Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom over denne artikkelen i adreassa når jeg søkte etter hvordan referansesjekk foregår da jeg lurer på det. Ser at han anbefaler at det hentes inn referanser før intervju. Hvor vanlig er dette. Jeg ser behovet for å sjekke referanser for å sjekke om han jobbsøkeren har hatt den jobben og kompteansen hun mener å ha. Men det bør gjøres til slutt for å ikke belaste referanser når man uansett ikke får jobben.

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2016/02/13/Rart-at-man-har-konkludert-før-man-har-sjekket-referanser-12155948.ece

Ser ikke poenget å sjekke referanser på en som blir instillt som nr.2 og ikke får jobben uansett. Jeg vil selv ikke at rekruttere skal ringe mine referanser om jeg ikke er aktuell uansett. Så jeg er ikke enig i at referanser skal sjekkes før instilling, men bør være en kvalitetssjekk til slutt på at kandidaten har den jobben og arbeidsoppgavene de sier de har. Synes faktisk de har hatt en ryddig og god prosess her da kandidaten fikk trekke seg om hun ble nr.2 og slapp å gjennomgå referansesjekk uten å få jobb.

Anonymkode: 1f628...bf6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Referanser skal sjekkes når man har fått, eller er på kanten til å få en jobb. Og arbeidsgiver skal alltid spørre før de ringer referansen, og man skal si ifra til referansen at nå blir de kontaktet.

Mener å huske på de fleste jobbene jeg har søkt på så ber de om referanser etter intervju hvis de kunne tenke seg deg til stillingen. Hadde aldri søkt på en jobb der de ber om referanser samtidig som CV og søknad, hadde blitt direkte flau om tilfeldige arbeidsgivere ringte ned mine referanser.

Gjest Blondie65
Skrevet

I en ideell verden hadde det vært kjekt å utelukke uinteressante kandidater ved at referansesjekk ble gjort før intervju. Men det er opplagt at jobbkandidaten ikke er interessert i å bli sjekket opp i "eininga" uten at det er reelt. Så jeg hadde nok rynket på nesen jeg også over referansesjekker før intervju.

Det er ikke helt uvanlig at det gjøres slik i vikarbyråer - dvs at formidler kontakter referansene før vedkommende er aktuell for en konkret jobb. Det blir noe anderledes synes jeg.

Skrevet
7 minutter siden, Raiu skrev:

Referanser skal sjekkes når man har fått, eller er på kanten til å få en jobb. Og arbeidsgiver skal alltid spørre før de ringer referansen, og man skal si ifra til referansen at nå blir de kontaktet.

Mener å huske på de fleste jobbene jeg har søkt på så ber de om referanser etter intervju hvis de kunne tenke seg deg til stillingen. Hadde aldri søkt på en jobb der de ber om referanser samtidig som CV og søknad, hadde blitt direkte flau om tilfeldige arbeidsgivere ringte ned mine referanser.

Tenkte det samme. Synes det er litt misbruk av referansepersonene og funksjonen til referanser, egentlig. Å bruke disse som verktøy å nærmest sortere (som jeg får et inntrykk av at dette jo blir), kan jo føre til at referansepersoner blir nedrent av henvendelser. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Blondie65 skrev:

I en ideell verden hadde det vært kjekt å utelukke uinteressante kandidater ved at referansesjekk ble gjort før intervju. Men det er opplagt at jobbkandidaten ikke er interessert i å bli sjekket opp i "eininga" uten at det er reelt. Så jeg hadde nok rynket på nesen jeg også over referansesjekker før intervju.

Det er ikke helt uvanlig at det gjøres slik i vikarbyråer - dvs at formidler kontakter referansene før vedkommende er aktuell for en konkret jobb. Det blir noe anderledes synes jeg.

Mener å huske at vikarbyrå ofte ringer referansen når man blir registrert hos dem før man i det hele tatt er aktuell for en jobb for å få ett bedre inntrykk av den de registrerer. Men det blir en helt annerledes situasjon og man får beskjed i forveien, og da blir ikke referansen kontaktet igjen.

De var hvertfall veldig klare på at referansen skulle forvente en samtale når jeg registrerte meg for årevis siden, de jobber jo tett med arbeidsgivere og har sikkert hørt dem irritere seg flere ganger over folk som ikke gir referansen en "heads up". Jeg vet at min gamle sjef fikk tilfeldige telefoner hele tiden fra folk som hadde satt opp henne, får ikke den beste referansen da for å si det sånn :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...