Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 23 år (blir 24 i desember), og er nettopp ferdig med mitt første år på fysioterapi. Dette er en bachelor med påfølgende turnusår før man får autoriasjon. Før jeg begynte på fysioterapi har jeg tatt et årsstudium i sosiologi, tatt fag som privatist, og reist rundt i verden. 

Synes dette året har vært helt ekstremt tøft, med tanke på arbeidsmengde og krav til å bestå. Føler jeg har lest og jobbet masse, og lagt ned alt jeg kan for å gjøre det best mulig. Jeg brukte store deler av jul- og påskeferien på å lese til eksamener, og har ikke hatt deltidsjobb fordi jeg har følt jeg må bruke all tiden min til skolearbeid. Likevel har jeg ikke fått særlig gode karakterer. På mine fire eksamener har jeg fått D på tre og C på én. Hvis jeg vil ta opp noen av disse er siste sjanse i løpet av neste studieår, da studieplanen og emnene endres etter det. 

Nå sliter jeg med å bestemme meg for om jeg orker å fortsette. Det tærer på motivasjonen når jeg ikke får noe særlig tilbake for alt arbeidet jeg legger ned. Jeg synes faget er kjempeinteressant og det er ingenting annet jeg kan tenke meg å studere. Så det er jo argumenter både for og imot å fortsette. 

Hvis jeg ikke fortsetter aner jeg ikke hva jeg skal gjøre, siden jeg ikke har noe annet studie som frister. Men jeg vil jo ha utdanning! Samtidig synes jeg det virker dumt å fullføre en bachelor med bare dårlige karakterer. Sjansene for at jeg får C i snitt og kan ta master senere er jo også minimal, da ryktene sier at eksamenene 2. og 3. studieår slett ikke er noe lettere enn de på 1. studieår. 

Kan ikke fordra tanken på å igjen jobbe meg ihjel på samme måte som jeg har gjort dette skoleåret, og få samme karakterer. Egentlig kunne jeg tenkt meg en deltidsjobb også, men da vil jeg jo risikere å stryke på eksamenene hvis jeg plutselig bruker litt mindre tid på skolearbeid. 

Kan noen vær så snill å gi meg råd? Det er jo ikke akkurat god tid på å bestemme seg heller :(

Anonymkode: 47ef2...72b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ditt første studieår på dette studiet. Det kan ta litt tid før man kommer helt inn i det, og det er ikke uvanlig å få bedre karakterer underveis. Etter et år har du vel også lært litt mer om hva som fungerer og ikke fungerer? Jeg forstår at det tærer på motivasjonen, men man kan ikke forvente A'er og B'er bare fordi man jobber hardt. På høyere utdanning kreves det faktisk mer enn det. For noen er det lettere enn for andre, men jeg synes det høres helt tullete at du vurderer å droppe ut fordi du nå tenker at du er bundet til et C-snitt. 

Du må rett og slett lære deg en bedre studieteknikk og få bedre resultater for mindre innsats. Dette kommer imidlertid ikke over natten. Dette tar tid, og det er viktig at du bruker dine tidligere eksamener på å se hva som har fungert og hva som ikke har fungert. Hva er det som har gjort at du har fått D? Hva var det som skjedde da du fikk C? Har du en vane for å be om begrunnelser på karakter? Hvis ikke, start med det. 

For meg virker det bare litt tullete å gi opp en utdanning du liker og synes er interessant bare fordi du ikke når opp til målene dine det første studieåret. 

Anonymkode: 6c1d8...02c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ditt første studieår på dette studiet. Det kan ta litt tid før man kommer helt inn i det, og det er ikke uvanlig å få bedre karakterer underveis. Etter et år har du vel også lært litt mer om hva som fungerer og ikke fungerer? Jeg forstår at det tærer på motivasjonen, men man kan ikke forvente A'er og B'er bare fordi man jobber hardt. På høyere utdanning kreves det faktisk mer enn det. For noen er det lettere enn for andre, men jeg synes det høres helt tullete at du vurderer å droppe ut fordi du nå tenker at du er bundet til et C-snitt. 

Du må rett og slett lære deg en bedre studieteknikk og få bedre resultater for mindre innsats. Dette kommer imidlertid ikke over natten. Dette tar tid, og det er viktig at du bruker dine tidligere eksamener på å se hva som har fungert og hva som ikke har fungert. Hva er det som har gjort at du har fått D? Hva var det som skjedde da du fikk C? Har du en vane for å be om begrunnelser på karakter? Hvis ikke, start med det. 

For meg virker det bare litt tullete å gi opp en utdanning du liker og synes er interessant bare fordi du ikke når opp til målene dine det første studieåret. 

Jeg har bedt om begrunnelse på alle eksamenene mine. Jeg forventer ikke kun A-er og B-er, men en og annen god karakter hadde jo ikke skadet. Hva mer er det som kreves enn lesing til teori-eksamener og øving til praktisk-eksamener? Den praktiske vi hadde nå på slutten syntes jeg også gikk ganske bra, og så fikk jeg D. Motivasjonen synker tusen hakk, og jeg er jo livredd for å komme til å styrke i fremtiden hvis jeg ikke jobber like hardt som jeg har gjort dette året. Selvfølgelig må man jobbe hardt for resultater, men dette året har jeg ikke hatt noe særlig sosialt liv og heller ikke noe ferie, fordi jeg har følt jeg må bruke all tiden min til skolearbeid. 

Har du noen forslag til hvordan jeg kan endre studieteknikk? Har hatt den samme teknikken lenge, og da jeg studerte årsstudium fungerte den jo (da fikk jeg både A, B og C på eksamenene mine). 

Jeg prøver jo å tenke litt framover i tid. Når det kommer til jobbsøking har jeg jo ingenting å stille opp med hvis jeg "bare" har en bachelor (fordi jeg ikke kommer inn på master), og i tillegg har mye dårligere karakterer enn de andre som søker. Snittet på eksamenene dette året har vært på B og C-nivå, så jeg er jo under gjennomsnittet. 

Skrevet

Du burde ta kontakt med faglærer, studiekoordinater og/eller studentveileder for å komme deg inn på rett spor. 

AnonymBruker
Skrevet

Enig med de over. Be om begrunnelse, samt også en forklaring på hva som kreves for de høyere karakterene. Så vet du mer hva du kan forbedre og jobbe mot.

Anonymkode: 8e0b7...35b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver jo å tenke litt framover i tid. Når det kommer til jobbsøking har jeg jo ingenting å stille opp med hvis jeg "bare" har en bachelor (fordi jeg ikke kommer inn på master), og i tillegg har mye dårligere karakterer enn de andre som søker. Snittet på eksamenene dette året har vært på B og C-nivå, så jeg er jo under gjennomsnittet. 

En arbeidsgiver ser ikke bare på hvem som har høyest utdannelse, personlighet og sosiale antenner spiller også en stor rolle. Du kan stille til intervju med "staight A's" på vitnemålet, men matcher ikke personligheten din med det en arbeidsgiver ser etter, får du ikke jobben. Jeg personlig fikk ikke de beste karakterene i mitt kull, men jeg var en av de første som fikk meg jobb. Du er ikke DOOMED med C'er.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bedt om begrunnelse på alle eksamenene mine. Jeg forventer ikke kun A-er og B-er, men en og annen god karakter hadde jo ikke skadet. Hva mer er det som kreves enn lesing til teori-eksamener og øving til praktisk-eksamener? Den praktiske vi hadde nå på slutten syntes jeg også gikk ganske bra, og så fikk jeg D. Motivasjonen synker tusen hakk, og jeg er jo livredd for å komme til å styrke i fremtiden hvis jeg ikke jobber like hardt som jeg har gjort dette året. Selvfølgelig må man jobbe hardt for resultater, men dette året har jeg ikke hatt noe særlig sosialt liv og heller ikke noe ferie, fordi jeg har følt jeg må bruke all tiden min til skolearbeid. 

Har du noen forslag til hvordan jeg kan endre studieteknikk? Har hatt den samme teknikken lenge, og da jeg studerte årsstudium fungerte den jo (da fikk jeg både A, B og C på eksamenene mine). 

Hva er begrunnelsen du har fått da? 

En person som sitter på lesesalen og leser fra morgen til kveld kan få dårligere resultater enn en person som leser en time per dag. Det er klart at kvaliteten varierer blant studenter. I tillegg er det jo helt sentralt å arbeide aktivt med stoffet. Hvordan er det du gjør det? Hvordan repeterer du? Har du kollokvie? Hvordan øver du til eksamener? Tester du deg selv? 

Hvordan øver du til praktiske eksamener? 

Det er litt vanskelig å gi deg tips til studieteknikk da det er fryktelig individuelt, og varierer fra fagområde til fagområde. I tillegg vet jeg jo ikke hva du gjør nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...