Gå til innhold

Kutte ut eller ned på dagsoving?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når er det greit å kutte ned på eller helt ut dagsoving? 

Vi har en som sover lite på natten,  sovner sent og våkner tidlig. Våkner også noen ganger på natten.  På dagtid er det alt fra en til halvannen time soving.  Vi vurderer  å prøve 30-45 min. Barnet er to år. 

Anonymkode: 77c90...41d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må man nesten vurdere ut fra barnet. Begge våre har slutta å sove på dagtid rett etter fylte to år. De slutta av seg selv da, ved at de bare ikke lenger sovna da de ble lagt på dagtid. De kompenserte med å sove mer på natta og bli enklere å legge. 

AnonymBruker
Skrevet

Våre to eldste sluttet rett etter fylte to år. Da hadde de en periode sovet max 30 min på dagtid. Vi merket at det ble vanskelig å få dem til sovne på dagtid, og selvfølgelig også på kveldstid. Overgangen er litt vanskelig, og det var i en periode litt av en jobb å holde dem våkne i bilen på vei fra bhg (et stykke å kjøre), men det var veldig godt at det ble enklere på kveldene! 

Anonymkode: 7bacb...549

AnonymBruker
Skrevet

Min 3åring sover 30 minutter enda- fordi han er steintrøtt.

Nå sover han lenge på natten uten å våkne, men før ca 2,5 år var det slik du beskriver. 

Utfordringen var lenge at han ikke sov bedre på natt av mindre dagsoving, og da kuttet vi ikke.

Men så merket vi ofte en periode med "helveteslegging" på kvelden, og det betydde ofte at dagsoving måtte kuttes.

Vi gav det gjerne et par uker før vi konkluderte, og startet kun om problemene var vedvarende.

Men det var først etter 2,5-3 år at vi merket ordentlig bedring på natt. Før dette gikk det mer på hvorvidt han sovnet OK på kveld eller brukte 1-3 timer liksom.

Anonymkode: c0688...b02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...