Gå til innhold

Hvordan fungerer Praktisk Pedagogisk Utdanning? (PPU)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg vil gjerne høre fra noen som tar eller har tatt PPU.

Jeg er noe forvirret rundt PPU. Slik som jeg oppfatter det så kan man etter en bachelorgrad eller annen grad (i noe relevant for fag som finnes på videregående eller grunn- og ungdomsskole) ta PPU for å bli lærer. Greit nok, men det er bare det at jeg har observert at flere som har tatt PPU underviser i flere ulike fag. De har vel da ikke flere grader?

F. eks hadde vi en gang besøk av en som tok PPU og hadde studert norsk, men var da også lærer i engelsk. Oppfattet det ikke som at hun hadde tatt en grad i både norsk og engelsk. Blant annet vet jeg at en lærer i samfunnsfag som jeg hadde før, tidligere studerte noe samfunnsrelatert, men han underviste også i engelsk. Og fra historielæreren min har jeg hørt at hvis du tar historie så kan du også undervise i samfunnsfag.

Så hva skal til for å kunne undervise i mer enn ett fag? (Jeg spør fordi jeg har søkt meg inn på en bachelor som gir didaktikk i naturfag, men kunne gjerne tenke meg å undervise i minst ett fag til dersom jeg bestemmer meg for å ta PPU etter denne graden).

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo sånn at når man tar en bachelor, så tar man perspektivemner også, i et annet fag. Så tar de sikkert noen poeng ekstra i perspektivemne så de får undervisningskompetanse i begge fag.

Anonymkode: a089e...070

AnonymBruker
Skrevet

Du må vel ha 60stp i et fag for å få undervise om det, så teknisk sett kan man ha tre årsstudium i diverse fag og undervise i tre fag. Eller det som er mer vanlig: man har en bachelor og et innebygget breddeår i bachelorgraden. Slik er det i hvert fall ved NTNU. Hvis man for eksempel går bachelor i nordisk med engelsk som fag 2/breddeår, har man kompetanse til å undervise i begge. 

Anonymkode: f968f...e18

• Liker 2
Skrevet (endret)

Så lenge du har 60 studiepoeng og ped kan du undervise i et fag. De aller fleste som har en bachelor at 60 studiepoeng av noe annet integrert i dette. For mange som innser at de vil bli lærere, tar de gjerne et årsstudium eller to i tillegg til de andre fagene de tar. Innføringsemnene er jo ikke så tunge, og det er stort sett dette årsstudium består av. 

I forhold til han som kunne undervise i samfunnsfag når han hadde tatt historie, ser jeg for meg at dette var på ungdomsskolen? For da er historie, geografi og samfunnskunnskap bakt inn i et og samme fag, som heter samfunnsfag. Dermed får du undervise i dette faget om du har poeng i én av de tre nevnte. 

Ellers er det jo noen skoler som har så dårlig søkermasse at de setter folk uten utdanning til å undervise i fag, det er dog mer vanlig i distriktene. Da kan det jo hende at skoleledelsen har konkludert med at noe kompetanse (i f.eks språk) er bedre en ingen. 

Endret av Arata
Tydeliggjøring
AnonymBruker
Skrevet

Om man feks tar en bachelor i nordisk og så tar ppu så har man undervisningskompetanse i norsk sant? Om man så tar et årsstudie i engelsk etterpå har man da automatisk også undervisningskompetanse i engelsk også da? 

Anonymkode: 16778...73d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man feks tar en bachelor i nordisk og så tar ppu så har man undervisningskompetanse i norsk sant? Om man så tar et årsstudie i engelsk etterpå har man da automatisk også undervisningskompetanse i engelsk også da? 

Anonymkode: 16778...73d

Det stemmer :-) 

Anonymkode: 258df...79b

AnonymBruker
Skrevet

Naturfag er litt spesielt i forhold til undervisningskompetanse, for du må ha 90 studiepoeng, ikke 60 som i andre fag. Så hvis du har mulighet til å undervise naturfag (at universitetet som har ppu sier du har den kompetansen) er sannsynligheten stor for at du da også har kompetanse i biologi, fysikk eller kjemi ville jeg trodd.

Jeg har f.eks over 90 poeng i biologifag men i følge universitetet har jeg ikke kompetanse i naturfag. En skole som jeg underviser på derimot mener jeg har kompetanse i naturfag fordi jeg har over 90 poeng innenfor faget (selv om jeg har lite kjemi og ingen fysikk). Håper dette ga noe mening og ikke bare var forvirrende :P 

Anonymkode: 52da4...4ea

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvor dette med 90 SP som brukeren over skriver kommer fra, ikke fra utdanningsdirektoratet hvertfall, som vel er de som bestemmer dette. Du må ha 60 SP i faget for å undervise i fag på vgs, mens på ungdomsskolen holder 30 SP i endel fag som naturfag, men for matematikk trenger du 60 SP der også (jeg har sakset relevant info fra udir.no under).

Spørsmålet er jo hva som er ett fag, som du nevner. Det virker som at selv om kjemi og fysikk er egne fag på vgs, så grupperer de det inn i større fag som man da må ha 60 SP i, der naturfag regnes som en ting, selv hvis du har en god kombinasjon av biologi og kjemi feks. Dette fungerer vel godt i praksis, selv om det for noen føles urettferdig at en som har studert biokjemi og tatt ekstra fysikkfag kun har ett fag, mens en som har studert matte og fysikk har to. Men hvilke fag du har teller jo absolutt når du søker på en jobb antar jeg, selv om fagene er ganske brede.

For eksempel har UiO en liste over fag du kan ta PPU i dersom du har 60 godkjente studiepoeng innen gruppen, der er naturfag et fag, matematikk et annet. Og man kan ha 60 SP i hvilken som helst kombinasjon av biologi, kjemi, fysikk og tilsvarende emner, av disse kan opp til 20 SP geologi. Merk av påfølgende link at alle statistikkfag med STK-kode, mekanikkfag og et informatikkemne gjelder som matematikk, så om du studerer ved uio og har noe matematikk i studiene, så er det ganske lett å velge ekstraemner så du får studiekompetanse i matematikk i tillegg til naturfag hvis du tar PPU. Det kan også være du kan kombinere det med geografi, der 40 av 60 SP kan være miljø og/eller geologifag, http://www.uio.no/studier/program/ppu/opptak/fagkrav.html

Kilder på undervisningskompetanse: Fra Udir.no

"For å undervise i fagene norsk, samisk, norsk tegnspråk, engelsk og matematikk på ungdomstrinnet, må den som skal undervise ha 60 studiepoeng som er relevante for faget.
...
For andre fag [enn de overnevnte] kreves 30 relevante studiepoeng for å undervise i det enkelte fag, i tillegg til tilsettingskravene.

For alle fag i den videregående skolen, bortsett fra faget prosjekt til fordypning, kreves det relevant kompetanse for å undervise i faget. Dette kravet kommer i tillegg til tilsettingskravene. Relevant kompetanse skal som hovedregel bestå i 60 studiepoeng som er relevante for det aktuelle faget."

Endret av Snowbrigade
Kom borti enter for tidlig, måtte skrive innlegget på nytt
  • Liker 4
  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg ser at tråden er litt gammel. Men kanskje noen kan svare?

Jeg har feks en naturvitenskapelig bakgrunn med over 60 poeng inne kjemi og biologi, og 30 poeng innen matte og fysikk. 

I praksis betyr dette at jeg bare kan undervise i naturfag. Men det er vel ikke mulig å bare undervise i ett fag og livnære seg som lærer på fulltid? Eller er det sånn at du da underviser i naturfag i alle trinn? 

Jeg er litt forvirret over hvor man ender opp med PPU i virkeligheten? Hva gjør folk? Jobber litt som lærer og litt med noe helt annet?

Anonymkode: a21b3...9bc

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har feks en naturvitenskapelig bakgrunn med over 60 poeng inne kjemi og biologi, og 30 poeng innen matte og fysikk. 

I praksis betyr dette at jeg bare kan undervise i naturfag. Men det er vel ikke mulig å bare undervise i ett fag og livnære seg som lærer på fulltid? Eller er det sånn at du da underviser i naturfag i alle trinn? 

Jeg er litt forvirret over hvor man ender opp med PPU i virkeligheten? Hva gjør folk? Jobber litt som lærer og litt med noe helt annet?

Det er vanskelig å komme inn på PPU med bare ett fag, og vanskelig å få noe særlig jobb også. Lurt å ta litt flere studiepoeng.

Anonymkode: 11c76...75c

• Liker 4
Skrevet

I tillegg må man ha mastergrad, men det visste du sikkert :)

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Avhengig av universitet/skole vil de kreve ulikt antall studiepoeng for å komme inn på ppu, Men det formelle kravet for å kunne bli ansatt er 60 SP i de fleste fag (litt mindre i noen på ungdomsskolen). Du trenger ikke å ha PPU i et fag for å undervise i det, når du består ppu får du også undervisningskompetanse i andre fag du har nok SP i. Jeg ville tatt 30 SP ekstra matte for å gjøre det ekstremt mye lettere få jobb og ikke minst plass på ppu (noe fysikk og statistikk teller også som matte!), men du kan uansett undervise på vgs i naturfag, biologi og kjemi.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

I tillegg må man ha mastergrad, men det visste du sikkert :)

Jeg har mastergrad ;) 

22 minutter siden, Snowbrigade said:

Avhengig av universitet/skole vil de kreve ulikt antall studiepoeng for å komme inn på ppu, Men det formelle kravet for å kunne bli ansatt er 60 SP i de fleste fag (litt mindre i noen på ungdomsskolen). Du trenger ikke å ha PPU i et fag for å undervise i det, når du består ppu får du også undervisningskompetanse i andre fag du har nok SP i. Jeg ville tatt 30 SP ekstra matte for å gjøre det ekstremt mye lettere få jobb og ikke minst plass på ppu (noe fysikk og statistikk teller også som matte!), men du kan uansett undervise på vgs i naturfag, biologi og kjemi.

Det visste jeg ikke. Takk for heads up på poengkravet.

Da forstår jeg. Så jeg går feks PPU Naturfag, men jeg kan undervise i fag som norsk og samfunnsfag?

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vanskelig å komme inn på PPU med bare ett fag, og vanskelig å få noe særlig jobb også. Lurt å ta litt flere studiepoeng.

Men jeg trodde at man søkte PPU med grunnlag om å ha et bestemt antall poeng innen et område. Jeg forstår det ikke helt som at du bør ha minimum 30 poeng innen flere retninger? Eller misforstår jeg helt her nå.

Videre så har jeg en del fag som jeg ikke kan klassifisere. Hva betyr disse i det store bildet? Feks ledelsesfag og helsefag?

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg trodde at man søkte PPU med grunnlag om å ha et bestemt antall poeng innen et område. Jeg forstår det ikke helt som at du bør ha minimum 30 poeng innen flere retninger? Eller misforstår jeg helt her nå

Du søker PPU med fagdidaktikk i ett eller to fag - altså minimum 60 studiepoeng i ett eller to fag. Ved inntak prioriterer de dem som har mer enn ett fag. Jeg kjenner kun til UiO, og der prioriterer de i hvert fall dem med flest fag, og det er generelt vanskelig å komme inn. Jeg har riktignok tatt noen helt andre fag enn deg, mulig det er annerledes med matte og naturfag. Anbefaler å se på hjemmesidene til de forskjellige som tilbyr PPU, der skal kravene stå konkret

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du søker PPU med fagdidaktikk i ett eller to fag - altså minimum 60 studiepoeng i ett eller to fag. Ved inntak prioriterer de dem som har mer enn ett fag. Jeg kjenner kun til UiO, og der prioriterer de i hvert fall dem med flest fag, og det er generelt vanskelig å komme inn. Jeg har riktignok tatt noen helt andre fag enn deg, mulig det er annerledes med matte og naturfag. Anbefaler å se på hjemmesidene til de forskjellige som tilbyr PPU, der skal kravene stå konkret

For å presisere: minimum 60 studiepoeng per fag

Annonse
Skrevet
På 4.2.2019 den 17.43, AnonymBruker skrev:

Jeg har mastergrad ;) 

Det visste jeg ikke. Takk for heads up på poengkravet.

Da forstår jeg. Så jeg går feks PPU Naturfag, men jeg kan undervise i fag som norsk og samfunnsfag?

Men jeg trodde at man søkte PPU med grunnlag om å ha et bestemt antall poeng innen et område. Jeg forstår det ikke helt som at du bør ha minimum 30 poeng innen flere retninger? Eller misforstår jeg helt her nå.

Videre så har jeg en del fag som jeg ikke kan klassifisere. Hva betyr disse i det store bildet? Feks ledelsesfag og helsefag?

Du kan ikke undervise i norsk eller samfunnsfag om du har for lite kompetanse, som oftest vil si at du må ha 60 SP. Men du trenger ikke gå ppu i annet enn naturfag for å kunne undervise i alle fag du har 60 SP i. Men som nevnt ovet kommer det veldig få inn per år som bare tar ppu i et undervisningsfag, hvertfall på uio. Det finnes også yrkesfagppu der særlig helsefag kan være nyttig, du får se etter studiested som tilbyr yrkesfagppu og evnt kontakte de for mer spørsmål, for dette vet jeg lite om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...