Gå til innhold

Hva synes dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten har begge barn på samme alder. Hans datter har fylt 17 år, og mitt barn fyller 17 snart. Han og ex-kona er 10 år eldre enn meg, jeg fikk barn tidlig. Jeg vet ikke om det er derfor vi tenker annerledes. 

Men jeg er uenig med han og ex-kona når det gjelder en sak. Jeg blander meg selvfølgelig ikke opp i deres regler med deres datter, det er de som bestemmer der og vi bor ikke sammen, men jeg og kjæresten har diskutert det, og jeg lurer på hva andre mener om saken. 

Begge tenåringene har moped. Ingen har fått lov til å trimme de og der er vi like konsekvent. Jeg har en gutt og han synes det er ekstra flaut, da "alle" de andre (jeg tror egentlig det er alle) har trim på sin. Kjæresten har jo overhørt diskusjoner oss i mellom og han har sagt til meg at jeg aldri må gi etter. Han mener egentlig at det er mindre farlig å kjøre den hvis han hadde fått lov å trimme den litt, men man skal ha respekt for loven og vise ungdommen at den respekterer man. Jeg er helt enig.

Men når det gjelder alkohol er ikke de to like konsekvent. De vet godt at datteren drar på fest og drikker. Og det er klart, man vet at de fleste 17-åringer gjør det. MEN de kjøper rusbrus til henne, hun har sprit (20%) tror jeg, liggende i kjøleskapet og sitter og drikker rusbrus hjemme før hun går på fest. Hun er ansvarsfull og jeg tror nok at hun drikker med måte, men allikevel. 

Skal man ikke respektere denne loven da? Hvorfor er ikke det like viktig? Jeg kommer ikke til å kjøpe alkohol til min sønn når han snart fyller 17, selv om han er like fornuftig. 

Jeg diskuterte dette med kjæresten, for jeg mener det blir dobbelmoralsk. Da sa han "det er jo ikke alle lover som er like farlige å bryte". Noe som er stikk i strid med det han sa om at litt trim på moped er faktisk mindre farlig, MEN man skal respektere loven. 

Jeg kjenner at dette provoserer meg. Jeg ønsker ikke at min 17-åring skal lære at det er greit å drikke hjemme, få alkohol av foreldrene osv. før han er 18. 

Hva synes dere? 

Anonymkode: 3f540...878

Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet

En 17 åring skal ikke drikke alkohol, det er også ulovlig å servere folk under 18 alkohol. Så hold på ditt.

AnonymBruker
Skrevet

Synes du skal passe på deg selv og ditt eget barn.

De andre barna du snakker om har en far og en mor i sin egen familie. Hold deg unna.

Anonymkode: 608fa...2cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes du skal passe på deg selv og ditt eget barn.

De andre barna du snakker om har en far og en mor i sin egen familie. Hold deg unna.

Anonymkode: 608fa...2cf

Jeg holder meg unna, det skriver jeg også. Men at jeg og kjæresten diskuterer dette når vi har barn som er like gamle,er vel helt naturlig?

Og så lurer jeg på andres meninger rundt temaet.

AnonymBruker
Skrevet

Kunne ikke vært sammen med en som skal vri alt til sin fordel. Det er en dårlig i de at gutten din trimmer mopeden men det er helt greit at dattera drar ut på fylla. Altså dobbeltmoralen lenge leve og det sier mye om denne mannen.

Anonymkode: ac651...0fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gjort som det passet meg og sønnen min ift den mopeden. Så får de gjøre som de vil med sin tenåring. 

Anonymkode: 38796...91e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde holdt meg unna den diskusjonen. Jenta er uansett snart 18.

Anonymkode: c7c46...17e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde holdt meg unna den diskusjonen. Jenta er uansett snart 18.

Anonymkode: c7c46...17e

Hun har nettopp fylt 17, men ja, jeg holder meg unna. Men jeg irriterer meg over det ;) 

Skrevet

For meg hadde det viktigste her vært konsekvensene det kan få å bli stoppet med trimmet moped, og sånn sett støtter jeg mannen selv om jeg heller ikke har sans for at foreldre tilrettelegger for alkoholbruk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri latt en 17 åring drikke. Jeg hadde fulgt loven. Det er en grunn for at det er 18 års grense. I USA er det 21 år og det sikkert med god grunn. Mye mer som kan skje der.

Ingen under 18 burde drikke. 

Hvis din samboer mener at den ene loven må man følge og ikke den andre og ikke klarer å se dine meninger og at andre kan mene at moped loven kan man ikke bry seg med men alkohol den må man holde. Man kan diskutere i det uendelige. han ser bare seg selv og sine meninger. Nei, du må bare rett og slett godta at noen mennesker har tunnel syn og er sta. De aner ikke hva de holder på med men de tror de gjør det for alle er lik. (I demmes hode)

Jeg vet ikke helt hva loven bår det gjelder at du er vitne til at et barn under 18 blir servert alkohol. Tenk litt på deg selv og. Ikke utsett deg for noe som kan gå utover deg senere selv om du faktisk ikke har gjort noe. Sånn er det å leve. 

Men du er faktisk vitnet til at et barn under 18 får servert alkohol av en voksen. 

Anonymkode: f9bcb...8ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og kjæresten har begge barn på samme alder. Hans datter har fylt 17 år, og mitt barn fyller 17 snart. Han og ex-kona er 10 år eldre enn meg, jeg fikk barn tidlig. Jeg vet ikke om det er derfor vi tenker annerledes. 

Men jeg er uenig med han og ex-kona når det gjelder en sak. Jeg blander meg selvfølgelig ikke opp i deres regler med deres datter, det er de som bestemmer der og vi bor ikke sammen, men jeg og kjæresten har diskutert det, og jeg lurer på hva andre mener om saken. 

Begge tenåringene har moped. Ingen har fått lov til å trimme de og der er vi like konsekvent. Jeg har en gutt og han synes det er ekstra flaut, da "alle" de andre (jeg tror egentlig det er alle) har trim på sin. Kjæresten har jo overhørt diskusjoner oss i mellom og han har sagt til meg at jeg aldri må gi etter. Han mener egentlig at det er mindre farlig å kjøre den hvis han hadde fått lov å trimme den litt, men man skal ha respekt for loven og vise ungdommen at den respekterer man. Jeg er helt enig.

Men når det gjelder alkohol er ikke de to like konsekvent. De vet godt at datteren drar på fest og drikker. Og det er klart, man vet at de fleste 17-åringer gjør det. MEN de kjøper rusbrus til henne, hun har sprit (20%) tror jeg, liggende i kjøleskapet og sitter og drikker rusbrus hjemme før hun går på fest. Hun er ansvarsfull og jeg tror nok at hun drikker med måte, men allikevel. 

Skal man ikke respektere denne loven da? Hvorfor er ikke det like viktig? Jeg kommer ikke til å kjøpe alkohol til min sønn når han snart fyller 17, selv om han er like fornuftig. 

Jeg diskuterte dette med kjæresten, for jeg mener det blir dobbelmoralsk. Da sa han "det er jo ikke alle lover som er like farlige å bryte". Noe som er stikk i strid med det han sa om at litt trim på moped er faktisk mindre farlig, MEN man skal respektere loven. 

Jeg kjenner at dette provoserer meg. Jeg ønsker ikke at min 17-åring skal lære at det er greit å drikke hjemme, få alkohol av foreldrene osv. før han er 18. 

Hva synes dere? 

Konsekvensene ved å kjøre en trimmet moped er både mange og alvorlige. Bot og sperrefrist for førerkort på bil er jo veldig vanlig og kanskje ikke så alvorlig. Men tenk om det skulle skje en alvorlig ulykke, kanskje et lite barn blir skadet for livet eller omkommer. Da vil ikke forsikringen være gyldig og mopedføreren blir gjeldsslave resten av livet.  

Anonymkode: 63df3...31a

Skrevet

Jeg mener som deg; Kjæresten din er dobbelmoralsk. Det blir feil å velge ut de lovene og reglene som best passer i livet sitt..det hadde blitt et rart land å leve i :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...