AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #1 Skrevet 4. juni 2017 Går stadig rundt og spiser/har godterisug. Hvordan kan jeg redusere dette? Evt, noe jeg kan spise og drikke mye av uten at det påvirker vekta? Anonymkode: 465c4...2b4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #2 Skrevet 4. juni 2017 Jeg må slutte helt, og da tar det enda 2 mnd før suget er borte. Så jeg har 3 mnd av og 3 mnd på sukker. Ellers har heg ikke sjanse i havet å overholde det. Sukker er like avhengighetsskapende som heroin! Anonymkode: bde23...624 1
Pringle Skrevet 4. juni 2017 #3 Skrevet 4. juni 2017 Det vil være individuelt. Men du kan ikke spise "mye" av noenting hvis du ikke vil gå opp i vekt. Ihvertfall ikke av noe som helst som kan minne om godterier. Jeg var overvektig, søtsugen og dritlei. Jeg måtte gjøre en hel masse. Jeg kuttet først ut alt av godteri og snacks og innførte måltider. Kjedelig, men det fikk meg i gang. Så startet jeg opp med å telle kalorier med Grete Roede. Det var noe jeg kjente fra før, så det var greit. Jeg leste om sukkeravhengighet og kom fram til at sukker var en slags gift. Jeg leste om ren mat og paleo og lavkarbo og begynte å spise mer fett. Jeg begynte å lage mer mat fra bunnen. Jeg begynte å like å lage mat fordi det jeg lagde nå, smakte fantastisk. Jeg leste mer, startet med Myfitnesspal, sluttet å være redd for sukker og salt. Jeg begynte å like mat. Jeg begynte å virkelig se fram til måltidene. Jeg begynte å foretrekke mat framfor godteri. Jeg fant ut at jeg ikke gidder å omgi meg med fristelser 24/7, så jeg sluttet å kjøpe sjokolade bare fordi det er "normalt". Jeg jobbet med spisevaner, inngrodde forestillinger og innstilling til mat, vekt og kropp. Jeg droppet tanken på å skulle "trene", isteden er jeg mer aktiv i det daglige. Søtsuget er ikke borte, men det er håndterbart. Det plager meg bare av og til. Noen ganger gir jeg etter, men vanligvis holder det med et nei. Vekta er normal og stabil, med minimal, men stadig innsats. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #4 Skrevet 4. juni 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går stadig rundt og spiser/har godterisug. Hvordan kan jeg redusere dette? Evt, noe jeg kan spise og drikke mye av uten at det påvirker vekta? Anonymkode: 465c4...2b4 Du må endre måltidsvanene dine. Et godt balansert kosthold skal inneholde såpass med smak, tekstur og mengder at du ikke går rundt og har "lyst på" noe. Denne lysten er rett og slett understimulerte smaksanser eller tomme tarmer. Tenk at så mange av dagens måltider som mulig skal inneholde: surt, søtt, umami, bittert og salt. De skal også inneholde seigt, kremet, mykt, crunshy og sprøtt. Når 1-2 av hovedmåltidene dine inneholder dette så roterer du mellommåltidene mellom konsistens og smak. Feks kan førstemellommåltid være eple med hummus, (sprøtt,kremet, surt, søtt og umami) mellommåltid to kan være en nøttebar (søtt, umami, salt, crunshy og seigt) og nr 3 feks en smoothie (søtt, surt og mykt). Du bør legge opp dagen slik at du både får i deg rett antall kalorier og samtidig kan spise 3 større og 3 små måltider. Noe som på ingen måte er utfordrende. Det krever nytenkning og ommøblering av gamle vaner, men det er ikke vanskelig. Det er 3 måltider a 200 kcal og 3 måltider a 400 kcal. (Eventuelt 500 eller mer om du er veldig aktiv). Mat er ikke fienden din. Du kan spise deg stappmett og fortsatt være på kaloriunderskudd og halvmett og være solid på overskudd. Men dette er det du som er sjefen over. Fremfor alt bør en spise seg mett på virkelig god mat. Ofte. Anonymkode: 957eb...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #5 Skrevet 5. juni 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må endre måltidsvanene dine. Et godt balansert kosthold skal inneholde såpass med smak, tekstur og mengder at du ikke går rundt og har "lyst på" noe. Denne lysten er rett og slett understimulerte smaksanser eller tomme tarmer. Tenk at så mange av dagens måltider som mulig skal inneholde: surt, søtt, umami, bittert og salt. De skal også inneholde seigt, kremet, mykt, crunshy og sprøtt. Når 1-2 av hovedmåltidene dine inneholder dette så roterer du mellommåltidene mellom konsistens og smak. Feks kan førstemellommåltid være eple med hummus, (sprøtt,kremet, surt, søtt og umami) mellommåltid to kan være en nøttebar (søtt, umami, salt, crunshy og seigt) og nr 3 feks en smoothie (søtt, surt og mykt). Du bør legge opp dagen slik at du både får i deg rett antall kalorier og samtidig kan spise 3 større og 3 små måltider. Noe som på ingen måte er utfordrende. Det krever nytenkning og ommøblering av gamle vaner, men det er ikke vanskelig. Det er 3 måltider a 200 kcal og 3 måltider a 400 kcal. (Eventuelt 500 eller mer om du er veldig aktiv). Mat er ikke fienden din. Du kan spise deg stappmett og fortsatt være på kaloriunderskudd og halvmett og være solid på overskudd. Men dette er det du som er sjefen over. Fremfor alt bør en spise seg mett på virkelig god mat. Ofte. Anonymkode: 957eb...a4b Takk for at du delte dette! Jeg hadde faktisk aldri hørt om umami-smaken en gang! Og søkte opp på google og fant denne: http://forskning.no/mat-menneskekroppen/2011/06/smaken-umami Den sier også noe lurt om hvordan man kan være mer tilfreds med maten man spiser, og hvordan dette kan påvirke et balansert kosthold. Interessant. Anonymkode: 202bb...3cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå