søsken til det nye barnet som kommer. Hvorfor er det unaturlig at de er der når kusinen din kommer hjem med baby? 

Skal jeg sende sønnen vår avgårde et par uker når vi kommer hjem med et nytt søsken? Nei, de fleste gjør ikke det. 

Anonymkode: 3b146...da2

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Mor må vel ha ferie når hun har ferie fra jobben og vennene har ferie fra jobben dersom de skal reise sammen. Men, hvis det var bestemt på forhånd at hun skulle ha barna de to ukene så er det jo brudd på avtalen og FVK-mat. Og det må de jo da bare ta opp med mor og evt få gjort om. En avtale er en avtale. 

Men, så har de jo både mor og far der og barna til far er jo storesøsken til den nye babyen. Så det kan være koselig med babyen og de to store og stemor og far. En stor lykkelig familie.

I en familie der man får barn nummer tre så pleier man vel ikke akkurat å sende de to eldste avgårde når babyen kommer i hus heller. Så dette er jo ikke veldig unaturlig. De to største vil vel også bli kjent med babyen. 

Anonymkode: 21d43...63d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva er alderen på barna?

Anonymkode: 144a9...4bb

Gjest NotNaomi
Skrevet

Nå er det jo barn som hører til i denne familien,så at de må være der syns jeg er helt naturlig.

Så er det jo også hensynet til de to barna. De gleder seg vel til ny søster eller bror,og ville vel vært litt leit for dem å ikke være tilstede.

Skrevet (endret)

Med mindre det var mor sine uker i utgangspunktet synes jeg det er helt innafor at hun reiser bort. Synes det er ille at halvsøsken ikke skal få se sitt nye søsken før etter to uker. Blir din kusine eller barnet veldig dårlig etter fødsel blir det naturligvis en annen sak, men sånt kan man ikke forutse og da er det uansett far eller barnevakt sitt ansvar å underholde barna.

Endret av toothfairy
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hvor gamle de to andre barna er, tenker jeg. Hvis de er så små at de krever masse stell og ettersyn kan jeg skjønne den vordende ny-mamma.

Anonymkode: 8288a...caa

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har nå prøvd å snakke med mor om å endre tiden med de andre. Det er gjort i lang tid.sånn som mor vil,så skal de to andre komme dit når hun kommer fra sykehuset. Barnefar har foreslått at hun fikk alenemor iallefall 2 uker etter fødsel.Det nytter ikke. Da gikk mor å bestilte sydentur med venner. Hun har ferie denne tiden.

Jo det går absolutt an å tenke litt og det burde din kusine gjort før hun ble gravid med en mann som har to barn fra før av, dersom det viser seg at hun ikke orker at disse er tilstede etter fødselen.  Jeg har tre barn og venter nummer fire. Mener du at jeg skal sende bort de tre andre i et par uker etter fødselen fordi jeg vil være "alenemor"? Nei, det er ikke sånn det fungerer. 

Anonymkode: 4f1cb...e2c

• Liker 18
Skrevet

Termin er en 5-ukersperiode. Bare 5% føder på termindatoen. Mor skal kanskje ikke feriere alene, og må få bestille ferien sin i god tid. Jeg tenker at de må prøve å høre med familie om de kan bidra litt hver hvis det blir behov, som man må i flerbarnsfamilier ellers.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bel, har man barn, enten man har barn 100 % eller 50 % så kan man ikke velge de barna man alt har bort, tilfordel for ett nytt barn. 

Sett at du får ett bar til, skal du da sette det første barnet ditt bort i noen uker fordi det nye barnet er viktigere? Hvem som bør tenke litt, her, er et diskusjonstema. 

Anonymkode: ed4a4...06f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

1. Jeg har lese og skrivevansker. Jeg øver meg å skrive på nett. Norsk er vanskelig å skrive. Jeg er voksen,men får undervisning.

Hersketeknikk, er det en av de første svar. Er flere tråder her inne om folk som ikke skriver rett.

Kunne sagt mye mer om denne saken. Far driver egen virksomhet. Og en ansatt til. Langtidssykmeldte er den ansatte,så fikk en fra nav. Bedriften kan ikke overlates til den person alene. Derfor far ikke blir hjemme på dag de første uker. Mor skulle være hjemme i ferie,men pga dette bestilte hun tur.Det er ikke snakk om at søsken ikke skulle treffes. Selvsagt skulle de komme å være der innimellom. Med tanke på mor til de andre,som nektet slekt å venner på besøk de tre første uker.

De andre barn er 3 og 7 år. 7 åring trenger mye hjelp pg sykdom. 

Dere er klart uenig. Trekker meg stiller ut. Dette har jeg brukt 35 min på. Ha en fin kveld videre

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke  din kusine en mamma  eller noe som kan hjelpe til?   Og som noen skrev den ungen kan bli født nårsomhelst.  Skal da mor til de eldste barna sitte å vente og avlyse sin ferie . Det kan til og med gå på overtid.  Desverre sånn er det å bli mamma spesielt  første . Mann blir kastet inn i noe ukjent og selvfølgelig  blir mann redd. Men man kan ikke forvente at andre uten om far eller veldig nærme familie setter livet sitt på vent pga. Ps har dysleksi selv.  Blåss i folka som klager . Det hjelper ikke deg det minste. Man må få trene   

Anonymkode: f35a8...9ca

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bel, har man barn, enten man har barn 100 % eller 50 % så kan man ikke velge de barna man alt har bort, tilfordel for ett nytt barn. 

Sett at du får ett bar til, skal du da sette det første barnet ditt bort i noen uker fordi det nye barnet er viktigere? Hvem som bør tenke litt, her, er et diskusjonstema. 

Anonymkode: ed4a4...06f

De fleste som er førstegangsfødende, får hjelp av far som er i permisjon de første ukene. Hvis far vil være fullt opptatt med å underholde 2 barn 24/7, eller verre, pleier å overlate store deler av ansvaret for barna sine til samboer, kan det bli en tøff start om det blir en vanskelig fødsel/keisersnitt/krevende nyfødt eller svak nyfødt som skal ha tid på nyfødtintensiv osv. Å kunne måtte bli alene om ting føles ekstra utrygt når man ikke har fått barn før. 

Når man får nr 2 eller 3 er man erfaren og tryggere og har kapasitet til mer, mens en som er førstegangs kan ha mer behov for å vite at far er tilgjengelug for henne og barnet ved behov. Jeg var i hvertfall glad for å kunne regne med mors hjelp om det skulle bli behov, men jeg fødte ikke i ferietid. Jeg hadde ikke ventet at hun styrte ferien sin etter vår fødsel. Vi endret selvfølgelig heller ikke samvær, vi ville kun trenge hjelp om det var kritisk for barnet eller meg, overføring til sykehus i annen by osv.

Skrevet

Når man velger å rote seg opp i en mann med barn fra før og attpåtil velger å få barn med han så har man satt seg i denne situasjonen selv. Kusinen din klarer fint å ta seg av baby mens far har sin to andre barn. Barna som far har fra før fortjener stabilitet i hjemmet sitt spesielt når det kommer et nytt familiemedlem som får bo med begge sine foreldre.

• Liker 8
Skrevet

Hvis det ikke er planlagt keisersnitt kan babyen like gjerne komme et par uker før eller etter termin, og da løser dette seg helt av seg selv. Hvis ikke må de bare gjøre det beste ut av situasjonen, de har ikke noe annet valg.

At folk er vanskelige er ikke noe nytt, samlivsbrudd med barn i bildet kan få det verste fram i både mødre og fedre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Når man velger å rote seg opp i en mann med barn fra før og attpåtil velger å få barn med han så har man satt seg i denne situasjonen selv. Kusinen din klarer fint å ta seg av baby mens far har sin to andre barn. Barna som far har fra før fortjener stabilitet i hjemmet sitt spesielt når det kommer et nytt familiemedlem som får bo med begge sine foreldre.

Men Ts skriver at far er opptatt med jobb! Hvordan skal han grei å ta seg av sine særkullsbarn uten hjelp av Ts' kusine da?! 

Synes det er så feil at en nybakt førstegangs (ja, for det er forsatt hennes første gang selv om hennes samboer har vært igjennom dette to ganger før!!) skal få ødelagt barseltiden, en dyrebar tid som går så alt for fort, med å være barnevakt for far (og mor!) bare fordi mor er Tver!!

Anonymkode: c132e...650

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men Ts skriver at far er opptatt med jobb! Hvordan skal han grei å ta seg av sine særkullsbarn uten hjelp av Ts' kusine da?! 

Synes det er så feil at en nybakt førstegangs (ja, for det er forsatt hennes første gang selv om hennes samboer har vært igjennom dette to ganger før!!) skal få ødelagt barseltiden, en dyrebar tid som går så alt for fort, med å være barnevakt for far (og mor!) bare fordi mor er Tver!!

Anonymkode: c132e...650

Det er jo far som er tverr. Han planlegger å jobbe. DET GÅR JO AN Å TENKE LITT. 

• Liker 14
Skrevet
7 minutter siden, Lou Salome skrev:

Det er jo far som er tverr. Han planlegger å jobbe. DET GÅR JO AN Å TENKE LITT. 

Akkurat.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...