AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #1 Skrevet 5. juni 2017 Her jeg bor, er det egentlig ikke så veldig mange utlyste stillinger å velge mellom. Så jeg sjekker ofte etter mulige jobber i andre deler av landet. Hvis jeg skal begynne med å sende en e-post (eller kontakte mulige arbeidsgivere over telefon) hva skal jeg egentlig skrive da? Jeg ønsker jo selvfølgelig å vise min interesse, men samtidig burde jo de som leter etter arbeidstakere bli interessert i meg også da! Anonymkode: 63e8b...852
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #2 Skrevet 5. juni 2017 Tror det kan være lurt å være bevisst på at e-posten ikke virker masseprodusert, pass på at den går til riktig person og viser genuin interesse. Hvordan du gjør det er vanskelig å svare mer presist på uten å kjenne både deg og arbeidsplassen. Still noen gode spørsmål som kan skape en samtale. Om det er best med e-post eller telefon kommer litt an på både deg og mottakeren. Kjenner du noen som kan introdusere deg for noen som har inflytelse? Det kan funke i det private. I det offentlige vil det være viktigst å gi et godt inntrykk og få vite om de kan ha bruk for folk i nær fremtid. Anonymkode: dc533...bd3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #3 Skrevet 5. juni 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her jeg bor, er det egentlig ikke så veldig mange utlyste stillinger å velge mellom. Så jeg sjekker ofte etter mulige jobber i andre deler av landet. Hvis jeg skal begynne med å sende en e-post (eller kontakte mulige arbeidsgivere over telefon) hva skal jeg egentlig skrive da? Jeg ønsker jo selvfølgelig å vise min interesse, men samtidig burde jo de som leter etter arbeidstakere bli interessert i meg også da! Anonymkode: 63e8b...852 Tenker du på å søke utlyste stillinger så ligger nøkkelen i å lage/utforme en cv og søknad der du utmerker deg. Åpne søknader til arbeidsgivere der det ikke er utlyste stillinger er for de fleste et irritasjonsmoment. Anonymkode: 3ec88...fce
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #4 Skrevet 5. juni 2017 Hvorfor kan du ikke bare sende CV og søknad? Det er IKKE positivt å sende en mail angående en jobb, da virker du son om du er for lat til å søke. Har du konkrete spørsmål til stillingen som det er viktig for deg å vite før du søker, ringer du. Men dumme spørsmål er bare unødvendig. Det er absolutt ikke nødvendig å ringe og følge opp etter søknaden er sendt heller. De som rekrutterer, har mye å gjøre, og hater når noen ringer bare for å mase. Anonymkode: 53afa...20e 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #5 Skrevet 5. juni 2017 Du bør sende en søknad og CV dersom du først skal forhøre deg om en jobb. Anonymkode: b07e9...427
Try2 Skrevet 5. juni 2017 #6 Skrevet 5. juni 2017 enig at cv og søknad er veien å gå - samtidig finnes det flere veier til Rom... Det kommer vel også an på hva slags arbeidsplass det er, og hvilken bransje. Er det et sted du virkelig har lyst å jobbe, ville jeg lagt en slagplan
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #7 Skrevet 5. juni 2017 Kommer an på hvor du vil jobbe kanskje? Jeg har sendt email til butikksjefer og spurt om de feks trenger julehjelp. Når de har svart ja, så har jeg sendt søknad og CV etterpå. Jeg så ikke poeng i å søke steder der de ikke trenger folk. Anonymkode: d8968...d34
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #8 Skrevet 5. juni 2017 Jeg går selvfølgelig etter arbeidsplassee hvor de faktisk har behov for mer arbeidskraft. For eksempel hvis de legger ut en annonse hos nettsidene til NAV, eller lignende. Men hvis jeg skal sende søknad og CV til hver eneste arbeidsplass som jeg muligens kan tenke meg å arbeide hos. Da ville det jo over tid ha blitt temmelig mange søknader. Dermed måtte jeg isåfall ha kopiert opp enda fleire vitnemål og CV-er. I tillegg til at jeg måtte ha skaffet en god del konvolutter og frimerker, som jo også koster penger.... Dersom jeg sender en e-post til den epost-adressen som arbeidsgiver har oppgitt, så kan de som arbeider der lese / svare på e-post når det passer dem best. Hvis jeg forsøker å ringe til dem, så er det ikke sikkert at de har tid til å snakke med meg akkurat da. Kanskje de sitter opptatt i møte, eller noe driver med noe annet. Dermed må jeg kanskje ringe opp igjen fleire ganger, og dette kan vel fort virke litt masete? Anonymkode: 63e8b...852
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #9 Skrevet 5. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg går selvfølgelig etter arbeidsplassee hvor de faktisk har behov for mer arbeidskraft. For eksempel hvis de legger ut en annonse hos nettsidene til NAV, eller lignende. Men hvis jeg skal sende søknad og CV til hver eneste arbeidsplass som jeg muligens kan tenke meg å arbeide hos. Da ville det jo over tid ha blitt temmelig mange søknader. Dermed måtte jeg isåfall ha kopiert opp enda fleire vitnemål og CV-er. I tillegg til at jeg måtte ha skaffet en god del konvolutter og frimerker, som jo også koster penger.... Dersom jeg sender en e-post til den epost-adressen som arbeidsgiver har oppgitt, så kan de som arbeider der lese / svare på e-post når det passer dem best. Hvis jeg forsøker å ringe til dem, så er det ikke sikkert at de har tid til å snakke med meg akkurat da. Kanskje de sitter opptatt i møte, eller noe driver med noe annet. Dermed må jeg kanskje ringe opp igjen fleire ganger, og dette kan vel fort virke litt masete? Anonymkode: 63e8b...852 Tenker du at du skal sende søknad og CV per post? Det høres jo ganske unødvendig ut. Det er jo bare å sende det elektronisk. Vitnemål trenger du jo hvertfall ikke å legge ved med mindre de uttrykker interesse. Det beste er jo å sende e-post direkte til vedkommende som er ansvarlig for ansettelser. Dersom du er usikker på dette/ikke er å finne er det jo bare å ringe for å forhøre seg om dette. Jeg ville ikke ha ringt bare for å høre om det er en ledig jobb der. Tenk om alle skulle ha gjort dette? Da ville de ha blitt nedrent med telefoner, som da står i veien for viktige samtaler. Anonymkode: b07e9...427
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå