Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går grunnskolelærerutdanning 5-10 nå. Til neste år starter jeg på tredje året og etter dette skal jeg velge om jeg vil gå ett år til eller ta master. Jeg har veldig lyst å ta master, men er redd for å ikke få jobb. Grunnene til at jeg vil ta master er at det er bedre betalt og jeg vil spesialisere meg innenfor noe jeg liker. 

Tenker meg en situasjon der en adjunkt er kvalifisert til akkurat det samme som meg og kanskje bedre. Dersom en adjunkt har 60 studiepoeng i matte, 60 i naturfag og kanskje 30 i samfunnsfag og 30 i kroppsøving så er det jo logisk å velge den fremfor meg. I mitt tilfelle ville jeg da stilt opp med 180 i matematikk, 60 i naturfag og 30 i samfunnsfag (dersom jeg ble lektor. 30 studiepoeng i samf. fra tidligere). Jeg har altså ett mindre fag enn adjunkten og er "dyrere" i drift. Jeg er veldig usikker på om det er verdt å ta masteren. 

Anonymkode: 19a50...9b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I lengden tror jeg det er bedre med master. Jeg ville helt klart gått for det.

Anonymkode: 9b6ba...cc1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å ta master selv. Er faglærer med et ekstra fag i tillegg. Men jeg står mellom å ta et til ekstra fag eller master. (Er i jobb, men vil studere videre)

Men som du sier, kravet for å undervise er bare stp. Det er ikke krav å ha master ute i jobb, så hva er vitsen annet enn høyere lønn? 

Der jeg jobber er det EN av rundt 40 lærere som har master.. 

Men om noen år vil jo alle nyutdannede lærere ha master. Burde vi andre ha det og? Blir litt forvirret. Hva er best?

Anonymkode: f1eff...fdf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyutdannet grunnskolelektor. Det har ikke manglet på verken interesse eller jobbtilbud for meg eller noen andre i klassen. De fleste som har søkt litt rundt omkring har kunnet velge og vrake i jobber. Husk at alle som starter på lærerutdanningen fra høsten av blir lektorer, så dette er fremtiden i norsk skole slik det ser ut nå. Kommunene kan heller ikke la være å ansette deg fordi du er "dyrere i drift". Meld deg inn i utdanningforbundet, da har du de i ryggen dersom det likevel skulle skje. 

Anonymkode: d9760...9b9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått for adjunkt, og så tatt master etter jobben er sikra. Vi er mange som gjør det nå. Flere fordeler - du har allerede fått en jobb, og så lenge skolen behøver fagene eller kompetansen du velger å ta master i, betaler de deg full lønn mens du jobber 60% og studerer 40%. 

Anonymkode: 5182b...f2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...