Gå til innhold

Blåmerker uten grunn, leukemi?

Qwerty55

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste dagene fått noen blåmerker på beina uten noen spesiell grunn, rundt 6-7 stk. De fleste ganske små, ett litt stort. De er lilla/gule. Har også et lite et på underarmen.

Blir ganske bekymra, har ikke slått meg eller noe slikt. Jeg har alltid vært en som lett får blåmerker, men dette er mer enn det vanlige for meg.

Jeg er nok litt hypokonder, og veldig redd for at det skal være leukemi, selv om jeg ikke har merket noen av de andre symptomene enn blåmerkene. Jeg har legetime på torsdag for å sjekke ut en solskade, kan det vente til da? Eller bør jeg prøve å få en tidligere?

Mulig jeg er litt hysterisk her, men jeg er virkelig redd, altså. Hva ville dere gjort? Er det evt. en annen grunn til at jeg har fått slike uforklarlige blåmerker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan fint vente til torsdag.

Mest sannsyneligvis har du dunket deg i søvne, glemt at du slo deg osv. 

Anonymkode: 49ea3...f7b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Slapp av. Har blåmerker jeg ikke aner hvor kommer fra! Er som deg og får dem lett. Har du time torsdag er det helt ok. Tror du bør roe ned. Noen dager fra eller til o så fall ville ikke hatt noe å si. Jeg får blåmerker etter å ha klødd på myggestikk liksom,og er frisk som en fisk :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror dette skjer med alle ass

Anonymkode: 0375f...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fint vente til torsdag.

Mest sannsyneligvis har du dunket deg i søvne, glemt at du slo deg osv. 

Anonymkode: 49ea3...f7b

Takk for svar :)

Meb noen av blåmerkene er på steder der det er nesten umulig å slå seg, og det er jo litt pussig hvis jeg plutselig skulle begynt å slå meg masse i søvne, såpass mye at jeg får masse blåmerker på forskjellige steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at dette sikkert er normalt, men når jeg helt plutselig begynner å få veldig mange ut av ingenting, blir jeg bekymra. Kan jo telle 2-3 nye hver dag omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Får det jeg og, er verre på sommeren. Er fullstendig frisk.

Anonymkode: 60849...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger nok ikke bekymre deg. Du kan vente til torsdag. Da jeg begynte på nye allergipiller, fikk jeg en drøss med blåmerker som en bivirkning av disse, og byttet merke igjen. Du har ikke begynt på en ny medisin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, papirfly skrev:

Du trenger nok ikke bekymre deg. Du kan vente til torsdag. Da jeg begynte på nye allergipiller, fikk jeg en drøss med blåmerker som en bivirkning av disse, og byttet merke igjen. Du har ikke begynt på en ny medisin?

Har ikke begynt på ny medisin nei, og jeg går faktisk ikke på noen medisiner i det hele tatt. Tar heller aldri paracet e.l, med mindre jeg har høy feber.

Men jeg tror jeg har fått i meg ganske lite c-vitaminer i det siste, noen som vet om det kan være en årsak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får veldig lett blåmerker, og kan våkne opp med enorme blåmerker, som ikke skulle være mulige å få, av å sove i en myk seng. Men har pratet med legen om det, og det er ingenting galt. Så du kan fint vente til torsdag.

Anonymkode: c4535...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig mye blåmerker en periode, de var store, mørke, og kom for "ingenting. De forsvant av seg selv da jeg begynte å spise bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være så lite som proteinmangel ifølge google. Bare ta det med ro til du har time du :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tenkt så mye på det egentlig. Men hvis det ble store blåmerker, hadde jeg tatt det opp med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis du går på noen medisiner fast, kan du sjekke om de kan gi blåmerker, eller sykdommer som kan gi blåmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Qwerty55 skrev:

Jeg har de siste dagene fått noen blåmerker på beina uten noen spesiell grunn, rundt 6-7 stk. De fleste ganske små, ett litt stort. De er lilla/gule. Har også et lite et på underarmen.

Blir ganske bekymra, har ikke slått meg eller noe slikt. Jeg har alltid vært en som lett får blåmerker, men dette er mer enn det vanlige for meg.

Jeg er nok litt hypokonder, og veldig redd for at det skal være leukemi, selv om jeg ikke har merket noen av de andre symptomene enn blåmerkene. Jeg har legetime på torsdag for å sjekke ut en solskade, kan det vente til da? Eller bør jeg prøve å få en tidligere?

Mulig jeg er litt hysterisk her, men jeg er virkelig redd, altså. Hva ville dere gjort? Er det evt. en annen grunn til at jeg har fått slike uforklarlige blåmerker?

Har du ubehandlet og uoppdaget leukemi så får du langt flere symptomer enn noen bloduttredelser på beina. Du ville og fått blåmerker andre steder på kroppen. Du har nok slått deg eller dunket borti no for noen dager sider, uten at du husker det. 

Anonymkode: cfbec...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg får selv masse blåmerker rundt omkring, og husker sjeldent at jeg har slått meg. Men en dag var jeg bevisst på å legge merke til alle støtene jeg fikk ila en dag - og det var mange! Jeg bumpet borti nattbordet på vei opp fra senga, jeg kom borti dusjen på vei ut, jeg streifet bildøren, kontorstolen, en dør her og der osv. Dette skjer med alle og vi legger ikke merke til det. Vi som får lett blåmerker trenger ikke vonde slag for å få dem.

Moren min er sykepleier og sier at en av grunnene er at jeg spiser mye fisk og tar tran, og Omega-3 har en blodfortynnende effekt, noe som er en bra ting, men dessverre kan gjøre oss mer utsatt for blødninger og blåmerker. 

Leukemi er veldig veldig lite sannsynlig, her er det andre symptomer som er viktigere, og disse har jo ikke du.

Anonymkode: 1f47c...c51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
1 time siden, Qwerty55 skrev:

Jeg vet at dette sikkert er normalt, men når jeg helt plutselig begynner å få veldig mange ut av ingenting, blir jeg bekymra. Kan jo telle 2-3 nye hver dag omtrent.

Slapp av! Har du helseangst så vurder hjelp i form av terapi. Har aldri skjønt meg på de som har,men respekterer det da.For noe dritt å ha. Og jeg bare sier det: uro og bekymringer er ironisk nok noe som kan utløse fysiske sykdommer. I form av høyt blodtrykk osv. Du trenger virkelig ikke bekymre deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Oppdatering: var hos legen på torsdag for å sjekke ut noe annet, og ba dermed om blodprøve i samme slengen (bare for å være sikker). Noen som vet hvor lang tid det vil ta før jeg får svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Qwerty55 skrev:

Oppdatering: var hos legen på torsdag for å sjekke ut noe annet, og ba dermed om blodprøve i samme slengen (bare for å være sikker). Noen som vet hvor lang tid det vil ta før jeg får svar?

Pleier ta ca 1 uke når jeg tar prøver.

Anonymkode: 7d604...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...