Gå til innhold

skilsmissebarn som går på to skoler-samtidig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanlig er denne ordningen?  Jeg hørte om noen som hadde en slik ordning og tenker at det må være et megastress for barna og skulle gå  på andre skoler i tillegg til delt bosted.

Anonymkode: 69456...eea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor vanlig er denne ordningen?  Jeg hørte om noen som hadde en slik ordning og tenker at det må være et megastress for barna og skulle gå  på andre skoler i tillegg til delt bosted.

Har hørt om barn som går i to bhg, men skole trodde jeg ikke var lov. 

Anonymkode: 6ddb0...7f8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er baree ikke mulig. 

Anonymkode: c4d8d...094

• Liker 4
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt om barn som går i to bhg, men skole trodde jeg ikke var lov. 

Anonymkode: 6ddb0...7f8

tror ikke lovverket kan gi noen retningslinjer, det har vel heller med hva som blir anbefalt for barnas emosjonelle utvikling. Jeg har hørt om barn som pendler mellom to skoler, og hvor en skole la ned forbud mot ordningen.

Endret av Pipaluk
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går jo ikke, barnet kan ikke klare å følge undervisningen på to skoler. Jeg tror ikke det er lov heller, og jeg tror ikke noen kan ha den løsningen.

Anonymkode: 9454a...f5e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Lovlig er det, men lurt er det ikke. Forskjellige skoler legger opp undervisningen forskjellig.. Kan fort bli slitsomt om han plutselig får to prøver på en uke i for eksempel historie hvor de er på helt forskjellige emner.

Anonymkode: 81f0c...eaf

• Liker 3
Skrevet

Se denne :

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Narskole-og-skolekretsgrenser/Grunnskoleopplaring-i-to-kommuner/

Dessuten etter barneloven er det noe som heter barnets beste. Det skal godt gjøres å overbevise om at det er til barnets beste å gå på to skoler. 

Så om man kombinerer disse lovene så er det i realiteten ikke lov å la barn gå på to skoler. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sykt! Burde ikke være lovlig...

Anonymkode: 013ca...f7f

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det høres helt forferdelig ut for barnas del. Jeg hadde heller latt barna ha bosted hos far enn å utsette dem for dette (aller helst hadde jeg sørget for at vi begge bodde i skolekretsen da). Det kan umulig være til barnets beste.

• Liker 7
Skrevet

Stakkars barn. Jeg hørte om et par tilfeller i barnehagen men foreldrene fant kjapt ut at dette ikke fungerte for barnet. Håper for all del dette er forbudt på skole 

• Liker 1
Skrevet

Det burde ikke være lov. Må da være grenser for hva skilsmissebarn skal måtte tåle.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ikke gjennomføres forsvarlig for noen. Har jobbet i en rekke skoler, og kan fortelle at en slik ordning hadde vært en svært stor påkjenning for både skolen, foreldrene og barnet. Barnet selv skal ikke utsettes for slike stressmomenter. Barn må få være barn

Anonymkode: 1e839...e17

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

På mindre steder med plass til en annenhver uke er det mulig. 

Det skjer visstnok ikke så ofte. 

• Liker 2
Skrevet

Sjølv om det kan vere plass til ein elev til i klasseromet, er det galskap å legge opp eit slikt løp. Både sosialt og fagleg må dette verte heilt umulig for barnet, og veldig krevande for skulane. Foreldra kan eg ikkje ha sympati for, dei kan gjere betre valg enn dette. 

• Liker 4
Skrevet

Hvis foreldrene er så dårlige på å samarbeide og sette barnet først så de velger en slik løsning, så håper jeg barnevernet overtar omsorgen

• Liker 10
Skrevet

slik jeg leste det, så var det ikke noe forbud men heller en sterk advarsel mot å gjøre det sånn.

Barna som pendler annehver uke mellom to skoler er horribelt. Men det er jo andre løsninger som kan gå inn under pendlingen. 

jeg vet om en 7-klassing som bodde hovedsakelig hos mor. Tre måneder i året skulle ha bo hos faren i en annen kommune. Han byttet derfor skole, de tre månedene (Det var på slutten av skoleåret) Hvis det er fast ordning hvert år, så er det jo klart at det blir rotete, men i slike tilfeller så må det kunne gå ann å være "toskolebarn" hvis det er eneste muligheten. Det blir litt som å å ta med barna på utenlandsopphold.  Det er vel ingen skoler som nekter barna å komme tilbake etterpå?

Skrevet
2 minutter siden, Fjaselina skrev:

Sjølv om det kan vere plass til ein elev til i klasseromet, er det galskap å legge opp eit slikt løp. Både sosialt og fagleg må dette verte heilt umulig for barnet, og veldig krevande for skulane. Foreldra kan eg ikkje ha sympati for, dei kan gjere betre valg enn dette. 

Det kan en mene. 

Men om du leser brevet fra utdannings dir.til fylkesmannen i Buskerud i lenken lenger oppe er det åpent hvoe barnet skal gå på skole ved delt bosted. 

Barnet er annsett til å ha to adresser I realieten ette opplæringsloven.  Ikke bare den folkeregistrerte adr. altså.  Dette pga. grunn av at det ikke lar seg gjøre å folkeregistrere to adr. 

Skrevet
19 minutter siden, Peter007 skrev:

På mindre steder med plass til en annenhver uke er det mulig. 

Det skjer visstnok ikke så ofte. 

kanskje løsningen blir egne klasser for "toskolebarn", et sted hvor alle barn er nye for hverandre hele tiden.

Skrevet
2 minutter siden, Peter007 skrev:

Det kan en mene. 

Men om du leser brevet fra utdannings dir.til fylkesmannen i Buskerud i lenken lenger oppe er det åpent hvoe barnet skal gå på skole ved delt bosted. 

Barnet er annsett til å ha to adresser I realieten ette opplæringsloven.  Ikke bare den folkeregistrerte adr. altså.  Dette pga. grunn av at det ikke lar seg gjøre å folkeregistrere to adr. 

hvordan gjør man det i praksis med folkeregisteret? hvem sin adresse "gjelder" og hvilken betydning har det hvilke adresser som er registrert?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...