AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #1 Skrevet 4. juni 2017 Hei! Jeg skal kanskje studere fysioterapi i Danmark til høsten. Har søkt i totalt 8 forskjellige byer, så vet ikke hvor jeg kommer inn enda. Har noen spørsmål som jeg hadde satt pris på om noen svart på Hvordan er det å skaffe seg leilighet/hybel i Danmark? Og hvordan er det å skulle bo alene i et helt nytt land? Hvordan er fysioterapistudiet? Fornøyd/ikke fornøyd? Ellers er det bare å fortelle hvordan det er generelt å studere der! Setter pris på alle svar Anonymkode: 19bde...136
Gjest økonomifrue Skrevet 4. juni 2017 #2 Skrevet 4. juni 2017 Hei. Jeg har studert 5 år på Fyn, ikke fysioterapi, men. Kan fortelle litt om erfaringene mine. Å flytte til Danmark, er som å flytte fra der du bor nå til et annet sted i Norge. Som norsk studnt er det meget enkelt å komme innen i lokalmiljøet og studiemiljøet. Høst sannsynlig møter du flere nordmenn der du skal studere. Angående bosted, så kan det være lurt å melde deg inn i ANSA allerede nå, de har utarbeidet informasjon om anbefalte bosteder, hvem utleier/hvilket leirsted man burde unngå. Da jeg flytta til Danmark for å studere visste jeg ikke om disse anbefalingene, noe som gjorde at jeg bodde et helt forferdelig sted, og det var ikke noe hyggelig. Å studere i Danmark er helt gratis, ingen semesteravgift og ingen eksamensavgift. Du må naturligvis melde flytting til Danmark når den tid kommer og få deg en dansk bank. Nå kan man bruke norsk kort mange steder, men det er ganske høye gebyrer for dette, derfor burde du ordne deg dansk bank. Spør gjerne hvis du lurer på noe konkret!
Anita_ Skrevet 4. juni 2017 #3 Skrevet 4. juni 2017 8 minutter siden, økonomifrue skrev: Hei. Jeg har studert 5 år på Fyn, ikke fysioterapi, men. Kan fortelle litt om erfaringene mine. Å flytte til Danmark, er som å flytte fra der du bor nå til et annet sted i Norge. Som norsk studnt er det meget enkelt å komme innen i lokalmiljøet og studiemiljøet. Høst sannsynlig møter du flere nordmenn der du skal studere. Angående bosted, så kan det være lurt å melde deg inn i ANSA allerede nå, de har utarbeidet informasjon om anbefalte bosteder, hvem utleier/hvilket leirsted man burde unngå. Da jeg flytta til Danmark for å studere visste jeg ikke om disse anbefalingene, noe som gjorde at jeg bodde et helt forferdelig sted, og det var ikke noe hyggelig. Å studere i Danmark er helt gratis, ingen semesteravgift og ingen eksamensavgift. Du må naturligvis melde flytting til Danmark når den tid kommer og få deg en dansk bank. Nå kan man bruke norsk kort mange steder, men det er ganske høye gebyrer for dette, derfor burde du ordne deg dansk bank. Spør gjerne hvis du lurer på noe konkret! Takk for svar! Hvordan var det du bodde? Alene eller med flere? Hybel, kollektiv? Og hva anbefaler du?:) Hva syns du om å ha undervisning på dansk? Vanskelig å forstå, eller gikk det greit?
Gjest økonomifrue Skrevet 4. juni 2017 #4 Skrevet 4. juni 2017 1 minutt siden, Anita_ skrev: Takk for svar! Hvordan var det du bodde? Alene eller med flere? Hybel, kollektiv? Og hva anbefaler du?:) Hva syns du om å ha undervisning på dansk? Vanskelig å forstå, eller gikk det greit? Jeg bodde litt forskjellige steder, først i kollektiv, så i 2 leide leiligheter hvor jeg bodde alene og langt den største tiden i egen leilighet - kjøpte en rimelig andelsleilighet med fast husleie med alt inkludert (strøm, vann, bruk av vaskemaskin, tørketrommel osv). Om en liker å bo i kollektic/sammen med andre, så er veldig ålreit. Jeg trivdes best med å bo alene, så valgte det. Også var jeg heller sosial på studiet og på fritiden. Angående undervisning på dansk, så gikk det veldig bra! Klart det er noen som har litt vanskeligere dialekt, men en kommer fort inn i det.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #5 Skrevet 4. juni 2017 2 timer siden, økonomifrue skrev: Du må naturligvis melde flytting til Danmark når den tid kommer og få deg en dansk bank. Nå kan man bruke norsk kort mange steder, men det er ganske høye gebyrer for dette, derfor burde du ordne deg dansk bank. De fleste norske banker tar kun valutapåslag ved bruk av kort i utlandet, så dette stemmer ikke. Uttak varierer, men vil tro TS har studentprogram i sin bank og disse er som regel helt gebyrfrie. Anonymkode: bb2f5...398
Gjest økonomifrue Skrevet 4. juni 2017 #6 Skrevet 4. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste norske banker tar kun valutapåslag ved bruk av kort i utlandet, så dette stemmer ikke. Uttak varierer, men vil tro TS har studentprogram i sin bank og disse er som regel helt gebyrfrie. Anonymkode: bb2f5...398 Butikkene tar i tillegg et påslag på flere kroner ved bruk av norsk kort.
Anita_ Skrevet 6. juni 2017 #7 Skrevet 6. juni 2017 På 4.6.2017 den 19.24, økonomifrue skrev: Jeg bodde litt forskjellige steder, først i kollektiv, så i 2 leide leiligheter hvor jeg bodde alene og langt den største tiden i egen leilighet - kjøpte en rimelig andelsleilighet med fast husleie med alt inkludert (strøm, vann, bruk av vaskemaskin, tørketrommel osv). Om en liker å bo i kollektic/sammen med andre, så er veldig ålreit. Jeg trivdes best med å bo alene, så valgte det. Også var jeg heller sosial på studiet og på fritiden. Angående undervisning på dansk, så gikk det veldig bra! Klart det er noen som har litt vanskeligere dialekt, men en kommer fort inn i det. Aha! Men jeg lurer på noe, man får jo svar på om man kommer inn 28.juli, altså ganske sent.. Og da er sikkert de fleste bosteder allerede tatt.. Hvordan er det lurt å gjøre det da? Jeg har jo søkt så mange plasser det går an, vanskelig å vite hvor jeg kommer inn :/
Gjest økonomifrue Skrevet 7. juni 2017 #8 Skrevet 7. juni 2017 10 timer siden, Anita_ skrev: Aha! Men jeg lurer på noe, man får jo svar på om man kommer inn 28.juli, altså ganske sent.. Og da er sikkert de fleste bosteder allerede tatt.. Hvordan er det lurt å gjøre det da? Jeg har jo søkt så mange plasser det går an, vanskelig å vite hvor jeg kommer inn :/ Det er ganske seint ja, husker ikke når vi fikk svar. Vedrørende bosted da siden du har søkt mange steder ville jeg ha ventet med å leie nor. Det er bedre å bo en periode på hotell eller sammen med noen du blir kjent med til du får deg et ok sted å leie. Når du får svar på studieplass, kan du jo ta deg en rask tur dit og prøve å finne deg et bosted.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå