AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #1 Skrevet 4. juni 2017 Hei! Moren og faren min er nyskilt. Min mor har måttet finne et nytt sted å bo og lever veldig fattig uten noe til overs. Hun har hatt 35 000 i sparekonto, men de må nå brukes på en ny tann. Om et par dager har hun bursdag, og hun forventer egentlig ikke noe særlig gave - bare noe som koster 300kr totalt fra 3 barn. Jeg er 19 år gammel og student, men har en far med mye penger og bor derfor rimelig og får av og til litt ekstra. Har derfor litt mer penger enn jeg strengt tatt behøver som student (lån/stipend blir brukt opp, men jobber litt i tillegg), og disse havnet på sparekonto. I anledning min mor sin bursdag ønsker jeg derfor å gi henne 3000kr. Dette er noe jeg virkelig ønsker, men jeg er redd for hva hun vil tenke i forhold til at jeg er barnet hennes og at det kanskje heller burde vært omvendt. Hvordan kan jeg gi denne gaven uten at hun skal føle seg dårlig på grunn av det? Noe jeg kan si eller en måte jeg kan gi det på? Står mellom å vippse på dagen eller å gi cash to uker etterpå (når jeg kommer hjem for ferien). Tror dere hun vil ta det mer negativt enn positivt? Anonymkode: 1eb12...b24
Gjest Blondie65 Skrevet 4. juni 2017 #2 Skrevet 4. juni 2017 Dette er umulig å svare på siden det vil variere fra familie til familie. JEG ville tenkt at jeg heller ville at du skulle brukt pengene på deg selv. På den annen side kunne det være jeg forstår tanken bak og vet at du har det greit økonomisk og ikke blir spisende vassgrøt i to måneder grunnet gaven. Jeg synes du skal gi det du føler for, på dagen.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #3 Skrevet 4. juni 2017 40 minutter siden, Blondie65 skrev: Dette er umulig å svare på siden det vil variere fra familie til familie. JEG ville tenkt at jeg heller ville at du skulle brukt pengene på deg selv. På den annen side kunne det være jeg forstår tanken bak og vet at du har det greit økonomisk og ikke blir spisende vassgrøt i to måneder grunnet gaven. Jeg synes du skal gi det du føler for, på dagen. Takk for svar! Hun vet at jeg har det veldig godt økonomisk (alderen i betraktning). Samtidig var det dette med at hun ønsket en gave verdt 300kr fra alle barna (19, 23 og 29år). Jeg sa at hun jo måtte ønske seg mer enn det, men hun sa at det holdt. Jeg håper å kunne begrunne det med alt hun har gjort for meg opp gjennom årene og at dette faktisk er penger jeg har til overs. Andre bruker 3000 på snus hver mnd, jeg ønsker å denne ene måneden gi litt av det jeg har til overs til henne. Vi vet jo begge at hun trenger det. Anonymkode: 1eb12...b24 9
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #4 Skrevet 4. juni 2017 Så omtenksom du er, en god datter. Bare gi det til henne om du ønsker det, evt. kan du kjøpe noe hun trenger for tre tusen om du tror det blir lettere for henne å ta i mot gaven slik Anonymkode: 07a4b...62a 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #5 Skrevet 4. juni 2017 Dette kan slå begge veier. Selv hadde jeg aldri tatt i mot så mye penger fra mitt barn som er student. Det hadde kjentes helt feil ut, og jeg hadde faktisk heller spist havregrøt til middag enn å ta penger mitt eget barn har tjent på en lavt betalt ekstrajobb ved siden av studiene. Du sier din mor har 35 000,- på sparekonto. Koster den nye tannen så mye? Dersom jeg var din mor og hadde dårlig råd hadde jeg likt det mye bedre om du f. eks. hadde laget en god middag til meg for å feire bursdagen min, kanskje med ei flaske vin til. Evt. kunne du ha kjøpt en gjenstand som du vet hun trenger. Det er lettere å ta i mot da enn om du kommer med en bunke sedler. Og; Selv om du tror du har god økonomi nå så har du antageligvis ikke det, med mindre din far kommer til å kjøpe bolig til deg den dagen det blir aktuelt. Hvis ikke behøver du faktisk alle pengene du har og mer til den dagen du skal ut på boligmarkedet. Og dette vet din mor, ergo vet hun også at du faktisk ikke har råd tl å gi henne disse pengene. For det kommer en dag i morgen også. Tanken er dog veldig pen. Anonymkode: eba0a...9ad 10
ViljaH Skrevet 5. juni 2017 #6 Skrevet 5. juni 2017 Spar pengene til egenkapital. Gjør noe fint for din mor. Har din mor vurdert å bare trekke tannen heller enn å bruke 35 000 hos tannlege?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #7 Skrevet 5. juni 2017 9 minutter siden, ViljaH skrev: Spar pengene til egenkapital. Gjør noe fint for din mor. Har din mor vurdert å bare trekke tannen heller enn å bruke 35 000 hos tannlege? Hva om det er en av de fremste fortennene? Anonymkode: b581d...bf8 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #8 Skrevet 5. juni 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette kan slå begge veier. Selv hadde jeg aldri tatt i mot så mye penger fra mitt barn som er student. Det hadde kjentes helt feil ut, og jeg hadde faktisk heller spist havregrøt til middag enn å ta penger mitt eget barn har tjent på en lavt betalt ekstrajobb ved siden av studiene. Du sier din mor har 35 000,- på sparekonto. Koster den nye tannen så mye? Dersom jeg var din mor og hadde dårlig råd hadde jeg likt det mye bedre om du f. eks. hadde laget en god middag til meg for å feire bursdagen min, kanskje med ei flaske vin til. Evt. kunne du ha kjøpt en gjenstand som du vet hun trenger. Det er lettere å ta i mot da enn om du kommer med en bunke sedler. Og; Selv om du tror du har god økonomi nå så har du antageligvis ikke det, med mindre din far kommer til å kjøpe bolig til deg den dagen det blir aktuelt. Hvis ikke behøver du faktisk alle pengene du har og mer til den dagen du skal ut på boligmarkedet. Og dette vet din mor, ergo vet hun også at du faktisk ikke har råd tl å gi henne disse pengene. For det kommer en dag i morgen også. Tanken er dog veldig pen. Anonymkode: eba0a...9ad Ja, den koster 35-40 000. Jeg har over 300 000 på sparekonto, og er bare 19 år gammel (flere år igjen å spare) + jeg får til tider ekstra penger av min far, og han stiller garantert opp om jeg skulle mangle egenkapital til bolig når den tid kommer. Han har mye til overs nå som han er blitt enslig. Selv lever jeg på typisk studentbudsjett og sparer mest mulig. 5 timer siden, ViljaH skrev: Spar pengene til egenkapital. Gjør noe fint for din mor. Har din mor vurdert å bare trekke tannen heller enn å bruke 35 000 hos tannlege? Ja, det har hun vurdert.. men hun sier at det vil gå for mye utover selvfølelse fordi da "begynner hun å forfalle" eller noe sånt. Hun er 55 år gammel og veeldig sprek. Hvis det er mulig vil hun ha en billigere midlertid løsning i noen år og heller ta den store utgiften senere. Det er uansett opp til henne. Jeg vil bare være til mest mulig hjelp når jeg har mulighet til det. Anonymkode: 1eb12...b24
Pinguu Skrevet 5. juni 2017 #9 Skrevet 5. juni 2017 Hva med å gi henne pengene på en annen måte? Ta henne med på f.eks shopping der du legger ut for klær, sko og eventuelt en god middag for det samme beløpet du hadde tenkt å gi?
Gjest Cocosa Skrevet 5. juni 2017 #10 Skrevet 5. juni 2017 Hva med å bruke pengene på noe hun faktisk trenger? Kjøpe en stor kurv med mat:tørrvarer, ting som kan legges i fryseren og en del frukt og grønt? Regner med hun trenger pengene, men ville blitt enda gladere for masse mat. Da vet hun jo ikke hva det koster, selv om hun skjønner det er litt verdier der. Og man kan si nei takk til penger, men ikke til en gave. Tror hun hadde blitt glad, og du hadde vært veldig omtenksom
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #11 Skrevet 5. juni 2017 Du høres ut som en fantastisk snill datter. Du skriver at du har mer enn nok penger til å klare studentlivet på konto, så da synes jeg du skal gjøre det hjertet ditt tilsier; gi henne pengene. Vipps dem over på bursdagen hennes, og gratuler henne med dagen. Anonymkode: 9fa36...3cd 2
Tibbie Skrevet 5. juni 2017 #12 Skrevet 5. juni 2017 Hva om du bruker de pengene på et gavekort på den tannklinikken hun må bruke sparepengene sine på? Da virker det mer som en gave, og føles ikke som veldedighet 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #13 Skrevet 5. juni 2017 For en snill tanke! Jeg tenker også at det kan være litt vanskelig for henne å ta mot kontanter. Hva med å bruke pengene på en mor-datter-dag? Ta en lunsj ute, bestille en time med spa, gå ut og spise middag? Kjøp et fint kort, skriv ned hvor mye du setter pris på henne og alt hun har gjort for deg, og at du gjerne vil feire henne med en hyggelig dag sammen. Kurv med matvarer o.l. er også veldig hyggelig, men tenker at siden hun neppe har råd til "luksus" (spise ute osv.) selv i hverdagen, hadde kanskje en slik dag blitt satt stor pris på? Det hjelper henne ikke økonomisk sånn direkte, men å få en sånn koselig dag med sin datter er kanskje enda hyggeligere enn litt bedre råd en måned? Anonymkode: b23d9...af1 1
MangoMani Skrevet 5. juni 2017 #14 Skrevet 5. juni 2017 Hva med å lage en "matkalender" for en måned, med feks. gryteretter, pasta, hermetikk osv. og gavekort på en matbutikk hver mandag? Legg ved gode oppskrifter hun kan bruke tørrvarer til. Gi kanskje litt snop i helgene? Da kan hun spare penger hun normalt ville brukt på matbutikken. Og, ikke minst, er det veldig koselig. Dersom det er noen retter dere har pleid å lage sammen, kan du legge ved små lapper med "minner" fra når dere har spist sammen. Det ble litt rotete forklart, håper du forsto hva jeg mente. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #15 Skrevet 5. juni 2017 På 4.6.2017 den 17.42, AnonymBruker skrev: Hei! Moren og faren min er nyskilt. Min mor har måttet finne et nytt sted å bo og lever veldig fattig uten noe til overs. Hun har hatt 35 000 i sparekonto, men de må nå brukes på en ny tann. Om et par dager har hun bursdag, og hun forventer egentlig ikke noe særlig gave - bare noe som koster 300kr totalt fra 3 barn. Jeg er 19 år gammel og student, men har en far med mye penger og bor derfor rimelig og får av og til litt ekstra. Har derfor litt mer penger enn jeg strengt tatt behøver som student (lån/stipend blir brukt opp, men jobber litt i tillegg), og disse havnet på sparekonto. I anledning min mor sin bursdag ønsker jeg derfor å gi henne 3000kr. Dette er noe jeg virkelig ønsker, men jeg er redd for hva hun vil tenke i forhold til at jeg er barnet hennes og at det kanskje heller burde vært omvendt. Hvordan kan jeg gi denne gaven uten at hun skal føle seg dårlig på grunn av det? Noe jeg kan si eller en måte jeg kan gi det på? Står mellom å vippse på dagen eller å gi cash to uker etterpå (når jeg kommer hjem for ferien). Tror dere hun vil ta det mer negativt enn positivt? Anonymkode: 1eb12...b24 Er de 35000 alt din mor eier og har? Fikk hun ikke med seg NOE ut av ekteskapet? Hadde din far fullt særeie og forsørget henne mens de var gift? Leier hun bolig nå? Anonymkode: ee20b...ea8
Thyra Skrevet 5. juni 2017 #16 Skrevet 5. juni 2017 8 timer siden, ViljaH skrev: Har din mor vurdert å bare trekke tannen heller enn å bruke 35 000 hos tannlege? Jeg skjønner jo at folk prioriterer tannlege dersom de på noen som helst måte har mulighet til det. Og tenner kan virkelig være dyrt, mange har ikke råd til å ta ordentlig vare på dem.
Gjest NotNaomi Skrevet 5. juni 2017 #17 Skrevet 5. juni 2017 Så omtenksomt og snilt av deg TS. Jeg syns du skal gjøre som du føler for. Bare si at du vil hun skal hygge seg med de pengene,og at siden du har råd,så vil du gi henne dem fordi hun er en fantastisk mor.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #18 Skrevet 5. juni 2017 For en god datter du er. Selvfølgelig kan du gi/bruke 3000kr på din mor. Det bestemmer du selv. Tror hun blir veldig gla og ikke minst rørt❤️ Anonymkode: 9ffbc...7a9
ViljaH Skrevet 5. juni 2017 #19 Skrevet 5. juni 2017 5 timer siden, Thyra skrev: Jeg skjønner jo at folk prioriterer tannlege dersom de på noen som helst måte har mulighet til det. Og tenner kan virkelig være dyrt, mange har ikke råd til å ta ordentlig vare på dem. Flere jeg kjenner har bare trukket en tann de fikk problem med heller enn å investere, tann som sitter litt bak og ikke synes i smilet. Det var i tyve-årene. Jeg har selv en jeksel som tannlegen prøver å reparere da det falt av en bit. Tannlegen mente at om enkel reparasjon ikke fører frem, så anbefaler han å trekke heller enn å begynne med rotfylling og krone og slikt. Man MÅ ikke ha fullt sett tenner. Sålenge man får til å tygge maten og smilet er inntakt, så er det bra. Jeg har råd til tannlege, men vet neimen ikke om jeg hadde brukt 35 000 likevel. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #20 Skrevet 6. juni 2017 Hvem familie er forskjellig. Jeg vet at min mor ville blitt forlegen om jeg hadde gitt henne så mye penger i bursdagsgave hvis ikke det var feks et rundt tall, selv om hun vet at min økonomi er ganske god og stabil. Her ville det vært mer akseptabelt med en kurv full av god mat og kanskje en god vin eller lignende i kurven, eller en spa-dag, men heller noe hun kan dele med andre på enn en pengegave hun ville følt seg forlegen for. Men hver familie er forskjellig. Hvis du tror at det vil komme din mor til gode på en positiv måte, at hun blir glad og takknemlig, ikke forlegen, da ville jeg gjort det. Veldig god tanke du har. Helt nydelig at du tenker på moren din slik. Du kan jo eventuelt gå sammen med søsknene dine og høre om dere kan gi en felles pengegave på 3000 kr? Og så kan du evt gi en matkurv i tillegg ved siden av? Da føler hun kanskje ikke at du bare syns synd på henne, at rollen er snudd på en måte. Anonymkode: 8816e...77f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå