AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #1 Skrevet 4. juni 2017 Hei! Jeg skal i bryllup i juli og tenker å kjøpe et magnoliatre i gave. Er det mulig å kjøpe slike trær da, og hvordan er det å plante disse i juli? Er det evt. andre trær som er fine å gi i gave som passer bedre å plante da? Tanken er at det skal være et fint tre med fine blomster som skal vokse i takt med brudeparet😊 Anonymkode: 8c755...88a
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #2 Skrevet 4. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg skal i bryllup i juli og tenker å kjøpe et magnoliatre i gave. Er det mulig å kjøpe slike trær da, og hvordan er det å plante disse i juli? Er det evt. andre trær som er fine å gi i gave som passer bedre å plante da? Tanken er at det skal være et fint tre med fine blomster som skal vokse i takt med brudeparet😊 Anonymkode: 8c755...88a Her finner du noen tips om planting m.m. http://www.viivilla.no/hage/blomster-og-planter/magiske-magnolia/ Anonymkode: ee865...092
Juniper Skrevet 4. juni 2017 #3 Skrevet 4. juni 2017 Har du tenkt over hvor brudeparet bor i forhold til magnolias begrensede herdighet? Magnolia er ikke lett å få til. Plantene har lett for å fryse tilbake og bli pjuskete. De sortene som selges i hagesentre her er ikke nødvendigvis de beste for dyrking. Hvis det er snakk om Oslo-området eller tilsvarende mot mildere klima kan det gå. Du skal ikke langt inn i landet før det er rissikosport. De beste magnoliaene du kan få tak i på våre kanter kommer fra Tommy Ahnby og hans Gullmarsfjordens plantskola. De ligger i Munkedal i Sverige, og han selger stort sett til engros, men tar innimellom imot grupper eller har med planter på messer. Mulig du finner det på Botanisk Hage i Göteborg når de har hagedager der. Han har også vært på Hagedagene på Ramme gård i Hvitsten, men aner ikke om det blir noe der i år. Min mening er at om du virkelig vil gi en magnolia så skal du gi ei bra plante, ikke en 'Susann' eller M. Stellata av tvilsomt opphav. Hvis du ikke gidder å legge inn den ekstra innsatsen det tar å få tak på et bra tre kan du like gjerne kjøpe en ikke-levende presang. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #4 Skrevet 5. juni 2017 16 timer siden, Juniper skrev: Har du tenkt over hvor brudeparet bor i forhold til magnolias begrensede herdighet? Magnolia er ikke lett å få til. Plantene har lett for å fryse tilbake og bli pjuskete. De sortene som selges i hagesentre her er ikke nødvendigvis de beste for dyrking. Hvis det er snakk om Oslo-området eller tilsvarende mot mildere klima kan det gå. Du skal ikke langt inn i landet før det er rissikosport. De beste magnoliaene du kan få tak i på våre kanter kommer fra Tommy Ahnby og hans Gullmarsfjordens plantskola. De ligger i Munkedal i Sverige, og han selger stort sett til engros, men tar innimellom imot grupper eller har med planter på messer. Mulig du finner det på Botanisk Hage i Göteborg når de har hagedager der. Han har også vært på Hagedagene på Ramme gård i Hvitsten, men aner ikke om det blir noe der i år. Min mening er at om du virkelig vil gi en magnolia så skal du gi ei bra plante, ikke en 'Susann' eller M. Stellata av tvilsomt opphav. Hvis du ikke gidder å legge inn den ekstra innsatsen det tar å få tak på et bra tre kan du like gjerne kjøpe en ikke-levende presang. Jeg har bare tenkt Magnolia fordi jeg syns det er et fint tre med fine blomster, og vet at bruden liker magnolia. Men er det noen andre trær som blomstrer du heller ville anbefalt? Det er i Lillestrøm området hvis det er noe hjelp. Takk for utfyllende bra svar forresten 😊 Anonymkode: 8c755...88a
Juniper Skrevet 7. juni 2017 #5 Skrevet 7. juni 2017 På 5.6.2017 den 15.10, AnonymBruker skrev: Jeg har bare tenkt Magnolia fordi jeg syns det er et fint tre med fine blomster, og vet at bruden liker magnolia. Men er det noen andre trær som blomstrer du heller ville anbefalt? Det er i Lillestrøm området hvis det er noe hjelp. Takk for utfyllende bra svar forresten 😊 Anonymkode: 8c755...88a Lillestrøm kan fungere klimatisk, hvis treet får en lun plass å vokse på. Etter det jeg har hørt så er det beste gartneriet i ditt området Myrvold på Jessheim. De står utenfor kjeder og har spesialisert seg på planter av god kvalitet. Hadde styrt unna Plantasjen, i hvert fall.
Leo Skrevet 7. juni 2017 #6 Skrevet 7. juni 2017 25 minutter siden, Juniper skrev: Lillestrøm kan fungere klimatisk, hvis treet får en lun plass å vokse på. Etter det jeg har hørt så er det beste gartneriet i ditt området Myrvold på Jessheim. De står utenfor kjeder og har spesialisert seg på planter av god kvalitet. Hadde styrt unna Plantasjen, i hvert fall. Jeg ville ikke ha satset på Magnolia på Lillestrøm. Selv om det i følge kartet ligger bare noen få kilometer fra Oslo er klimaet vinterstid ganske mye tøffere. Bl.a. kan det godt være 5 kuldegrader i Oslo og 20 på Lillestrøm. Men jeg kan bekrefte at Myrvold på Jessheim er bra så jeg vill ha tatt meg en tur dit og hørt med dem.
Viktualia Skrevet 7. juni 2017 #7 Skrevet 7. juni 2017 Jeg plantet en magnolia i Oslo, den døde første vinteren. MEN det skal sies, det var en enkel sak fra Plantasjen, OG den ble plassert litt skyggefult.
Juniper Skrevet 7. juni 2017 #8 Skrevet 7. juni 2017 3 minutter siden, Leo skrev: Jeg ville ikke ha satset på Magnolia på Lillestrøm. Selv om det i følge kartet ligger bare noen få kilometer fra Oslo er klimaet vinterstid ganske mye tøffere. Bl.a. kan det godt være 5 kuldegrader i Oslo og 20 på Lillestrøm. Men jeg kan bekrefte at Myrvold på Jessheim er bra så jeg vill ha tatt meg en tur dit og hørt med dem. Det er helt avhengig av mikroklimaet. Jeg vet at det er lommer i f.eks. Nes hvor magnoliaer trives godt. Er også en kar i Tuckfors som har en enorm samling magnolia. Men ingen tvil om at Oslo har bedre klima. Men man må satse på de sterkeste. Wadas memory er vel øverst på lista. Leonart Messel er en annen. Spørs hva en får tak på også. Aner ikke hva Myrvold har inne.
Leo Skrevet 7. juni 2017 #9 Skrevet 7. juni 2017 27 minutter siden, Juniper skrev: Det er helt avhengig av mikroklimaet. Jeg vet at det er lommer i f.eks. Nes hvor magnoliaer trives godt. Er også en kar i Tuckfors som har en enorm samling magnolia. Men ingen tvil om at Oslo har bedre klima. Men man må satse på de sterkeste. Wadas memory er vel øverst på lista. Leonart Messel er en annen. Spørs hva en får tak på også. Aner ikke hva Myrvold har inne. Hvis man kjenner mikroklimaet og har interessen så er det mye som går, men jeg tenker at det kanskje er en sjanse å ta når det er snakk om en gave. Men, som sagt, hvis det er noen i området som kan hjelpe så er det Myrvold. De kan også ofte skaffe ting de ikke har inne vet jeg. 1
Juniper Skrevet 7. juni 2017 #10 Skrevet 7. juni 2017 7 minutter siden, Leo skrev: Hvis man kjenner mikroklimaet og har interessen så er det mye som går, men jeg tenker at det kanskje er en sjanse å ta når det er snakk om en gave. Men, som sagt, hvis det er noen i området som kan hjelpe så er det Myrvold. De kan også ofte skaffe ting de ikke har inne vet jeg. Helt enig med deg her
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #11 Skrevet 7. juni 2017 Hva med et kirsebærtre eller morelltre? De har også vakre blomster Vil det kunne trives der det skal plantes? Anonymkode: ee865...092 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #12 Skrevet 7. juni 2017 11 timer siden, Juniper skrev: Det er helt avhengig av mikroklimaet. Jeg vet at det er lommer i f.eks. Nes hvor magnoliaer trives godt. Er også en kar i Tuckfors som har en enorm samling magnolia. Men ingen tvil om at Oslo har bedre klima. Men man må satse på de sterkeste. Wadas memory er vel øverst på lista. Leonart Messel er en annen. Spørs hva en får tak på også. Aner ikke hva Myrvold har inne. Jeg fant en video på NRK om en magnoliaeier i Töcksfors, sikkert samme fyren. 10 timer siden, Leo skrev: Hvis man kjenner mikroklimaet og har interessen så er det mye som går, men jeg tenker at det kanskje er en sjanse å ta når det er snakk om en gave. Men, som sagt, hvis det er noen i området som kan hjelpe så er det Myrvold. De kan også ofte skaffe ting de ikke har inne vet jeg. Signerer jeg også - Myrvold kan sakene sine! Anonymkode: 9c393...16d
Juniper Skrevet 7. juni 2017 #13 Skrevet 7. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fant en video på NRK om en magnoliaeier i Töcksfors, sikkert samme fyren. Signerer jeg også - Myrvold kan sakene sine! Anonymkode: 9c393...16d Stemmer bra det. Ikke mange som han. Men vet at han har kjøpt en del hos Tommy Ahnby, han reiste til Munkedal og kjøper en 10-15 trær da han utvider anlegget. Innimellom selger han ting også. Han er godt kjent i hagemiljøet i hele Norge. Har veldig mye sære og fine stauder også. I forhold til Myrvold, så har jeg hørt at folk kjører i en eller to timer for å handle der. Ville absolutt tatt turen. Alternative blomstrende trær er jeg usikker på å anbefale. Rosemandel er en mulighet, men den er nesten like lite herdig som magnolia. Er jo mulig å se på prydepler, de er fine! Syriner og rhododendron er bra, men de er ikke veldig eksotiske. Kirsebærtrær er en mulighet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå