AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #1 Skrevet 4. juni 2017 Får deres ungdommer bestemme når de er syke nok til å være hjemme fra skolen? har de fri tilgang til Paracet ? Anonymkode: 50335...8e8
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #2 Skrevet 4. juni 2017 Nå er ikke mitt barn ungdom ennå men reglene kommer til å være som nå. Jeg bestemmer om barnet er sykt nok og jeg leverer ut eventuelle medisiner. Anonymkode: 8dcc9...950 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #3 Skrevet 4. juni 2017 Har de feber og/eller er tydelig syke får de være hjemme. Ellers får de gå på skolen, og heller gå hjem igjen om de føler seg for syke til å være på skolen. Jeg forventer at de klarer å følge pakningsvedlegget til Paracet, de er klar over dødsrisikoen ved overdose. Anonymkode: c098f...08f 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #4 Skrevet 4. juni 2017 Har en 16 åring, og barnet får fri tilgang til paracet og vurdere selv, om det er for sykt til skolen. Men så har barnet lavt fravær og bruker nesten aldri paracet. Hadde vel vært helt andre regler, om barnet hadde høyt fravær, og stort forbruk av paracet. Anonymkode: a7cf0...c85
Kruset Skrevet 4. juni 2017 #5 Skrevet 4. juni 2017 Se an ungdommen det er snakk om Jeg var fri til å ta det jeg trengte av smertestillende, men brukte aldri mer enn nødvendig. Iblant ba faktisk mor meg om å ta smertestillende, fordi jeg ikke hadde gjort det til tross for smerter. Jeg vurderte vel også i stor grad selv om jeg skulle på skolen eller ikke (er ikke helt sikker, var veldig sjelden syk). Jeg har alltid vært ganske samvittighetsfull sånn, så jeg skulket aldri. Har nok flere ganger vært på skole med feber, for jeg var jo ikke så dårlig. 3
Spiteful Skrevet 4. juni 2017 #6 Skrevet 4. juni 2017 Er 18år, så jeg kan vel gi deg et lite svar... Helt siden ungdomsskolen har jeg bestemt hvor syk jeg er til å dra på skolen, men jeg har aldri vært den typen som skulker og lurer meg unna skole. Jeg har også alltid hatt tilgang til smertestillende, men jeg har aldri likt å ta det, så mine foreldre har ikke vært redd for at jeg skal misbruke. Du må rett og slett se an ungdommen din, da alle er forskjellige. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #7 Skrevet 4. juni 2017 Mjaaaa egentlig ikke- men ser at han er mer "lurete" nå mtp sykdom. Er veldig sjelden syk- men noen ganger mistenker jeg at han er sliten og fakter litt for han blir kjapt raskere utover dagen.... dette skjer kanskje 2-3x i året Max. Ikke fri tilgang til paracett, men minner han på å ta en om han har vondt i hodet v/sykdom/feber. Anonymkode: 6548c...510
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #8 Skrevet 4. juni 2017 Paracet o.l styrer jeg til de er gamle nok til å kjøpe selv. Om de er for syke til å gå på skolen vurderer vi i fellesskap. Anonymkode: 0a2f8...19e
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #9 Skrevet 4. juni 2017 Han vurderer selv om han er syk/ikke syk. Er borte kanskje tre dager i året, så det er liksom ikke noe problem. Paracet vet han hvor ligger, han har vel aldri tatt uten om at jeg har oppfordret til det. Anonymkode: 72799...1e6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #10 Skrevet 5. juni 2017 Nei, det får han ikke bestemme selv. Han var f.eks. bare litt snufsete og forkjølet i fjor, og da tvang jeg han til å gå på skolen likevel, siden han ikke hadde spor av feber, og virker pigg nok hjemme. Da ble han sur, men gikk da på skolen til slutt. Han har ikke fri tilgang til Paracet, nei, og jeg har sagt han ikke får lov til å ta det i skapet uten å spørre først. Så han spør, hvis han f.eks har veldig vondt i hodet en dag. Da får han med seg et par å ta i løpet av skoledagen også, så han skal orke å sitte på skolen. Han har null fravær dette første året på videregående. Anonymkode: 4c3a5...e5a
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #11 Skrevet 5. juni 2017 På 6/4/2017 den 14.40, AnonymBruker skrev: Får deres ungdommer bestemme når de er syke nok til å være hjemme fra skolen? har de fri tilgang til Paracet ? Anonymkode: 50335...8e8 Nei. Nei Anonymkode: fb7e7...843
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #12 Skrevet 5. juni 2017 Fra ungdomsskolen begynner bestemmer barna mine selv. Tabletter snakker vi om i fellesskap før man inntar noe. Men mine barn er sjelden syke, og går gjerne på skolen med litt vondter. De er begge jenter og samvittighetsfulle. Hadde selvsagt sett ungdommen ann på væremåte i hvert enkelt tilfelle. Det er jo en selvfølge. Men synes at på videregående bør ungdommen være kommet så langt at foreldrene slipper å ta ansvar..det er jo tross alt en frivillig skolelinje , og de aller fleste synes da skolen er grei nok. Pga fraværsgrense vil jo en normalt oppegående jente /gutt gå på skolen. Anonymkode: f57e4...803 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #13 Skrevet 5. juni 2017 Hun styrer det til en viss grad selv,men jeg har faktisk satt foten ned to ganger de siste tre årene og sagt at hun måtte bli hjemme. Feber og dunderforkjølet begge ganger. Hun har lite fravær Paracet styrer hun selv,bruker lite. Anonymkode: bd9ee...7b4 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #14 Skrevet 5. juni 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det får han ikke bestemme selv. Han var f.eks. bare litt snufsete og forkjølet i fjor, og da tvang jeg han til å gå på skolen likevel, siden han ikke hadde spor av feber, og virker pigg nok hjemme. Da ble han sur, men gikk da på skolen til slutt. Han har ikke fri tilgang til Paracet, nei, og jeg har sagt han ikke får lov til å ta det i skapet uten å spørre først. Så han spør, hvis han f.eks har veldig vondt i hodet en dag. Da får han med seg et par å ta i løpet av skoledagen også, så han skal orke å sitte på skolen. Han har null fravær dette første året på videregående. Anonymkode: 4c3a5...e5a Han går på vgs og må spørre om å få lov å ta..? Anonymkode: bd9ee...7b4 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #15 Skrevet 5. juni 2017 Jeg er snart 20, og her i heimen er man ikke syk før man enten har feber eller kaster opp. Har hatt fri tilgang på smertestillende så lenge jeg kan huske, men tar det kun de gangene jeg har feber. Har to yngre søsken i ungdomsskolealder, og de har også fri tilgang på smertestillende, men det blir sjeldent brukt. Anonymkode: df3dd...66c 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #16 Skrevet 5. juni 2017 Harregud er ungen over 15 år kan de vel bestemme selv om de vi ta Paracet ? Det er BARE Paracet! forstår ikke hvorfor noen foreldre blir hysteriske av det. I de tilfeller der noen har tatt overdose av hel pakke etc ligger det dypere problemer bak, ikke en forkjølelse/sykdom. Men det er et annet tema. Oppegående foreldre greier å "se" ungdommen sin Anonymkode: 7310a...392 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #17 Skrevet 5. juni 2017 På 6/4/2017 den 14.57, AnonymBruker skrev: Har de feber og/eller er tydelig syke får de være hjemme. Ellers får de gå på skolen, og heller gå hjem igjen om de føler seg for syke til å være på skolen. Jeg forventer at de klarer å følge pakningsvedlegget til Paracet, de er klar over dødsrisikoen ved overdose. Anonymkode: c098f...08f Dødsrisiko? Joda, men selv om du ikke tar så mye at du dør, så gir paracet stor risiko for varig nyreskade. Derfor må man passe på doseringen. Anonymkode: 7d39f...63e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #18 Skrevet 6. juni 2017 Ikke alle ungdom er like flink til å regulere egen bruk av paracet ol. Vi har tre ungdom i hus, og mens to har et normalt forbruk, har ene en tendens til å knaske paracet for den minste ting. Vi har løst dette ved å ha kun noen få paracet liggende tilgjengelig. Anonymkode: f1918...a14
Wit Skrevet 6. juni 2017 #19 Skrevet 6. juni 2017 Ja, hun får bestemme selv om hun er syk eller ikke. Hun er nå nesten ferdig med 8. klasse. Faktisk så er det vi som av og til må si fra at NÅ blir du hjemme, for hun er så pliktoppfyllende at hun nesten går uansett. Og ja, hun kan ta paracet selv når hun føler hun trenger det. Hun spiser vel ikke mer enn hva du kan telle på en hånd iløpet av ett år, så det har jeg full tillit til at hun klarer å styre selv. Er vel oftere jeg som må si at nå syns jeg du skal ta en paracet, enn at hun tar en uten behov (det siste skjer ikke). Hadde hun plutselig begynt å si at hun var syk uten at hun var det ville jeg blitt bekymret, for da hadde det ligget noe annet bak som vi måtte finne ut av. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #20 Skrevet 6. juni 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Dødsrisiko? Joda, men selv om du ikke tar så mye at du dør, så gir paracet stor risiko for varig nyreskade. Derfor må man passe på doseringen. Anonymkode: 7d39f...63e Nåja, skal ganske mye til med akkurat paracet dersom det kun brukes de få gangene man er syk. Selvfølgelig ikke overbruk, men en f.eks 15 åring bør selv bestemme når hen trenger paracet. Det er ingen andre en 15 åringen som kan kjenne hvor vondt hode eller magen er.. Her har jeg bestemt selv, men aldri skulket. Våknet og sa til mamma at jeg var syk, mamma spurte "tror du du klarer å fullføre dagen, eller være med de første timene?" Så svarte jeg utfra hvordan jeg følte meg. Var borte i januar og august hvert år pga omgangssyke, da jeg fikk det hver bidige gang det gikk, og sliter med kronisk lungebetennelse, så vil si at det avhenger av ungsommen og ungdommens helse hvordan man sammen bestemmer når ungdommen er for syk til å gå på skolen. Paracet tok jeg da jeg trengte, eller fulgte legens anbefaling. Anonymkode: 72522...6f6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå