Gå til innhold

Kompensasjon for stygt arr

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

God ettermiddag folkens! :) La oss si at man har blitt operert for over 10 år siden også har man fortsatt et

stygt arr på kroppen etter operasjonen. Det å få arr etter en operasjon er en ting, men 

arret som det er snakk om her er mye styggere enn hva det kunne ha vært. 

Kan man få dekket operasjon av arret på bakgrunn av tabbe fra tidligere lege? 

Anonymkode: be888...d0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet du at det var en tabbe? Alle operasjoner med kniv gir arr.

Du får høre med legen din :)

Anonymkode: ec416...76a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

God ettermiddag folkens! :) La oss si at man har blitt operert for over 10 år siden også har man fortsatt et

stygt arr på kroppen etter operasjonen. Det å få arr etter en operasjon er en ting, men 

arret som det er snakk om her er mye styggere enn hva det kunne ha vært. 

Kan man få dekket operasjon av arret på bakgrunn av tabbe fra tidligere lege? 

Anonymkode: be888...d0b

Arr komme ri alle varianter og er avhengig av hvordan kroppen heler skadene skapellen har gjort. 

Å tro at en ny operasjon vil gjøre et stygt arr penere er håpe på for mye. Hva er det som ble opererrt og hvor på kroppen sitter arret? (Jo nærmere halsen du kommer desto styggere blir arr, når du har en kropp som er dårlig på å lege arr/danner mye arrvev i arret.)

Vær obs på at gamle arr med mye klumper i kan korrigeres med flytende nitrogen og kortisoninnsprøytning, men det er ikke behangelig akkurat. )

Anonymkode: 9c7a2...7f7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arr komme ri alle varianter og er avhengig av hvordan kroppen heler skadene skapellen har gjort. 

Å tro at en ny operasjon vil gjøre et stygt arr penere er håpe på for mye. Hva er det som ble opererrt og hvor på kroppen sitter arret? (Jo nærmere halsen du kommer desto styggere blir arr, når du har en kropp som er dårlig på å lege arr/danner mye arrvev i arret.)

Vær obs på at gamle arr med mye klumper i kan korrigeres med flytende nitrogen og kortisoninnsprøytning, men det er ikke behangelig akkurat. )

Stemmer dette, og hvorfor det i så fall? 

Anonymkode: c5863...b02

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få erstatting på feilbehandling som medfører tapte inntekter som enn følge av invaliditet. Om du kan dokumentere disse tapene, så får du de dekt av Norsk pasientskadeerstatting, Størrelsen på erstattingen er 40G * invaliditetsgraden.

https://www.npe.no/

Anonymkode: 643f0...330

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer dette, og hvorfor det i så fall? 

Anonymkode: c5863...b02

Hvorfor og hvordan vet jeg ikke jeg har fått dette forklart av både kirurger og hudleger. Jeg er operert og har fått korrigering av arr med kortison og flytrnde nitrogen, fordi laser ikke var egnet. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Vi skal være glad vi i det hele tatt ble operert gratis, i motsetning til i USA hvor man må betale mange hundre tusen.
Arr er konsekvens av operasjon , og kirurgi leger er ikke kosmetiske sykepleiere. Jobben dems er å redde liv, ikke bruke tid på et perfekt arr. Allikevel gjør de jo så godt de kan, men ikke alle arr blir "pene". Det er uansett ikke noe man kan få kompensasjon for.
Man får ikke kompensasjon for kosmetiske ting. Hadde arret derimot sprettet opp eller gitt infeksjon og fysiske alvorlige plager kunne du fått en ny sy-time, men penger? Nei!

Anonymkode: 53531...624

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hud gror ulikt og kroppen forandrer seg etter 10 år samme gjør arret. Vært stolt av arret ditt du. Det er litt seint og komme etter så mange år og vil ha kompensasjon. 

Anonymkode: ffee7...ff8

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis arret sitter midt i ansiktet ville jeg fått noen til å se på det. 

Jeg fjernet en føflekk og legen advarte om at dette kunne bli et stygt arr - i så fall skulle jeg ta kontakt så skulle de fikse det. Det ble et stygt arr - men det er på ryggen og jeg kunne ikke brydd meg mindre.

AnonymBruker
Skrevet

Arr er en konsekvens av kirurgi. Legens evner har mindre å si i den sammenhengen, det viktigste er hvordan kroppen din gror, altså en helt individuell faktor. Det er ingen legetabbe, du fremstår som en snottunge for å si det på ekte bergensk. Du kan be om arrkorreksjon, men du bør være oppmerksom på at det sjelden blir bedre så lenge kroppen din ikke gror bra. 

Anonymkode: 4561f...6f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du snakke med legen din om. Hvis det er medisinsk begrunnet kan korreksjon av arr dekkes av det offentlige. Det må altså foreligge helsemessig ulempe. Om det er feilbehanling eller om du rett og slett må kunne regne med arret ser slik ut, må selvsagt også en lege avgjøre. At arret ikke er så pent som det teoretisk sett kunne vært, er ikke en grunn i seg selv. For å si det slik: vi har alle ulikt utseende, og ikke alle er perfekt vakre. Slik er det også med arrene våre...

Anonymkode: c68c0...82c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arr er en konsekvens av kirurgi. Legens evner har mindre å si i den sammenhengen, det viktigste er hvordan kroppen din gror, altså en helt individuell faktor. Det er ingen legetabbe, du fremstår som en snottunge for å si det på ekte bergensk. Du kan be om arrkorreksjon, men du bør være oppmerksom på at det sjelden blir bedre så lenge kroppen din ikke gror bra. 

Anonymkode: 4561f...6f7

Det var da å hoppe til konklusjon uten å vite fakta. Jeg har rundt 11 arr etter operasjon, og noen er styggere enn andre. Stor forskjell på arbeidet til de forskjellige kirurgene jeg har hatt. Har hatt flere, i samme region. For det styggeste arret var stiftene satt i så slurvete, at såret stod delvis åpent. Stiften satt med ene pinnen inne i såret og den andre enden utenfor. Flere var satt slik i hastverk tydeligvis. Da lukker ikke ting seg som det skal. Du aner ingenting om tilfellet er slikt med TS. 

Anonymkode: 60442...9cb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som har fått dekket både arrkorrigering på to arr og fått ordnet seg hos plastisk kirurg andre steder etter operasjon som følge av en bilulykke.

Anonymkode: 5fd95...4be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...