AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #1 Skrevet 4. juni 2017 Min datter giftet seg for fire år siden, de ble raskt skilt, og hun gifter seg nå på ny. Skal jeg da gi samme sum i gave igjen? Jeg og hennes far er skilt, men vi ga sist 20 000 hver i gave til de. Bør vi gjøre dette igjen? Er jo ikke noe mindre verdt dette bryllupet, samtidig føltes det litt "leit" å gi en gave til noe som aldri ble noe av... (Ble slutt pga hun var utro over tid, før og etter bryllupet med en annen. Ekteskapet tok slutt 4-6 mnd etter inngåelse). Tenker også litt på vår andre datter, hun er samboer med en mann gjennom mange år og de har barn. De ønsker ikke gifte seg. Datter 1 vil ha fått forholdsmessig mye penger fra oss (80 000), samtidig som jeg på mange måter har lyst til å påskjønne vår andre datter og mannen en gave for deres innsats i samlivet - men redd det igjen blir oppfattet feil fra hun som da skal gifte seg. At hun i grunn forventet både bryllupsgave og en generell gave. Anonymkode: 9ac28...a76
exictence Skrevet 4. juni 2017 #2 Skrevet 4. juni 2017 Jeg ville gitt samme sum til begge mine døtre selv om den ene hadde valgt å ikke gifte seg. . Hadde ikke følt det var noe plikt å gi samme sum i bryllupsgave nr 2, men kan godt være jeg hadde gitt det hvis jeg kunne og følte for det. 15
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #3 Skrevet 4. juni 2017 Ville gitt samme til begge uansett giftermål. Tror det er ganske vanlig, og jeg som selv ikke er gift (eller har tenkt å bli det) fikk samme sum som min bror fikk når han giftet seg. "Etableringspenger" kalte mamma det Og mtp penger til bryllup 2 hadde jeg gitt mindre. Regner med hun kjøpte noe nyttig for pengene sist, og det er ting hun vel har enda - selvom hun ble skilt... Anonymkode: 6b2b7...e70 7
hobbykokken Skrevet 4. juni 2017 #4 Skrevet 4. juni 2017 Hvis jeg hadde vært datteren din og fikk mindre til ekteskap nr 2 så hadde jeg nok følt at ikke du tok dette ekteskapet seriøst, eller verdsatte min ektefelle slik som nummer 1. MEN. Det er ikke lenge siden hun ble skilt. Og hun var utro over lengre tid.. er du sikker på at hun forstår alvoret når det kommer til ekteskap?? 3
altflyter Skrevet 4. juni 2017 #5 Skrevet 4. juni 2017 Hvis du ser bort fra pengene til bryllupet: Hvorfor har datter 1 fått mer penger enn datter 2? Jeg ville nok gitt samme sum til begge døtre. Det høres ut som om datter 2 trenger pengene minst like mye når hun har barn Ville ikke tvilt på å gi mindre til bryllup nummer 2. Hva om dette ender like fort som første bryllup og det blir et bryllup nr 3 også? Ville behandlet døtrene sp likt som mulig om jeg var deg. 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #6 Skrevet 4. juni 2017 Synes de er viktigere å behandle døtrene mest mulig likt uavhengig av giftemål. Synes ikke man kan forvente like generøse gaver når man gifter seg flere ganger. Anonymkode: 38f06...88c 10
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #7 Skrevet 4. juni 2017 Jeg ville ikke gitt like mye til bryllup nummer 2. Og hvem vet om det blir flere bryllup. Jeg har vært gift en gang, og skulle jeg giftet meg igjen. Ville jeg både hatt mindre bryllup, og forventet mye mindre. Jeg tenker selv, at da datteren min gifter seg, så vil jeg betale for brudekjolen, og kjøpe en fin gave. Men gifter hun seg en gang til, så blir det bare bryllupsgave. Og ikke en ny kjole. Anonymkode: 386bf...40a 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #8 Skrevet 5. juni 2017 Dersom det var bruden som ble sviktet av sin mann hadde nok sjansene for at jeg ga en like stor gave til bryllup nr. 2 vært større (og da sørget for at søsteren fikk tilsvarende sum som den andre søsteren totalt) men i og med at datteren din var utro både før og etter bryllupet hadde jeg på en måte følt at jeg hadde blitt holdt litt for narr. Så til dette bryllupet hadde jeg nok gitt en mindre gave. Kanskje 5000? Anonymkode: f654b...fbc 4
Alice123 Skrevet 5. juni 2017 #9 Skrevet 5. juni 2017 Jeg vet ikke hva som er vanlig å gi til barna sine, men jeg vil si 20K er generøs gave. Spesielt om dere som foreldre også har bidratt økonomisk og/eller praktisk til selve bryllupet. Jeg syntes ikke man kan forvente den samme (svært generøse) summen til ekteskap nr. 2, 3, osv. Men jeg er kanskje litt tradisjonell der, jeg syntes heller ikke det passer seg med prinsessebryllup #2, #3 ++ heller. Når det gjelder den ugifte datteren din, ville jeg gitt samme sum som den gifte har fått. 7
Biloba Skrevet 5. juni 2017 #10 Skrevet 5. juni 2017 Din datter burde virkelig ha returnert de 40 000 den gangen. Det er jo rene svindelen å ta imot slike gaver samtidig som man saboterer ekteskapet med utroskap allerede før bryllupet, for ikke å snakke om hvilken svindel det var mot hennes daværende forlovede og ektefelle. 9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #11 Skrevet 6. juni 2017 De fikk penger i bryllupsgave? Eller en gave? Vi er tre søstre. Min ene søster er gift. Hun fikk gave (ikke penger), samt at foreldrene våre bidra til å betale bryllupet. Min andre søster fikk hjelp til egenandel når hun kjøpte leilighet alene. Jeg fikk overta en eldre bil. Dette var med ganske mange års mellomrom, og jeg tror ingen av oss har regnet på beløpene her..eller i det hele tatt tenkt på at det skulle være noe å krangle om. Anonymkode: e3b57...f07
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #12 Skrevet 7. juni 2017 På 4.6.2017 den 20.00, hobbykokken skrev: Hvis jeg hadde vært datteren din og fikk mindre til ekteskap nr 2 så hadde jeg nok følt at ikke du tok dette ekteskapet seriøst, eller verdsatte min ektefelle slik som nummer 1. MEN. Det er ikke lenge siden hun ble skilt. Og hun var utro over lengre tid.. er du sikker på at hun forstår alvoret når det kommer til ekteskap?? Nå er det ikke alle andres ansvar å ta ditt forhold seriøst eller verdsette din ektemann heller da, når du gifter deg flere ganger. Det er et valg du tar selv, og det er vanlig at både bryllupsfest og pengegaver er av langt mindre skala (i hvert fall når første bryllup var stort). Gaven reflekterer ikke hvorvidt familien liker din nye ektemann, men det faktum at du allerede har vært igjennom selve institusjonen ekteskap før. Om det er noen som bør forventes å vise at de tar ekteskapet seriøst så er det jo den som gifter seg gjentatte ganger (og jeg er selv gift for andre gang, bare så det er sagt). Gaven til første bryllup er som regel ikke ment som en ren bryllupsgave fra foreldrenes side heller, men som etableringspenger slik noen kaller det, en hjelp på veien inn i det etablerte voksenlivet. Om du blir skilt og gifter deg på nytt, betyr ikke det at du etablerer voksenlivet ditt på nytt. Innen man rekker ekteskap nummer to bør man vel ha livet og økonomien sin noenlunde på stell uten foreldrenes inngripen. For øvrig bør selvsagt den ugifte datteren til TS også få samme beløp som sin søster har fått. Det gir ingen mening at den ene skal gifte seg og skille seg og gifte seg på nytt, og håve inn etableringspenger i massevis, mens den andre ikke mottar noen ting fordi hun ikke ønsker å tre inn i institusjonen ekteskap - en avgjørelse det står respekt av, når ekteskap tross alt ikke betyr så mye mer enn papiret det er skrevet på i våre dager. Anonymkode: 66abc...aa3 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #13 Skrevet 7. juni 2017 Jeg og mine søsken har fått lik sum til bryllup, eldste av oss har valgt å ikke gifte seg, men fikk som sagt samme sum da yngste giftet seg. Vi fikk "tilskudd" til bryllup, samt en flott gave. Synes dette var veldig rettferdig av foreldrene våre. Lillebror har giftet seg for andre gang, og fikk da ikke nytt "tilskudd" til bryllupet, ei heller like stor gave som til første bryllup, tror han syntes dette var helt greit, og bare var glad til for gaven han fikk. Det er nok av de som gifter seg både to og tre ganger, og man kan ikke slå på stortromma like mye hver gang, tviler på noen tenker at ekteskap nr 2 er like mye verdt heller. Anonymkode: 6093f...be1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #14 Skrevet 7. juni 2017 Hvorfor ga du ikke til din andre datter også? Er du ikke like glad i henne? (slik det virker om du er så opptatt av giftemål og at du kun vil gi støtte til dette) Hadde gitt den andre datteren like mye så fort som mulig, og når det gjelder bryllup nr 2: Gi bare en gave, noe de trenger til huset eller lingnende. Hun har fått etebleringspenger... Skal hun få mer, må den andre også få. Anonymkode: 5f670...d8d 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #15 Skrevet 7. juni 2017 Hun bør få det samme som første gangen. Anonymkode: 38a5c...b3d
Macro Skrevet 7. juni 2017 #16 Skrevet 7. juni 2017 Perfekt eksempel på at ekteskap har null verdi i bunn og grunn. Det er ingen garanti. Du bør behandle/hjelpe dine døtre likt uansett hvordan de velger å gjøre ting her i livet. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #17 Skrevet 7. juni 2017 Personlig ville jeg ha kjøpt en gjenstand til paret. Kjøkkenmaskin eller noe annet fint. Tenk om hun gifter seg to ganger til etter dette ekteskapet? Anonymkode: 9e295...bb9
Atea Skrevet 8. juni 2017 #18 Skrevet 8. juni 2017 Jeg ville først gitt den summen du ga til din andre datter. Og så ville jeg fortalt til bruden at denne gangen får hun bare en symbolsk gave uten at du er sur på henne. Det er jo tross alt dine penger ts. 1
Juniper Skrevet 10. juni 2017 #19 Skrevet 10. juni 2017 Kan du snakke med din eks-mann, TS, og avtale med han hva dere gir? Og så spleiser dere på et pent lokkfat til brudeparet. Jeg vil foreslå prisklasse 1000-2000,- Man gir da virkelig ikke en større pengegave til et ekteskap nr 2 når det første havarerte på den måten! Hun har alt fått "bryllups-pengene" fra dere. Fordelen med lokkfatet er at det kan hun med en viss rimelighet ta med seg videre neste gang hun skiller seg, og ha glede av også i ekteskap nr 3 og 4. Hvis hun kommenterer negativt på det vil jeg si at hun er frekkere enn flatlusa!
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #20 Skrevet 10. juni 2017 På 6/7/2017 den 18.06, AnonymBruker skrev: Hun bør få det samme som første gangen. Anonymkode: 38a5c...b3d Ikke alle har råd til å punge ut 20000 både to og evt tre pluss ganger. Et ekteskap er jo ment å være livet ut så man regner jo ikke med en slik sum flere ganger. Anonymkode: db780...e7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå