Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det ok i dag at sjefen gir deg sparken eller slutter å ringe deg til jobb fordi at man ble innlagt på sykehus og man selv ikke klarte å skaffe en stedfortreder? 

Seriøst hva har denne verden blitt? 

Anonymkode: e2031...a40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ikke sies opp pga sykdom de første 12 månedene man er sykemeldt. Så dette er definitivt en slik sak man tar med fagforeningen. 

• Liker 8
Skrevet

Det er på ingen måte ok. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Rosalie skrev:

Man kan ikke sies opp pga sykdom de første 12 månedene man er sykemeldt. Så dette er definitivt en slik sak man tar med fagforeningen. 

Hva gjør man om man er under 18 og ikke medlem av fagforening? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man om man er under 18 og ikke medlem av fagforening? 

Da kontakter du lo sin sommerpatrulje 

dem hjelper folk uten medlemskap som er under 18

http://www.lo.no/Om-LO/ung/LOs-sommerpatrulje/

og neste gang du får jobb. Organisert deg

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Slarti skrev:

Da kontakter du lo sin sommerpatrulje 

dem hjelper folk uten medlemskap som er under 18

http://www.lo.no/Om-LO/ung/LOs-sommerpatrulje/

og neste gang du får jobb. Organisert deg

Hjelper de også folk med deltids stilling som ikke er sommerjobb? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Rosalie skrev:

Kan man få sparken om man er sykemeldt i mer enn 12 måneder?

Anonymkode: b1c58...62d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ok i dag at sjefen gir deg sparken eller slutter å ringe deg til jobb fordi at man ble innlagt på sykehus og man selv ikke klarte å skaffe en stedfortreder? 

Seriøst hva har denne verden blitt? 

Det er sjefens ansvar å finne stedfortreder, ikke den syke. Den sykes ansvar er å informere at man er syk og ikke kommer på jobb, samt informere arbeidsgiver dersom arbeidsplassen er skyld i sykdommen (slik at det kan tilrettelegges).

Og nei, du kan ikke få sparken for dette. Dette er da en sak for arbeidstilsynet. Håper inderlig at du har kontrakt!

Anonymkode: e0555...500

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sjefens ansvar å finne stedfortreder, ikke den syke. Den sykes ansvar er å informere at man er syk og ikke kommer på jobb, samt informere arbeidsgiver dersom arbeidsplassen er skyld i sykdommen (slik at det kan tilrettelegges).

Og nei, du kan ikke få sparken for dette. Dette er da en sak for arbeidstilsynet. Håper inderlig at du har kontrakt!

Anonymkode: e0555...500

Jeg er forelder til ei som har opplevd dette. Ønsker å kunne hjelpe i situasjonen men vet ikke hvordan. Datteren min tenker at beste løsning er å finne ny jobb. Håper hun får det, fordi det der er helt vanvittig oppførsel av en leder spør du meg i tillegg til annen dårlig behandling hun har fått, som å vente på lønn i en uke etter lønninga dag. Som ung er det jo ofte lite man kan gjøre annet enn å være takknemlig for at man i det hele tatt har jobb. Det er fryktelig, men kanskje slikt er blitt vanlig i dag. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er forelder til ei som har opplevd dette. Ønsker å kunne hjelpe i situasjonen men vet ikke hvordan. Datteren min tenker at beste løsning er å finne ny jobb. Håper hun får det, fordi det der er helt vanvittig oppførsel av en leder spør du meg i tillegg til annen dårlig behandling hun har fått, som å vente på lønn i en uke etter lønninga dag. Som ung er det jo ofte lite man kan gjøre annet enn å være takknemlig for at man i det hele tatt har jobb. Det er fryktelig, men kanskje slikt er blitt vanlig i dag. 

Jeg får en sterk mistanke om at Arbeidstilsynet vil sette pris på å bli tipset om dette firmaet.

Lenke til skjema for tips

Anonymkode: 10e79...39d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper de også folk med deltids stilling som ikke er sommerjobb? 

Nei.

Fagforeningene har for øvrig ungdomsavdelinger, så man kan fint være organisert selv om man er ung og har deltidsjobb.

Anonymkode: 54d82...24f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette er ganske vanlig på arbeidsplasser som tar inn ungdommer. Det skjedde meg og en kollega for ti år siden. Om man ba sjefen om ny kontrakt etter at den første gikk ut, fikk man beskjed om å slutte å mase ellers ville man få sparken. Om man etterlyste forrige måneds lønning, fikk man samme beskjed. Om man var sykemeldt ble man ikke lenger satt opp på vakter og altså hadde fått sparken. Det var dagligdags at sjefen ertet eller ignorerte de ansatte.  

Anonymkode: ff770...599

• Liker 5
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man få sparken om man er sykemeldt i mer enn 12 måneder?

Anonymkode: b1c58...62d

Ja, har man vært sykmeldt i et år har arbeidsgiver lov til å si en opp.

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med LOs sommerpatrulje: http://www.lo.no/Om-LO/ung/LOs-sommerpatrulje/.

Anonymkode: 0c38a...111

AnonymBruker
Skrevet

Men ts er det slik at hun har fast stillingsprosent eller er hun ringevikar? Ved fast stillingsprosent har hun rett på å jobbe vaktene sine, men hvis hun bare er ringevikar så kan faktisk sjefen bare slutte å gi henne vakter. Lønnen skal hun dog ha uansett. 

Anonymkode: 18cc1...9db

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ts er det slik at hun har fast stillingsprosent eller er hun ringevikar? Ved fast stillingsprosent har hun rett på å jobbe vaktene sine, men hvis hun bare er ringevikar så kan faktisk sjefen bare slutte å gi henne vakter. Lønnen skal hun dog ha uansett. 

Anonymkode: 18cc1...9db

Deltid, men der hjelper lite når man ikke finner navnet sitt på lista. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...