Neteas Skrevet 4. juni 2017 #1 Skrevet 4. juni 2017 Noen her som har fått denne diagnosen? Hvordan var symptomene dine?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #2 Skrevet 4. juni 2017 Lymfocytisk eller myelogen? Anonymkode: e4f50...456 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #3 Skrevet 4. juni 2017 Svigermor fikk akutt leukemi. Hun var slapp, blek, gikk ned i vekt, kvalm, hovne lymfeknuter. Anonymkode: 71368...ad6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #4 Skrevet 4. juni 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Lymfocytisk eller myelogen? Anonymkode: e4f50...456 Lymfatisk eller myelogen mener du vel? Anonymkode: 6a3d8...c70 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #5 Skrevet 4. juni 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lymfatisk eller myelogen mener du vel? Anonymkode: 6a3d8...c70 Nei, lymfocytisk. Men det er riktig at lymfomer og leukemier kan overlappe til en viss grad. Leukemier har opphav enten i den lymfocytiske (lymfoblastiske) cellelinjen, eller den myelogene (myeloblastiske) cellelinjen. De har forskjellige forløp og prognoser. Anonymkode: e4f50...456 3
Neteas Skrevet 5. juni 2017 Forfatter #6 Skrevet 5. juni 2017 Jeg er usikker på hva jeg mener... er mistanke om akutt leukemi... alt jeg har fått vite enda. -Vært slapp og trøtt siden jul. Kan sove opptil 18 timer i døgnet -får av og til masse små røde priker under huden, som kan vare fra noen timer til dager -vondt og sliten i alle ledd og bein, spes i bekken/korsrygg -fått en stor lymfekjertel i lysken. Like lang og tykk som pekefingeren min, pluss tre på nakken/hals på str med erter. -hodepine utrolig slitsomt å bare vente seg igjennom denne langhelga. Er alenemor til 3 og har null familie som kan hjelpe til. Livet er ikke for pyser!
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #7 Skrevet 5. juni 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, lymfocytisk. Men det er riktig at lymfomer og leukemier kan overlappe til en viss grad. Leukemier har opphav enten i den lymfocytiske (lymfoblastiske) cellelinjen, eller den myelogene (myeloblastiske) cellelinjen. De har forskjellige forløp og prognoser. Anonymkode: e4f50...456 Det kalles Akutt Lymfatisk Leukemi (ALL) Anonymkode: 6a3d8...c70 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #8 Skrevet 5. juni 2017 1 time siden, Neteas skrev: Jeg er usikker på hva jeg mener... er mistanke om akutt leukemi... alt jeg har fått vite enda. -Vært slapp og trøtt siden jul. Kan sove opptil 18 timer i døgnet -får av og til masse små røde priker under huden, som kan vare fra noen timer til dager -vondt og sliten i alle ledd og bein, spes i bekken/korsrygg -fått en stor lymfekjertel i lysken. Like lang og tykk som pekefingeren min, pluss tre på nakken/hals på str med erter. -hodepine utrolig slitsomt å bare vente seg igjennom denne langhelga. Er alenemor til 3 og har null familie som kan hjelpe til. Livet er ikke for pyser! Jeg hadde mange av disse symptomene før jul. Var litt langtkommen B12 mangel som var årsaken i tillegg til en infeksjon som ikke kroppen greide å bli kvitt. Jeg har fortsatt petekkier (røde små prikker) og vet ikke årsaken. Nå er jeg frisk og rask igjen. Håper det samme for deg! Anonymkode: 6a3d8...c70 3
Neteas Skrevet 5. juni 2017 Forfatter #9 Skrevet 5. juni 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde mange av disse symptomene før jul. Var litt langtkommen B12 mangel som var årsaken i tillegg til en infeksjon som ikke kroppen greide å bli kvitt. Jeg har fortsatt petekkier (røde små prikker) og vet ikke årsaken. Nå er jeg frisk og rask igjen. Håper det samme for deg! Anonymkode: 6a3d8...c70 Tusen takk for svar. Virkelig godt å høre at det var noe anna... det som bekymrer meg mest er den lymfekjertlen i lysken. Kjennes nesten betent ut. Som om ei kvise du bare MÅ trykke ut for å lette på trykket. Skal søke opp B12 mangel..
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #10 Skrevet 5. juni 2017 2 timer siden, Neteas skrev: Jeg er usikker på hva jeg mener... er mistanke om akutt leukemi... alt jeg har fått vite enda. -Vært slapp og trøtt siden jul. Kan sove opptil 18 timer i døgnet -får av og til masse små røde priker under huden, som kan vare fra noen timer til dager -vondt og sliten i alle ledd og bein, spes i bekken/korsrygg -fått en stor lymfekjertel i lysken. Like lang og tykk som pekefingeren min, pluss tre på nakken/hals på str med erter. -hodepine utrolig slitsomt å bare vente seg igjennom denne langhelga. Er alenemor til 3 og har null familie som kan hjelpe til. Livet er ikke for pyser! Er det mistanke om akutt blodkreft eller annen kreft så blir du sykehusinnlagt etter at legen har tatt blodprøve. Noen få enkle blodprøver hos fastlegen og du blir videre sendt til sykehus der nye og utvidede blodprøver gor svsret i løpet av få timer. At du skal gå og vente på svar om blodkreft gjennom en hel pinsehelg er langt fra normal prosedyre ved akutt blodkreft. Er du sykehusinnlagt? Anonymkode: 10c95...e39 5
Neteas Skrevet 5. juni 2017 Forfatter #11 Skrevet 5. juni 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det mistanke om akutt blodkreft eller annen kreft så blir du sykehusinnlagt etter at legen har tatt blodprøve. Noen få enkle blodprøver hos fastlegen og du blir videre sendt til sykehus der nye og utvidede blodprøver gor svsret i løpet av få timer. At du skal gå og vente på svar om blodkreft gjennom en hel pinsehelg er langt fra normal prosedyre ved akutt blodkreft. Er du sykehusinnlagt? Anonymkode: 10c95...e39 Nei, er ikke det. Fikk stor og vond kul i området lysken/mot skambeinet forrige søndag. Ringte fastlege og kom dit på mandag. Ble henvist unilabs for ultralyd for å få bekreftet at det var en lymfekjertel. Onsdag fikk jeg kul i nakken, og ringte fastlegen igjen, hun sa at jeg kan prøve å ringe unilabs for å få fortgang, for hun vil utelukke Leukemi. Fikk time på fredag, og fikk bekrefta at det var en lymfekjertel, men han stussa på at det var så vond og stor. Sendte svaret til fastlegen, så ringer hun meg og ber meg ringe tirsdagsmorgen og be om akutt time.. For fem år siden ble det målt forhøyede leververdier, men regnet med at det kom av en gallestein. Hadde også vondt alle steder, trøtt osv, men ble målt lite dvitaminer så starta med det. Eller frisk.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #12 Skrevet 5. juni 2017 Du krisemaksimerer i denne tråden. Takk for meg. Anonymkode: 10c95...e39 3
Neteas Skrevet 5. juni 2017 Forfatter #13 Skrevet 5. juni 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du krisemaksimerer i denne tråden. Takk for meg. Anonymkode: 10c95...e39 Du skal få mene hva du vil... Legen som har satt mistanken, og jeg spør om noen som har opplevd det jeg frykter. Når folk kan spørre om alt anna, så syntes jeg ikke dette var så merkelig.. 29
Jolene Skrevet 5. juni 2017 #14 Skrevet 5. juni 2017 Ville bare legge igjen en klem til deg, og krysse fingrene for at det ikke er kreft TS 2
Neteas Skrevet 5. juni 2017 Forfatter #15 Skrevet 5. juni 2017 34 minutter siden, Jolene skrev: Ville bare legge igjen en klem til deg, og krysse fingrene for at det ikke er kreft TS Tusen takk <3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #16 Skrevet 5. juni 2017 39 minutter siden, Neteas skrev: Du skal få mene hva du vil... Legen som har satt mistanken, og jeg spør om noen som har opplevd det jeg frykter. Når folk kan spørre om alt anna, så syntes jeg ikke dette var så merkelig.. Du spør etter erfaring, jeg svarer på bakgrunn av gjentatt erfaring. At du ikke liker svaret, er ditt valg. Anonymkode: 10c95...e39 2
Neteas Skrevet 5. juni 2017 Forfatter #17 Skrevet 5. juni 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du spør etter erfaring, jeg svarer på bakgrunn av gjentatt erfaring. At du ikke liker svaret, er ditt valg. Anonymkode: 10c95...e39 Om man blir arrogant og mister empati av kreft, så er jeg nok kreftfri... Takk for deg 23
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #18 Skrevet 5. juni 2017 1 time siden, Neteas skrev: Tusen takk for svar. Virkelig godt å høre at det var noe anna... det som bekymrer meg mest er den lymfekjertlen i lysken. Kjennes nesten betent ut. Som om ei kvise du bare MÅ trykke ut for å lette på trykket. Skal søke opp B12 mangel.. Legen min ba meg også komme på time for å snakke om prøvesvar. B12 mangelen gjorde at jeg ikke hadde smakssans fordi den hadde kommet litt langt og jeg hadde derfor ikke spise særlig på en måned som gjorde at kroppen gikk i krisemodus som gjorde at den produserte mindre hvite blodlegemer av typen nøytrofile granulocytter for å spare på energi som igjen førte til infeksjon som kroppen ikke klarte å bekjempe selv. Hadde veldig hovne lymfeknuter i halsen og lett feber i flere uker. Jeg fikk antibiotika i noen uker og sprøyter med B12 som jeg fortsatt tar og er som sagt frisk og rask nå. Ville bare dele for å vise at det ikke nødvendigvis trenger å være kreft selv om B12 mangel faktisk gir en dødelig anemi om den ikke blir behandlet. Anonymkode: 6a3d8...c70
Jolene Skrevet 5. juni 2017 #19 Skrevet 5. juni 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du spør etter erfaring, jeg svarer på bakgrunn av gjentatt erfaring. At du ikke liker svaret, er ditt valg. Anonymkode: 10c95...e39 Skjerp deg! 17
Cata Skrevet 5. juni 2017 #20 Skrevet 5. juni 2017 Tja, jeg kan ikke svare for symptomene dine, men da jeg selv ble sjekket for leukemi for mange år siden så spurte de etter om jeg hadde lett for å få blåmerker (ja), om jeg hadde lett for å blø neseblod (ja), om jeg hadde blodsykdommer i familien (ja, min bestefar døde av leukemi) og jeg tror de spurte om jeg følte meg slapp og sliten også (nei). Mener de spurte om en del andre ting også, men det er nå gått i glemmeboka. Det jeg har nevnt er i allfall mulige symptomer. Årsaken til mistanken i mitt tilfelle var uvanlig lavt hemoglobin som ble oppdaget ved en bedriftshelseundersøkelse. Jeg fikk beskjed dagen etter om å kontakte min fastlege øyeblikkelig for å få tatt mer prøver, og om jeg selv ikke klarte å få time i løpet av et par dager så skulle de ordne det for meg. Jeg fikk time, prøver ble tatt og et skjema så langt som et vondt år ble fylt ut. Det viste seg å være falsk alarm og rett og slett bare tomme jernlagre. Sånn for ordens skyld har jeg i det siste vært plaget med små røde prikker på hendene og disse tror jeg rett og slett skyldes allergisk reaksjon - de kom da pollensesongen startet for alvor og nå ser de ut til å forsvinne i takt med at pollensesongen her roer seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå