Gå til innhold

Må man ha pass for å reise til Danmark/Tyskland/Sverige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hører så mange forskjellige svar på dette. 

Anonymkode: e01d6...441

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du trenger ikke pass for å reise til noe utland som helst. Men en hel del land vil sende deg tilbake (og du må betale for det i så fall) hvis de kontrollerer deg og finner ut av at du ikke har visum i deres land.

Når det gjelder Norden har vi en spesiell avtale, uavhengig av Schengen/EØS.

Men må man virkelig ha med pass på ferie i Norden?

Nei, skriver politiet torsdag ettermiddag på egne nettsider. Informasjonen er også delt av politiet i Østfold.

– Legitimasjonen må inneholde foto og fødselsnummer, og det må fremgå hvilket land det er utstedt i, skriver politiet.

De trekker frem pass, førerkort og bankkort med foto og fødselsnummer som legitimasjon.

– Avtalen om passfrihet gjelder landene Danmark, Finland, Norge, Sverige og Island. Det betyr at du ikke trenger pass for grensepassering mellom nordiske land.  Du kan imidlertid bli bedt om å fremvise gyldig legitimasjon dersom indre grensekontroll innføres av et av de nevnte landene, på felles indre grense.
https://www.f-b.no/nyheter/ferie/pass/politiet-du-trenger-ikke-pass-for-a-reise-i-norden/s/5-59-491638

Den nordiske passunionen

Den nordiske passunionen ble etablert 1. juli 1954 og erstattet protokollen om passfrihet fra 14. juli 1952. Avtalen sikrer at statsborgere i de nordiske landene kan reise fritt over grensene i Norden uten å medbringe pass og bosette seg i hele Norden uten å måtte søke om oppholdstillatelse.

Unionen omfattet i begynnelsen Sverige, Norge, Finland og Danmark uten Færøyene og Grønland. Island tiltrådte avtalen 1. desember 1955, og Færøyene har deltatt siden 1. januar 1966.

Anonymkode: 4084d...cac

Gjest Overrasket
Skrevet

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Du trenger ikke pass for å reise til noe utland som helst. 

:haar:

Er dette et faktisk råd eller dårlig spøk?

TS, du må alltid ha med pass utenfor Norden (jeg ser du også spør om Tyskland). 

Alle er pålagt å kunne identifisere seg til enhvert tid i alle land alltid. Den eneste norske ID-typen som faktisk godkjennes i alle land i verden (såvel som i alle land i Europa) er pass. Ingen andre norske ID-typer kan verifisere hvem du er uansett hvor du er.

Ankommer du f.eks. med fly til vil du oppleve grensekontroll overalt. For å slippe gjennom grensekontrollen er det eneste norske dokumentet du kan stole på pass. 

Ha alltid med pass. 

Pass er flott. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Overrasket skrev:

:haar:

TS, du må alltid ha med pass utenfor Norden (jeg ser du også spør om Tyskland). 

Alle er pålagt å kunne identifisere seg til enhvert tid i alle land alltid. Den eneste norske ID-typen som faktisk godkjennes i alle land i verden (såvel som i alle land i Europa) er pass. Ingen andre norske ID-typer kan verifisere hvem du er uansett hvor du er.

Ankommer du f.eks. med fly til vil du oppleve grensekontroll overalt. For å slippe gjennom grensekontrollen er det eneste norske dokumentet du kan stole på pass. 

Ha alltid med pass. 

Pass er flott. 

Takk for svar :) 

Grunnen til at jeg spør er fordi vi reiser med barn, og dette året skal vi kun på ferie i Norden (kanskje en liten tur til Tyskland) og har veldig lite lyst å kjøpe 3 stk pass til barna som kanskje ikke er nødvendige, og som kun er gyldige i 1 år eller 2 før de må fornyes. Vi skal ikke reise med fly, kun bil og båt. 

Gjest Overrasket
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) 

Grunnen til at jeg spør er fordi vi reiser med barn, og dette året skal vi kun på ferie i Norden (kanskje en liten tur til Tyskland) og har veldig lite lyst å kjøpe 3 stk pass til barna som kanskje ikke er nødvendige, og som kun er gyldige i 1 år eller 2 før de må fornyes. Vi skal ikke reise med fly, kun bil og båt. 

Så vidt jeg kan forså trenger du ikke pass for barna INNENFOR Norden, så lenge du selv kan fremvise legitimasjon som aksepteres i Norden. Det øyeblikket du drar utenfor Norden, f.eks. med ferge til Tyskland, må også barna ha pass. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Overrasket skrev:

Så vidt jeg kan forså trenger du ikke pass for barna INNENFOR Norden, så lenge du selv kan fremvise legitimasjon som aksepteres i Norden. Det øyeblikket du drar utenfor Norden, f.eks. med ferge til Tyskland, må også barna ha pass. 

Stemmer, det var noenlunde det jeg også kom frem til når jeg leste på ud og politiets sider. Danmark og Sverige ok uten pass, Tyskland pass. 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Overrasket skrev:

Det er en teknisk formalitet. For å reise UT av landet trenger du ikke pass. Du kan fint reise til Canada med fly, uten hverken visum eller pass. Du vil ende opp på en flyplass i Canada og sånn sett rent formelt være i Canada, selv uten pass. Det er først når du skal ut av flyplassen at du trenger pass for å slippe ut.

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik verden er i dag, med terror og trusler så reiser man ikke ut av norge uten å ha pass med seg, noe som og er i tråd med myndighetenes anbefalinger. Er man usikker, nåde på pass og andre reiseråd, så går man på https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/id2413163/ den siden der, og søker frem til landet man trenger info om. 

Anonymkode: 42bb0...88c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men man bør ha førerkort eller pass til id som voksen - i et svar jeg har fått svensk politi, fordi norsk bankkort ikke er gyldig som id i Sverige (tror det gjelder Danmark også)

Endret av Titania
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en teknisk formalitet. For å reise UT av landet trenger du ikke pass. Du kan fint reise til Canada med fly, uten hverken visum eller pass. Du vil ende opp på en flyplass i Canada og sånn sett rent formelt være i Canada, selv uten pass. Det er først når du skal ut av flyplassen at du trenger pass for å slippe ut.

Hwr tar du feil. Du får ikke passere sikkerhetskontrollen uten å vise pass. Ved innsjekking krever de og tidvis pass, når du flyr. Legger du ut i egen båt er saken en annen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Titania skrev:

Men man bør ha førerkort som voksen - i et svar jeg har fått svensk politi, fordi norsk bankkort ikke er gyldig som id i Sverige (tror det gjelder Danmark også)

Førerkort koster en del å skaffe seg. Bankkort er ikke gyldig id for annet enn bank og post. Derfor skulle norske myndigheter lage egen godkjent id, men har stadig utsatt id kortenes fødsel fordi de ikke klarer å lage dem sikre nok. Nå skulle dagens "superflinke" regjering gjøre det tdilgere regjeringer ikke har klart, nemlig å sette id kortene i produksjon i april 2018. Men så kom det ny kritikk mot sikkerheten ved kortene og kortene er ute i det blå, igjen. 

Derfor er pass det eneste godkjente dokumentet til å legitmere seg med i utlandet. Skal du ha bank id eller åpne bankkonto i ny bank, så krever de og pass. (Med noen unntak for nettbanker der pengene går fram og tilbake gjennom annen bankkonto.)

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Førerkort koster en del å skaffe seg. Bankkort er ikke gyldig id for annet enn bank og post. Derfor skulle norske myndigheter lage egen godkjent id, men har stadig utsatt id kortenes fødsel fordi de ikke klarer å lage dem sikre nok. Nå skulle dagens "superflinke" regjering gjøre det tdilgere regjeringer ikke har klart, nemlig å sette id kortene i produksjon i april 2018. Men så kom det ny kritikk mot sikkerheten ved kortene og kortene er ute i det blå, igjen. 

Derfor er pass det eneste godkjente dokumentet til å legitmere seg med i utlandet. Skal du ha bank id eller åpne bankkonto i ny bank, så krever de og pass. (Med noen unntak for nettbanker der pengene går fram og tilbake gjennom annen bankkonto.)

Vet :P Derfor endte jeg opp med å skaffe meg pass for å dra på ferie til pappa i Skåne. Har ventet i evigheter på id-kortene, fordi jeg ikke har planer om å reise lenger enn Sverige og evt Danmark, men gidder ikke å risikere et helvete om man skal bli stoppet uten gyldig id.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Titania skrev:

Vet :P Derfor endte jeg opp med å skaffe meg pass for å dra på ferie til pappa i Skåne. Har ventet i evigheter på id-kortene, fordi jeg ikke har planer om å reise lenger enn Sverige og evt Danmark, men gidder ikke å risikere et helvete om man skal bli stoppet uten gyldig id.

Norge har et konsulat i Malmö. Ligger rett over gaten for jernbanestasjonen.

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge har et konsulat i Malmö. Ligger rett over gaten for jernbanestasjonen.

Kjekt å vite :D Har faktisk aldri vært ordentlig i Malmø, bare kjørt igjennom en gang for å kjøre broen :)

Endret av Titania
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke i Norden, resten av Europa unntatt England er lurest å ha med(Schengen) Alle andre steder må du ha pass, ellers blir du bortvist

AnonymBruker
Skrevet

Reiste nylig med Stena Line fra Gøteborg til Danmark. Da viste vi pass for hele familien, begge veier. Men på Stenas egne sider står det at pass bare er påkrevd for de voksne, barn under 16 kreves det ikke pass for.

Det er innskjerpet grensekontroll pga. terrorangrepet i Stockholm.

Anonymkode: 79660...07a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...