adiva Skrevet 2. januar 2005 #1 Skrevet 2. januar 2005 Jeg er ansatt fulltid med timelønn på 105kr. Har nettopp begynt i jobben, men tjente i fjor(2004) rundt 140 000 eller noe slikt.. Ikke store penger, men.. Har jeg da mulighet til å få kredittkort? Evt, hvilket (det er jo så mange....) kredittkort er best for meg? Kunne ikke tenkt meg med noe høyere grense enn 20 000. Banken min er skandiabanken, og dem har ikke kredittkort, så da må det bli fra en anna bank som tilbyr bare selve kredittkortet? Har VISA fra før.... Håper noen kan gi meg smarte råd/tips
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #2 Skrevet 2. januar 2005 Ja, du kan fint få deg et Master Card. Enten i din bank eller hos finansinstitusjoner som GE Money bank.
Riverton Skrevet 2. januar 2005 #3 Skrevet 2. januar 2005 Normalt går det greitt å få kredittkort med den inntekten. De sjekker lingninga de tre siste år, 2001,2002 og 2003. Har du bodd i Norge og hatt skattepliktig inntekt i disse årene og du ikke har hatt noen inkasso saker eller betalingsanmerkinger vil det normalt ikke være noe problem. Hvor strenge de er det varierer. Gebyrfri VISA skal visstnok være forholdsvis lett å få. Kortet har ingen gebyrer og betaler du hele regninga ved forfall blir alle varekjøp rentefrie. Mer informasjon finner du på http://www.gebyrfri.no/ Et alternativ kan være http://www.creditcard.no Der kan du velge om du vil ha VISA eller Mastercard. Ønsker du å betale ned kredittkortet over lengre tid i stedenfor å betale hele gjelda på en gang så finner du bedre alternativer på http://www.cresco.no/
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #4 Skrevet 4. januar 2005 Bare vær forsiktig! Å bruke penger man ikke har kan føre deg inn i en vanskelig spiral!
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #5 Skrevet 4. januar 2005 Bare vær forsiktig! Å bruke penger man ikke har kan føre deg inn i en vanskelig spiral!
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #6 Skrevet 4. januar 2005 Jeg er ansatt fulltid med timelønn på 105kr. Har nettopp begynt i jobben, men tjente i fjor(2004) rundt 140 000 eller noe slikt.. Ikke store penger, men.. Har jeg da mulighet til å få kredittkort? Evt, hvilket (det er jo så mange....) kredittkort er best for meg? Kunne ikke tenkt meg med noe høyere grense enn 20 000. Banken min er skandiabanken, og dem har ikke kredittkort, så da må det bli fra en anna bank som tilbyr bare selve kredittkortet? Har VISA fra før.... Håper noen kan gi meg smarte råd/tips Trenger du det virklig? Bør ikke bruke kredittkort dersom du ikke umiddelbart kan betale det du har brukt - ellers blir det dyrt. Jeg skaffet med Am.Ex gjennom mitt arbeide for et halvt år siden. Den eneste årsaken til at jeg gjorde dette var at jeg til da bare hadde et visa kort. For ca ett år siden opplevde jeg at dette kortet ble sperret (banken ringte først) da det var mistanke om visa svindel av kort med ganske likt nummer som mitt. Det hadde vært *litt* kjedelig om det ene kortet jeg hadde før jeg fikk en backup hadde blitt sperret dersom jeg ikke hadde vært hjemme på det tidspunktet.
adiva Skrevet 4. januar 2005 Forfatter #7 Skrevet 4. januar 2005 Det der er jeg helt klar over, vil bare ha det Just In Case. Det kommer vel aldri til å bli noe særlig brukt, men greit å ha....
Gjest gjesten Skrevet 4. januar 2005 #8 Skrevet 4. januar 2005 Jeg er student og har kun en liten deltidsjobb ved siden av studiene og jeg fikk kreditt kort i banken min (dnb) med en gang. Det var også greit å forhøye summen på kredittkortet selv om jeg var student. Bruker kortet mest i utlandet, der det er helt uunnværlig ved hotellreservasjoner, leiebil, kjøp av varer etc. Mye billigere enn å bruke visa- kortet ved kjøp. Blir selvsagt brukt her hjemme også, men har enda til gode å ikke betale hele regningen med en gang. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor voksne mennesker ikke klarer å ha full kontoll over kredittkortbruken sin.
vilde Skrevet 4. januar 2005 #9 Skrevet 4. januar 2005 Mye billigere enn å bruke visa- kortet ved kjøp Hvordan er det billigere enn å bruke visa kortet? Legger de på 0% på vekslingskursen?
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #10 Skrevet 4. januar 2005 Som student hadde jeg svært god nytte av både Visa og Master card fra DNB (nå DNB NOR). Da slapp jeg å ha penge-trøbbel mens jeg bodde i utlandet. Jeg kunne feste, handle klær, god mat og reise. Det kjipe studielånet holdt ikke til mye.
adiva Skrevet 12. januar 2005 Forfatter #11 Skrevet 12. januar 2005 et nytt spm... må man være over 22 for å få kredittkort? Ser det står det på cresco.no og lurer på om det gjelder alle kred.kort
Elze Skrevet 12. januar 2005 #12 Skrevet 12. januar 2005 Hvis du søker om kontokreditt i Skandiabanken vil Visakortet derfra fungere som et kredittkort, og med mye lavere rente enn andre kredittkort.
Riverton Skrevet 12. januar 2005 #13 Skrevet 12. januar 2005 Aldersgrensen på http://www.creditcard.no/ er 18 år. Gebyrfri VISA oppgir ikke noe krav til alder. Jeg vet at de tidligere har vært liberale med å gi kredittkort til studenter og til folk som tidligere har hatt betalingsproblemer. Det er mulig du ikke trenger være mer enn 18 år. GE Mastercard oppgir heller ingen krav til alder. Du finner det på http://www.gemoneybank.no/ Det er slettes ikke alle som krever at du nå være 22 år, det varierer. Men mindreårige får ikke kredittkort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå