Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør, men trives ikke slik livet er nå. Jeg har søkt mange jobber, men får de ikke. Sitter og tenker nå, om jeg kanskje kunne blitt lastebilsjåfør? Har kjørt mye bil opp gjennom årene, og mye hengerkjøring. Har flere sjåfører i familien, så jeg kjenner til livsstilen.  

Jeg har to store barn, og er alene med dem. De er nå så store at de fint klarer seg selv mesteparten av dagen. 

Det vil jo koste meg enormt mye penger hvis jeg skulle tatt lappen på lastebil, og jeg er så usikker på om jeg kunne risikert så mye uten å vite hvordan det ville gå. Synes det er trist at jeg mistet AAP og måtte over på uføretrygd, for da får jeg ikke hjelp til å finne meg jobb lenger. Nå blir utgiftene mine, og det er mitt tap om det ikke skulle gå.

Man kan jo søke om ombygging av biler hvis man trenger det i jobb også, så jeg vil vel kunne få dekket noen tilpasninger hvis jeg får tatt førerkortet, og får meg jobb. Jeg tror kanskje jeg kunne klart en slik jobb, men har ingen garantier da jeg har ganske varierende form. Tenker samtidig at skal jeg ha en mer aktiv jobb må jeg ha rullestol, og lastebilseter er gode å sitte i. Bilkjøring og rullestolkjøring gir jo samme type belastning fysisk, de fleste trailere har automatkasser nå, med godt fjærede stoler. Jeg vil nok trenge hjelp for inn og ut av lastebilen etterhvert, men nå skulle jeg klart det, det er ikke så mange ganger om dagen man løper inn og ut, og det vil kanskje være et fint avbrekk for kroppen. 

Hvordan skal jeg klare å ta sjansen på noe sånt? Ville du gjort det i min situasjon? Jeg går ikke på smertestillende som kræsjer med kjøring, har gjort det, men har sluttet da jeg ble så sløv. Vil så gjerne gjøre noe i livet mitt, ikke bare sitte her og se at alt flyr forbi.. 

Anonymkode: 76f56...159

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan sjekke der du bor om det er noe frivillig arbeid du kan gjøre. Her jeg bor så er det minibusser som kjører syke og gamle til diverse "ting", ofte folk i rullestoler. Da får du testa om helsa holder. Mange andre oppgaver frivillige også kan gjøre.
Ville testet meg på noe sånt før jeg brukte mye penger på lappen. Trist, hvis du ikke skulle klare å kjøre rundt og levere varer etter en kort tid. Det er ikke kjøringa jeg er bekymret for, men alle ut og inn med varer og ofte lange dager i transportyrkene.
Hva tenker du om det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Belima skrev:

Kanskje du kan sjekke der du bor om det er noe frivillig arbeid du kan gjøre. Her jeg bor så er det minibusser som kjører syke og gamle til diverse "ting", ofte folk i rullestoler. Da får du testa om helsa holder. Mange andre oppgaver frivillige også kan gjøre.
Ville testet meg på noe sånt før jeg brukte mye penger på lappen. Trist, hvis du ikke skulle klare å kjøre rundt og levere varer etter en kort tid. Det er ikke kjøringa jeg er bekymret for, men alle ut og inn med varer og ofte lange dager i transportyrkene.
Hva tenker du om det?

Takk for svar! :) Jeg har ikke råd til å drive med frivillig arbeid, da jeg ikke klarer eget husarbeid om jeg er borte på jobb. Med normal lønn har jeg råd til vaskehjelp etc, men det har jeg ikke på bare uføretrygden. 

Inn og ut med varer er umulig, men jeg trenger ikke kjøre varetransport. Lange dager aner jeg ikke om jeg klarer. Vil bare tro at det går greit siden man sitter behagelig i setet store deler av tiden? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er mangel  på bussjåfører. Men har du de nødvendige sertfikater  ?

Anonymkode: e9879...ede

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! :) Jeg har ikke råd til å drive med frivillig arbeid, da jeg ikke klarer eget husarbeid om jeg er borte på jobb. Med normal lønn har jeg råd til vaskehjelp etc, men det har jeg ikke på bare uføretrygden. 

Inn og ut med varer er umulig, men jeg trenger ikke kjøre varetransport. Lange dager aner jeg ikke om jeg klarer. Vil bare tro at det går greit siden man sitter behagelig i setet store deler av tiden? 

Hva slags transport ser du for deg at du kan klare?

Skrevet

Jeg var gift med en som kjørte langtransport, og tro meg den jobben er langt fra så lett og behagelig som du ser for deg!
Mye inn og ut av bilen, mye stress og lange dager. 

Er det noe du trenger i en slik jobb så er det god helse og en sterk psyke

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Huldra-78 skrev:

Jeg var gift med en som kjørte langtransport, og tro meg den jobben er langt fra så lett og behagelig som du ser for deg!
Mye inn og ut av bilen, mye stress og lange dager. 

Er det noe du trenger i en slik jobb så er det god helse og en sterk psyke

Signeres !

Hilsen  ufør  ex-sjåfør

AnonymBruker
Skrevet

En boggihenger bak en personbil kan ikke under noen omstendighet sammenlignes med en fire- eller femakslet langhenger, så at du har kjørt mye med henger har ikke noe å si. Forøvrig er det blitt mye strengere krav, både psykisk og fysisk for å kunne ta førerkort klasse CE, så jeg tviler på at du tilfredstiller helsekravene hvis du har en alvorlig muskelsykdom. Og vil du være i stand til å legge på kjettinger på vinteren? De er tunge og du skal i verste fall ha på syv stykker  

For førerkort klasse CE og med yrkessjåførkompetansebeviset så er du oppe i 140-170 000,- Mye penger å kaste bort hvis du ikke takler en hverdag som trailersjåfør.  

Anonymkode: d0324...d43

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er mangel  på bussjåfører. Men har du de nødvendige sertfikater  ?

Har du lest startinnlegget egentlig? :P 

Takk for svar. Jeg får nok bare skrinlegge det som en tåpelig drøm. Jeg har kjørt semitrailer (ulovlig) før, så jeg vet hvordan de er å kjøre, men det er mange år siden.

AnonymBruker
Skrevet

Det er svært fysisk krevende å være lastebilsjåfør, og de fleste må jobbe lange dager. Der må du ha god helse.

Og hvis du ikke kan jobbe litt som frivillig en gang, uten å bli for syk til å klare å gjøre noe hjemme. Hvordan tror du at du skal klare å kjøre lastebil?

Anonymkode: d2f71...5f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta kurs du synes er spennende? Eller filmklubb, bokklubb, fotoklubb osv. Er jo ting man kan gjøre, som krever bare noen få timer i uken, men man kommer seg ut, er sosial, og gjør noe man liker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å ta kurs du synes er spennende? Eller filmklubb, bokklubb, fotoklubb osv. Er jo ting man kan gjøre, som krever bare noen få timer i uken, men man kommer seg ut, er sosial, og gjør noe man liker.

Joda, men jeg ønsker aller helst å jobbe. Det er så stigmatiserende å ikke ha noen jobb, jeg føler meg som skitten under skoene til andre mennesker, om du skjønner. Bare det å ha en facebook-profil uten noe arbeidssted, det er så innmari synlig for alle. Jeg trenger jobb for å føle meg verdt noe, men skjønner ikke hvordan jeg skal få det. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du sett på budbil? det finnes mange snille ruter som ikke er så lønnsomme for de som har fulltidsjobb, min nabo er pensjonist og han kjører litt innimellom kun for å fylle dagene. Forrige uke kjørte han en konvolutt fra kristiansand til gardermoen.

Som lastebilsjåfør er det mye ut og inn, også mye klatring rundt lasten for å sjekke at alt er korrekt sikret, det er ikke noe andre kan gjøre for sjåføren. 

Anonymkode: 442d1...b3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sett på budbil? det finnes mange snille ruter som ikke er så lønnsomme for de som har fulltidsjobb, min nabo er pensjonist og han kjører litt innimellom kun for å fylle dagene. Forrige uke kjørte han en konvolutt fra kristiansand til gardermoen.

Som lastebilsjåfør er det mye ut og inn, også mye klatring rundt lasten for å sjekke at alt er korrekt sikret, det er ikke noe andre kan gjøre for sjåføren. 

Anonymkode: 442d1...b3e

Tusen takk for tips! Det skal jeg absolutt sjekke ut mer :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...