Gå til innhold

Kjøre fra Oslo/Kristiansand til Frankrike. Erfaringer?

camsen

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg tenker å kjøre ned til Frankrike i sommer sammen med kjæresten, da vi er invitert på familieferie og var sent ute med kjøp av billetter. Pris på billett for begge to endte på over 4000 kr hver, og da må vi igjen ta tog fra flyplassen og til Les Arcs, der vi skal feriere. 
Det jeg lurer på da er om noen av dere har kjørt til Frankrike før og kan gi meg litt tips :)
Usikker på om vi skal dra fra Oslo med Kiel ferga, eller tar Superspeed fra Kristiansand. Spørs hva som lønner seg.
Men håper noen av dere har noen tips og triks? Vi vil prøve å kjøre ned uten overnatting, men ta hjemturen som en tur.
Så håper at det er noen som er litt mer drevne enn meg som kan gi meg noen tips, dele erfaringer ol. 

Takk på forhånd cab.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg leste at man regner en kostnad på 20,- pr mil. Google hva bensin og bompenger kommer på:) 

Anonymkode: 360f1...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte fra norge-sør Europa for noen år siden. Da kjørte vi innom frankrike og besøkte ei venninne på veien. Det er en lang tur som dere sikkert ikke kommer til å gjenta så mange ganger så det beste tipset jeg har er å se på turen som en del av målet. 

Velg en reiserute der dere tar noen stopper. F.eks munchen, en plass i belgia og en i frankrike. Storbyene kan være tunge å komme inn og ut i med bil, og småbyene kan være sjarmerende de også. Er det noen spesielle ting du skulle gjerne ha sett? Grip muligheten selv om turen blir lengre.

Du sier du vil ta en vi uten overnatting. Da ville jeg tatt ferja Kiel - oslo eller noe liknende. Vi kom for sent til ferja i kr.Sand og måtte ta en senere båt. Vi mistet derfor overnattingen vi hadde bestilt og bestemte oss for å bare kjøre på (til italia), jeg holdt på å sovne flere ganger og til slutt stoppet vi og vi sov i bilen. Men det var en ung og dum avgjørelse å ikke prioritere søvn. 

Å kjøre blir etter hvert dritkjedelig, selv om du kjører i gjennomsnitt 120-130 km i timen så er motorveien dørgende kjedelig og lik overalt. Ta gjerne omveier og bytt ofte på å kjøre og å sove. Jeg kjørte ca 200 km også byttet vi.

Vi kom til norge I ca 1700 på ettermiddagen en vakker dag i mai. Min samboer (ikke norsk) kjørte først, så byttet vi i 1900 tiden og da sa han:

- Nå kjører du til det blir mørkt så bytter vi.

- Ja da, sa jeg og tenkte egentlig ikke noe over det. Klokka 2300 på kvelden ser han litt rart på meg.

- men det blir jo ikke mørkt!

Han syns det var spesielt ja..

Endret av marsiglia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg vil ikke anbefale dere å ta reisen ned helt uten overnatting. Jeg tipper det vil ta 24 timer å kjøre sammenhengende. Selv om dere er to som kan bytte på å kjøre er det en undøvendig risiko i å ikke planlegge skikkelig hviletid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at dere burde ta en overnatting også på vei ned. Hele cluet med bilferie er friheten, og at man kan ta omveier, oppdage nye ting og ta sin tid. Ikke stress. Franske motorveier er grisedyre å kjøre på, så bruk tyske veier så langt du kan eller kjør landeveier i Frankrike for å oppleve landet.

Gikk på en smell for noen år siden når jeg heiv meg i bilen etter jobb fredag ettermiddag og kjørte 150 mil ned til Stuttgart med ankomst lørdag morgen. Var rimelig sliten, og i tillegg måtte jeg kjøre hjem igjen grytidlig søndag morgen for å rekke jobb på mandag. Anbefales ikke, spesielt ikke hvis du har med familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...