Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med de valg jeg har tatt når det gjelder utdanning. Etter at jeg fullførte videregående ville jeg studere kunst, men familien min frarådet meg å ta et studie uten tydelig mål. Tiden gikk og rundt de 30 gifte jeg meg og fikk barn. Jeg tok til "fornuft" og valgte å ta høyere utdanning innen helsefag.Valget skulle være fornuftig og trygt for meg og familien.

Da jeg ble 40 år kom krisen som bekreftet hvor ulykkelig jeg var med yrkesvalg. Jeg bestemte å forlate helsemiljøet og begynte å jobbe i en kunstbutikk, og i mellom tok jeg små kunstkurs og begynte å stille ut. Tilbakemelding fra publikum har vært positiv, men pga jeg mangler formel kompetanse har jeg ikke kommet så langt enda.

Kunstmiljø gir meg en frihetsfølelse som gjør meg glad. Nå er jeg snart 45 år gammel og tenker fremdeles i å gjøre noen som jeg burde har gjort siden jeg var 20 år. Bli en etablert billedkunstner og jeg tenker å gå tilbake til skolebenken. Kurset som frister meg tar 3 år fulltid og jeg må bruke lånekassen.

Er noen av dere som i samme båt?

Anonymkode: c6831...6fe

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk hvertfall på Kunstskolen i Bergen for en stund siden, og der var det folk i alle aldre :) Ikke det du spurte om, men jeg vil bare si at det er ganske vanlig. Go for it! 

Anonymkode: 2c829...836

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har slitt med de valg jeg har tatt når det gjelder utdanning. Etter at jeg fullførte videregående ville jeg studere kunst, men familien min frarådet meg å ta et studie uten tydelig mål. Tiden gikk og rundt de 30 gifte jeg meg og fikk barn. Jeg tok til "fornuft" og valgte å ta høyere utdanning innen helsefag.Valget skulle være fornuftig og trygt for meg og familien.

Da jeg ble 40 år kom krisen som bekreftet hvor ulykkelig jeg var med yrkesvalg. Jeg bestemte å forlate helsemiljøet og begynte å jobbe i en kunstbutikk, og i mellom tok jeg små kunstkurs og begynte å stille ut. Tilbakemelding fra publikum har vært positiv, men pga jeg mangler formel kompetanse har jeg ikke kommet så langt enda.

Kunstmiljø gir meg en frihetsfølelse som gjør meg glad. Nå er jeg snart 45 år gammel og tenker fremdeles i å gjøre noen som jeg burde har gjort siden jeg var 20 år. Bli en etablert billedkunstner og jeg tenker å gå tilbake til skolebenken. Kurset som frister meg tar 3 år fulltid og jeg må bruke lånekassen.

Er noen av dere som i samme båt?

Kunstutdannelse og annen utdannelse kan du ta uansett alder, bare du har formelle krav i orden for å komme inn. Men hvorfor har du ikke kunsten som en hobby i stedenfor å satse på kunst som yrke? 

Anonymkode: 8d699...a22

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får det til å gå rundt økonomisk er det vel bare å gjøre det? :) skulle det gå helt skeis har du helsefagutdannelsen å falle tilbake på, eller det kan kanskje til og med kombineres med f.eks noe innen kunstterapi. 

Anonymkode: b6241...237

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg gikk på kunstskole rett etter videregående, snittalderen i klassen min var 45 år. Var bare gamle kjerringer.

Anonymkode: 0c14d...561

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunstutdannelse og annen utdannelse kan du ta uansett alder, bare du har formelle krav i orden for å komme inn. Men hvorfor har du ikke kunsten som en hobby i stedenfor å satse på kunst som yrke? 

Anonymkode: 8d699...a22

Hei! Tusen takk for innspill. "Hobbistkunstner" blir ikke tatt på alvor i denne bransjen og det blir tungvint å stå alene og komme videre på denne arena uten et forbund i ryggen og gode gallerier. Profesjonelle kunstnere jobber aktiv og jevnt mot et prosjekt, utstillinger, produksjon med  tett samarbeider med gallerister, kurator osv... Det er mye man bør prestere. Man jobber ikke når det passer eller fordi det er bare koselig eller moro. Jeg ønsker jeg visste det tidligere=)  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk hvertfall på Kunstskolen i Bergen for en stund siden, og der var det folk i alle aldre :) Ikke det du spurte om, men jeg vil bare si at det er ganske vanlig. Go for it! 

Anonymkode: 2c829...836

Det var godt å høre. Tusen takk =) 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du får det til å gå rundt økonomisk er det vel bare å gjøre det? :) skulle det gå helt skeis har du helsefagutdannelsen å falle tilbake på, eller det kan kanskje til og med kombineres med f.eks noe innen kunstterapi. 

Anonymkode: b6241...237

Økonomisk sett kommer jeg til å ha det trangt, men jeg overlever. "Kunstterapi" høres interessant ut. Takk!=) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...