AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #1 Skrevet 4. juni 2017 Er det på grunn av arv, sykdom, medisiner, kosthold etc.? Anonymkode: 9e26e...7c7
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #2 Skrevet 4. juni 2017 Min sønn var 4770 og 56cm når han ble født. Og har vært hodet høyere enn alle sine jevngamle venner/skolekamerater alltid. Han er nå 16-åring og 185cm. Vi har normal høyde oss foreldrene. Men tror nok det må være arv/gener langt bak i slekten som har gjort at han har vært så stor i oppveksten, selv om st det ser ut til at det nå har stoppet Anonymkode: ded01...564 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #3 Skrevet 4. juni 2017 Mener du overvektige eller høye barn, ts? Anonymkode: ee030...f0d 4
Vera Vinge Skrevet 4. juni 2017 #4 Skrevet 4. juni 2017 Nå sier du ikke noe om du mener overvektige barn og hvilken alder du snakker om. Men jeg har barn som er litt høyere enn snittet, hvertfall, og det er de genetisk disponert for. Yngstegutten var også en skikkelig stor baby, dvs født lang og tung og han var mye større enn de andre barna i barselgruppa første året. Etter det flatet det litt mer ut, så nå som 3-åring ser jeg at han holder på å bli slank, men fortsatt litt lang. Jeg har ganske aktive barn som spiser godt (og sunt), men det med høyde handler nok mest om gener. Og jeg syns hvertfall hos førskolebarn at kroppsbygning og høyde rimer med hvordan foreldrene ser ut, noe jeg tenker handler lite om kosthold, sykdommer eller andre ting du nevner. Men, når man ser ordentlig overvektige barn gå sammen med overvektige foreldre, er det jo åpenbart noe med kostholdet der. 1
Minlillesky Skrevet 4. juni 2017 #5 Skrevet 4. juni 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det på grunn av arv, sykdom, medisiner, kosthold etc.? Anonymkode: 9e26e...7c7 Større barn? Overvekt eller høyde? Mitt barn på 5 år (skolejente til høsten), er høyere enn gjennomsnittet. Faktisk så er alle jentene som begynner i klasse med henne til høsten høyere enn gjennomsnittet..Min er lang og slank Jeg er 169 høy, far hennes er 180 ca, men det er ingen andre høye i familiene våre Sunt kosthold, godteri er alt med måte og mye aktivitet + fritidsaktiviteter..
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #6 Skrevet 4. juni 2017 To av de lengste barna jeg kjenner er også de desidert spinkleste/magreste. Så dette med lengde tror jeg handler om gener, hvert fall ikke kosthold. Når det gjelder barn som er tyngre enn snittet så har vi et par av den i vennekretsen. Der er det tydelig at kostholdet har mye av skylden, og resten inaktivitet. Anonymkode: 155ad...ebe
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #7 Skrevet 4. juni 2017 Jeg har et barn som er overvektig, det er på småtrinnet. Her er problemet at barnet aldri får metthetsfølelse, alltid sulten. Spiser absolutt alt hen kommer over. Jeg tok selv kontakt med helsesøster på skolen for å få råd. Hos andre lyver barnet om at det ikke får mat hjemme bl.a. Men nå er fokuset på å vokse seg inn i høyden. Barnet har alltid vært et hode høyere enn de andre omtrent. Jeg har satt hengelås på skap med spiselige ting hen ikke skal røre, og middagstallerken er redusert til vanlig frokost tallerken, hen må gå/sykle til skolen ca 3,6 km. Og flere tiltak. Søsknene er slanke og normale. Og kostholdet er Sundt og variert... Anonymkode: 42812...89b
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #8 Skrevet 4. juni 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et barn som er overvektig, det er på småtrinnet. Her er problemet at barnet aldri får metthetsfølelse, alltid sulten. Spiser absolutt alt hen kommer over. Jeg tok selv kontakt med helsesøster på skolen for å få råd. Hos andre lyver barnet om at det ikke får mat hjemme bl.a. Men nå er fokuset på å vokse seg inn i høyden. Barnet har alltid vært et hode høyere enn de andre omtrent. Jeg har satt hengelås på skap med spiselige ting hen ikke skal røre, og middagstallerken er redusert til vanlig frokost tallerken, hen må gå/sykle til skolen ca 3,6 km. Og flere tiltak. Søsknene er slanke og normale. Og kostholdet er Sundt og variert... Anonymkode: 42812...89b Burde kanskje vært testet for genfeil. Det er faktisk et syndrom der barna aldri blir mette og kan spise og spise i det uendelige. Når man må sette hengelås på kjøleskapet så er det på tide å ta barnet til utredning. Anonymkode: 8acde...877 11
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #9 Skrevet 4. juni 2017 Jeg har ett langt barn. Ikke tynn eller noe sånn, bare proposjonalt høyt barn og der er det arv. Faren er over to meter og alle mannfolka på den siden ser ut som giganter fra gresk odyssé..... Anonymkode: 09169...2e7
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #10 Skrevet 4. juni 2017 Mitt yngste barn på snart 5 er høy og solid bygget. Høyest av alle 5-åringene i barnehagen. Vekten passer høyden, begge ca 6 år. Han bruker nå 122 i tøy. Søsken er mer gjennomsnittlig til lav. Han var lik størrelse som nyfødt, men jeg hadde veldig mye og veldig fet melk til ham helt i starten, til forskjell fra søsken som fikk mindre. Han skjøt rakettfart og jeg tror det er årsaken, rett og slett. Svært gode vekstvilkår de første ukene. Han la på seg 450g i uka i starten (normalt er 150-250). Så kom han seg opp i en vekstbane som han siden har holdt seg i, 95 percentilen. Han spiser normalt sunt og er normalt aktiv. Anonymkode: 360f5...3ea
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #11 Skrevet 4. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et barn som er overvektig, det er på småtrinnet. Her er problemet at barnet aldri får metthetsfølelse, alltid sulten. Spiser absolutt alt hen kommer over. Jeg tok selv kontakt med helsesøster på skolen for å få råd. Hos andre lyver barnet om at det ikke får mat hjemme bl.a. Men nå er fokuset på å vokse seg inn i høyden. Barnet har alltid vært et hode høyere enn de andre omtrent. Jeg har satt hengelås på skap med spiselige ting hen ikke skal røre, og middagstallerken er redusert til vanlig frokost tallerken, hen må gå/sykle til skolen ca 3,6 km. Og flere tiltak. Søsknene er slanke og normale. Og kostholdet er Sundt og variert... Anonymkode: 42812...89b For mye magesyre kan gi sultfølelse, og lindres ved å spise. Håper barnet ditt er utredet for dette. Anonymkode: 348c8...c5c
Zienna Skrevet 5. juni 2017 #12 Skrevet 5. juni 2017 I min familie er det arv og gener som gjør at alle er høyere enn gjennomsnittet. Er selv 175cm, med mann på 188 cm. Barna våre er begge 190 cm. Alle barnebarna våre er et hode høyere enn sine jevnaldrende. Den eldste, jente på 15 år, er 180 cm. Hun har nå stoppet å vokse. Vi er alle slanke. Ingen i min familie synes det er et problem å være høy. Tvert i mot, vi synes vi er heldige.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #13 Skrevet 5. juni 2017 Min seksåring er et halvt hode høyere enn resten av skolestarterne i barnehagen, og relativt tettbygd. Ikke overvekt, men bred og fast i kroppen. Muskelsterk. Vi har et greit kosthold, og hun er mye aktiv. Følger sin kurve for høyde/vekt. (Jeg var glad hun har litt å gå på da hun begynte på medisin for adhd, da det kan påvirke appetitten i den grad at ungene kan bli undervektige. Til alt hell har hun ikke fått den bivirkningen.) Anonymkode: 87e12...804
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #14 Skrevet 5. juni 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Min sønn var 4770 og 56cm når han ble født. Og har vært hodet høyere enn alle sine jevngamle venner/skolekamerater alltid. Han er nå 16-åring og 185cm. Vi har normal høyde oss foreldrene. Men tror nok det må være arv/gener langt bak i slekten som har gjort at han har vært så stor i oppveksten, selv om st det ser ut til at det nå har stoppet Anonymkode: ded01...564 Nå er ikke 185 akkurat veldig høyt, i alle fall ikke om du bor i Norge. Anonymkode: 8e366...25c 1
sommermor Skrevet 5. juni 2017 #15 Skrevet 5. juni 2017 Min jente er cirka 178 cm lang og slank som et siv. Hun er snart 14 år. Her er det på grunn av arv, syndrom og hun er slank på grunn av mye fysisk aktivitet. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #16 Skrevet 5. juni 2017 På 4.6.2017 den 22.01, AnonymBruker skrev: Jeg har et barn som er overvektig, det er på småtrinnet. Her er problemet at barnet aldri får metthetsfølelse, alltid sulten. Spiser absolutt alt hen kommer over. Jeg tok selv kontakt med helsesøster på skolen for å få råd. Hos andre lyver barnet om at det ikke får mat hjemme bl.a. Men nå er fokuset på å vokse seg inn i høyden. Barnet har alltid vært et hode høyere enn de andre omtrent. Jeg har satt hengelås på skap med spiselige ting hen ikke skal røre, og middagstallerken er redusert til vanlig frokost tallerken, hen må gå/sykle til skolen ca 3,6 km. Og flere tiltak. Søsknene er slanke og normale. Og kostholdet er Sundt og variert... Anonymkode: 42812...89b Herregud... Anonymkode: 9ed24...c7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå