AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #1 Del Skrevet 4. juni 2017 Dere som har det; - har du impulsiv eller borderline type? - hvordan arter det seg for deg (symptomer, utfordringer, hverdag osv) - er du i jobb? - hvordan er prognosene for å bli bra? hilsen en som akkurat har fått diagnosen. Anonymkode: 055ba...f98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #2 Del Skrevet 4. juni 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som har det; - har du impulsiv eller borderline type? Borderline. - hvordan arter det seg for deg (symptomer, utfordringer, hverdag osv) Jeg har mye angst, er redd for folk og blir fort stresset og paranoid i relasjoner så jeg holder meg i hovedsak unna fordi jeg reagerer fort med sinne når andre stresser meg opp og jeg blir svært destruktiv når jeg blir forlatt og ødelegger meg selv. Noe som er meningsløst for min del, siden jeg pleier bli forlatt uansett. - er du i jobb? Nei. Men hovedsaklig pga angstdelen som følger med for min del. Jeg har problemer i personlige relasjoner der jeg investerer følelser i andre mennesker, men i jobbsammenheng har jeg ikke problemer på samme måte for det er ikke relasjoner som kan gjøre meg ustabil og miste fotfestet når jeg blir utrygg på samme måte. Hadde jeg ikke hatt en ivalidiserende angstdel på toppen, vil jeg tro at jobb hadde vært uproblematisk. - hvordan er prognosene for å bli bra? Jeg aner ikke. MBT-behandling skal være effektivt. Jeg får ikke behandling og har etterhvert trukket meg unna hele behandlingsystemet etter gjentatte maktovergrep der diagnosen konsekvent brukes mot meg og der de aldri hører på meg uansett. Jeg har null, nada og bare absolutt ingen tillit til behandlingssytemet og vil ikke ha noe mer med dem å gjøre da de bare gjorde vondt verre. Anonymkode: 055ba...f98 Anonymkode: 20d65...ed4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #3 Del Skrevet 5. juni 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 20d65...ed4 Det er i grunn veldig typisk emosjonelt ustabil pf å føle seg overkjørt av helsevesenet og generelt sett ikke ha tillit til det. Mye av behandlingen ved slik personlighetsforstyrrelse går ut på ansvarliggjøring, noe som så klart kan føles som tøff behandling. Saken er den at det er helt nødvendig. Man må ta ansvar for seg selv og ikke forvente at feks psykiater kan gjøre jobben for seg, for hvis ikke så dropper en bare hele behandlingen. Jeg har en del trekk fra både emosjonell ustabil og unnvikende personlighetsforstyrrelse. Likevel oppfyller jeg ikke diagnosekriteriene og har fått en annen diagnose. Selv har jeg stor tillit til mine behandlere og jeg jobber hver dag med å endre egne tankemønstre. Men for å nevne noen av trekkene jeg har: - Selvskadende/destruktiv atferd når jeg er fryktelig, fryktelig langt nede - Føler meg lett krenket - Lav selvtillit/lav egenverdi - Veldig var på andres kroppsspråk og deres oppfattelse av meg, kan rett og slett bli litt paranoid for hva de tenker om meg. - Meget følsom for avvisning Har vel flere trekk som jeg ikke husker akkurat nå. Jeg er for tiden sykemeldt, men skal tilbake i jobb. Har utdanning og 100% jobb og er generelt sett en ganske ressurssterk person. Har også veldig god refleksjonsevne og innsikt i egen sykdom. Anonymkode: 42c4a...472 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #4 Del Skrevet 5. juni 2017 Til dere som snakker om behandling: jeg vil sterkt anbefale DBT (dialektisk atferdsterapi). Behndlingsmetoden er utviklet av en dame som selv har diagnosen. Meget effektivt for mange, men selvsagt også ganske tøft, konfronterende og ansvarliggjørende, men også empatisk. Anonymkode: ffbc1...691 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #5 Del Skrevet 5. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Til dere som snakker om behandling: jeg vil sterkt anbefale DBT (dialektisk atferdsterapi). Behndlingsmetoden er utviklet av en dame som selv har diagnosen. Meget effektivt for mange, men selvsagt også ganske tøft, konfronterende og ansvarliggjørende, men også empatisk. Anonymkode: ffbc1...691 Det er nå dette det blant annet fokuseres på i spesialisthelsetjenesten. Selvsagt empatisk og støttende tilnærming der også. Hva mener du skiller den "vanlige" behandlingen og DBT? Spør av nysgjerrighet altså. Anonymkode: 42c4a...472 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #6 Del Skrevet 5. juni 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nå dette det blant annet fokuseres på i spesialisthelsetjenesten. Selvsagt empatisk og støttende tilnærming der også. Hva mener du skiller den "vanlige" behandlingen og DBT? Spør av nysgjerrighet altså. Anonymkode: 42c4a...472 Det finnes jo mange ulike behandlingstilnærminger for psykiske vansker, hvor blant annet MBT har vist godt effekt på en rekke personlighetsforstyrrelser, og DBT meget god effekt spesifikt for emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Synes det dermed blir veldig vanskelig å gi et svar på forskjell mellom "vanlig" behandling og DBT, da "vanlig" behandling kan være så mangt. Kan godt skrive masse om DBT, men hvis du er interessert er det kanskje enda enklere å google Anonymkode: ffbc1...691 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #7 Del Skrevet 5. juni 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som har det; - har du impulsiv eller borderline type? Borderline - hvordan arter det seg for deg (symptomer, utfordringer, hverdag osv) Følelser. Intense følelser som ødelegger nære relasjoner, rus osv. Fungerer i perioder bra. - er du i jobb? I perioder. - hvordan er prognosene for å bli bra? De er bra, dialektisk atferdsterapi kan anbefales. hilsen en som akkurat har fått diagnosen. Anonymkode: 055ba...f98 Anonymkode: 5a674...93e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå