Gå til innhold

Prikker på huden etter besøk hos far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn som er jevnlig til sin far , annen hver helg og ferier . Nå har det seg slik at de fikk prikker i huden, ganske store , noen veskefylt (faktisk) og noen kviselignende . Vi brukte litt krem , og det gav seg omsider . Nå har de vært til faren igjen , å kommer hjem med nye prikker . Jeg trudde ikke tidligere at det var far som hadde problemet , men nå er det jo ganske innlysende. Han har kjøpt et gammelt hus , og dette er første sommeren han har huset , jeg trur barna ligger i madrasser som kom med huset . Jeg skrev melding til han nå om at han må sjekke huset grundig, men han er vanskelig å prate med. Jeg skrev at han må kaste madrassene og vaske dynene , Fikk tilbake at det hadde han ikke penger til , å jeg vet at han har penger !! 

Jeg vet ikke om jeg har lyst å sende barna om han ikke gjør noe med dette , når det sto på som verst sist var de ikke på skolen(dette var i samråd med lege ) allmenn tilstanden er bra .

Anonymkode: b403b...259

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vegglus kan gi slike bitt du beskriver.

Han gir åpenbart faen i hygiene, da sender ikke du barna dit før ting er ordnet oppi. Lager han bråk kontakter du FVK eller i verste fall barnevernet. 

Å sende barn til et sted med skadedyr er omsorgssvikt. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen om det, og be legen om å skrive til barets far om dette.

Anonymkode: 26803...3e0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar , men jeg lurer på om det kan være madrassene eller dynene eller noe ? Eller ? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar , men jeg lurer på om det kan være madrassene eller dynene eller noe ? Eller ? 

Veggedyrene bor ofte i sprekker i treverket på senga, og kryper frem om natten for å bite den som ligger i senga.

Veggedyrene legger ofte igjen avføring på treverket under senga og på undersiden av sengeplankene. Avføringen vises som svarte små prikker/ flekker.

Les på nettet eller kontakt et skadedyrfirma for mer informasjon.

Er du uheldig, har veggedyrene allerede bosatt seg i din bolig!

Har du veggedyrforsikring?

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som en annen svarte her, de kommer ut om natta og kan sette seg overalt.

Sjansen er stor for at du nå har faenskapet i ditt eget hus. Nå må du ta ansvar!!

• Liker 4
Skrevet

Holdt du ungene hjemme fra skolen, bør du også holde de hjemme fra faren. Til problemet er tatt tak i. 

Snakk med lege, og hør om han har noen forslag om hva som bør gjøres, eller hvordan du går frem for å finne ut av det.

Ja, det kan være madrasser, dyner, eller noe som bor i veggene, eller noe helt annet.

• Liker 2
Skrevet

Kan det være fuglelopper? Gamle hus har ofte fuglereder under takskjegget, og der bor det fuglelopper, som kan trekke inn i huset og senger. Kommer litt an på hvor lenge det er siden første gangen, var det før redesesongen, kan du se vekk fra den sorten.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er det bare på sommeren? Da kan det være fuglelopper. Kjenner flere, med over snittet hygiene, som har hatt problem med dette. Be han se etter fuglereir.

Anonymkode: eabba...258

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Pinkee skrev:

Kan det være fuglelopper? Gamle hus har ofte fuglereder under takskjegget, og der bor det fuglelopper, som kan trekke inn i huset og senger. Kommer litt an på hvor lenge det er siden første gangen, var det før redesesongen, kan du se vekk fra den sorten.

Nei , trur ikke det er fuglelopper, da dette er MANGE prikker . 

AnonymBruker
Skrevet

Har barnets far hund eller katt (som kan ha dratt fuglelopper i hus)?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har barnets far hund eller katt (som kan ha dratt fuglelopper i hus)?

ingen dyr

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to barn som er jevnlig til sin far , annen hver helg og ferier . Nå har det seg slik at de fikk prikker i huden, ganske store , noen veskefylt (faktisk) og noen kviselignende . Vi brukte litt krem , og det gav seg omsider . Nå har de vært til faren igjen , å kommer hjem med nye prikker . Jeg trudde ikke tidligere at det var far som hadde problemet , men nå er det jo ganske innlysende. Han har kjøpt et gammelt hus , og dette er første sommeren han har huset , jeg trur barna ligger i madrasser som kom med huset . Jeg skrev melding til han nå om at han må sjekke huset grundig, men han er vanskelig å prate med. Jeg skrev at han må kaste madrassene og vaske dynene , Fikk tilbake at det hadde han ikke penger til , å jeg vet at han har penger !! 

Jeg vet ikke om jeg har lyst å sende barna om han ikke gjør noe med dette , når det sto på som verst sist var de ikke på skolen(dette var i samråd med lege ) allmenn tilstanden er bra .

OMG.."vaske dyner" som i overtok fremmedes dyner??!!!😱😱😯😯😳

Dette er ikke mulig..madrasser og dyner/puter må være nytt!!!!!

Be Barnevernet hjelpe ham....stakkars barn!!!!

Anonymkode: 1d202...99a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å diktere far.. dere splittet lag, og du deler barn med en mann som ikke angår deg lenger ..your bad

Anonymkode: 55269...736

AnonymBruker
Skrevet

Hvor på kroppen er prikkene...?

Anonymkode: 9bb8b...7d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har ikke slumset med solkremen da? Kan det være soleksem? 

Anonymkode: d1d72...de3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man overtar vel ikke madrassene til ukjente mennesker?

Be han kjøpe nye. Trenger ikke koste all verden.

Anonymkode: f4d87...5d6

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å diktere far.. dere splittet lag, og du deler barn med en mann som ikke angår deg lenger ..your bad

Her er det ikke snakk om å diktere far, men om å ivareta sine barns helse. Hadde du ment det samme hvis far sultet og slo barna også? At mor skulle la far gjøre som han vil? 

At det er mange prikker har ingenting å si, det kan være fuglelopper likevel. Uansett, så må ting undersøkes hos far. Er det noe som bor i sengetøy/madrass, så er det ingenting som heter "har ikke råd", har man barn, må man ha råd til å ta vare på de.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, Pinkee skrev:

Her er det ikke snakk om å diktere far, men om å ivareta sine barns helse. Hadde du ment det samme hvis far sultet og slo barna også? At mor skulle la far gjøre som han vil? 

At det er mange prikker har ingenting å si, det kan være fuglelopper likevel. Uansett, så må ting undersøkes hos far. Er det noe som bor i sengetøy/madrass, så er det ingenting som heter "har ikke råd", har man barn, må man ha råd til å ta vare på de.

Du forlanger nye madrasser..helt uten grunnlag.. dette kan du ikke , dette er FREKT og du er en dårlig samarbeidspartner

fugleloppebitt er ufarlige..

mener du at om barn får myggstikk så skal barnet ikke være hos den denne foreldren?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Oppdatert 12.11.2015

Veggedyr Veggedyr (Cimex lectularius). Foto: Colourbox.com

Hopp til innhold

Veggedyr (illustrasjon) Veggedyr (Cimex lectularius) . FHI - Hallvard Elven

Utbredelse

Veggedyr (Cimex lectularius) finnes innendørs over hele verden og har i de senere år blitt mye mer vanlig i Norge. I tropene finnes veggedyrartene C. hemipterus og Leptocimex boueti, som også har mennesker som hovedvert. Den sistnevnte arten finnes bare i Afrika. I Norge kan også flaggermustege (C. dissimilis) og svaletege (Oeciacus hirundinis) i spesielle situasjoner komme innendørs og stikke mennesker.

Kjennetegn

Veggedyret er rødbrunt og har en oval og sterkt flattrykt kroppsform. Voksne er 5-6 mm lange og 3 mm brede. Nymfene ligner de voksne, men de er mindre og lysere i fargen. Eggene er 1 mm lange og hvite. Når veggedyr suger blod, svulmer de opp og får en mørkere farge. De mangler vinger, og munndelene danner en lang, leddelt sugesnabel som i hvile ligger rettet bakover under hodet og forkroppen. Sugesnabelen rettes forover når den brukes. Veggedyr utskiller en karakteristisk lukt.

Veggedyr som suger blod Veggedyr som suger blod svulmer opp og får en mørkere farge. FHI - Håvard Øyrehagen

Egg fra veggedyr lagt i sprekker i en sofa Egg fra veggedyr lagt i sprekker i en sofa. FHI - Heidi Lindstedt

Livssyklus

Veggedyr er blodsugere, og formering og utvikling er sterkt avhengig av temperatur og næringstilgang. De legger normalt 1-2 egg per dag og kan produsere 200-500 egg i løpet av sitt voksne liv. Eggene limes fast til underlaget på veggedyrenes gjemmesteder. Det tar 4-21 døgn før det klekker en nymfe fra egget. Nymfene har fem utviklingsstadier, og de må suge blod minst en gang mellom hvert stadium. Ved optimal temperatur (28-30 ̊C) og fuktighet (75-80 % RH) varer hele livssyklusen fire til fem uker. Ved lav temperatur kan utviklingstiden være ett år. Aktiviteten stopper opp når temperaturen synker til under 10 ̊C. Veggedyr kan leve uten mat i lang tid. Ved 10 ̊C kan voksne klare seg uten blod i over ett år, mens de minste nymfene kan klare seg i opptil ni måneder. Selv om veggedyr er nært knyttet til mennesker kan de også suge blod av andre pattedyr (flaggermus, katt, og hund m.m.) og fugler.

Veggedyr suger blod

Veggedyr stikker vanligvis mennesker om natten og suger fortrinnsvis blod på steder som ikke er dekket av tøy. Et voksent veggedyr suger blod i 5-10 minutter. Etter måltidet kravler det raskt tilbake til gjemmestedet hvor fordøyelse, hudskifte og egglegging foregår. Her avlegger det også de karakteristiske brunsvarte ekskrementene. Ved jevnlig tilgang på mat suger veggedyrene blod ukentlig ved romtemperatur.

Det er stor individuell forskjell på menneskers følsomhet for veggedyrstikk. Noen får kraftige, kløende merker, mens andre får mindre eller ingen reaksjon. Reaksjonen på stikk kan komme umiddelbart eller etter noe tid. Ved gjentatte stikkepisoder vil reaksjonen kunne komme raskere og bli sterkere.

Veggedyrbitt

Ser det sånn ut?

Endret av Belima
La til en kommentar.
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...