Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest om så og si det fleste yrker opp og ned i mente, men jeg har fortsatt ikke peiling på hvilken utdannelse jeg skal gå for. Jeg ønsker å velge noe som kan sikre meg arbeidsplass og en ikke så altfor ille lønn, når det gjelder arbeidstid er jeg svært fleksibel. Har kikket mye på de ulike ingeniørutdanningene, men er så usikker på om jeg rett og slett klarer å mestre dem - matte er ikke mitt sterkeste fag, dog jeg får det til med nok arbeid. Synes dataingeniør virker ganske interessant (og veldig fremtidsrettet), men jeg har absolutt NULL kompetanse når det kommer til koding og programmering, har kun helt elementære kunnskaper når det kommer til data (på nivå med de fleste ungdommer i dagens samfunn). Har jeg overhodet sjans på studiet, eller mulighet til å kunne gjøre karriere? 

Har også sett litt på kjemi og bioteknologi (du får tittelen siv.ing på masterstudiet), men er redd jobbmarkedet ikke er så godt, særlig fordi Norge ikke satser spesielt mye på forskning innen bioteknologi... 

Noen som har noen andre tips til både utdanning evt. yrker? Hva ville dere satset på i dag? Har egentlig ikke noen spesielle interesser eller talenter, derfor synes jeg dette er ekstremt vanskelig, men jeg er derimot veldig glad i å jobbe og ønsker å kunne gjøre karriere. 

Anonymkode: 289a1...8c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Både dataingenør og kjemi og bioteknologi er det mye matte.

Hvilke fag likte du best på skolen? Hvor langt har du kommet i skolegangen din, er vgs fullført?

Sikre yrker er jo alt innen helse og omsorg.

Hva slags arbeidserfaring har du så langt og hvordan trivdes du i de yrkene? Er det noe du vet du absolutt ikke ønsker å arbeide som?

Anonymkode: 76e0f...109

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både dataingenør og kjemi og bioteknologi er det mye matte.

Hvilke fag likte du best på skolen? Hvor langt har du kommet i skolegangen din, er vgs fullført?

Sikre yrker er jo alt innen helse og omsorg.

Hva slags arbeidserfaring har du så langt og hvordan trivdes du i de yrkene? Er det noe du vet du absolutt ikke ønsker å arbeide som?

Anonymkode: 76e0f...109

Jeg er 19 år og fullfører nå til våren, har generell studiekompetanse med fordypning i realfag. Jeg synes kanskje biologi er et av de mest interessante fagene, men jeg scorer helt klar best i samfunnsfaglige emner. Likevel ønsker jeg ikke å studere noe innen sistnevnte, veldig usikker på arbeidsmarkedet også...

Jeg har kun arbeidserfaring fra sommer- og deltidsjobber (service, hotell og museum), men jeg jobber så og si alle ferier og så mye som jeg får tilbud om. Jeg trives godt og det er veldig viktig for meg å vite at jeg faktisk gjør en god jobb, men jeg kan ikke tenke meg å fortsette med dette livet ut. Ser kun på dette som midlertidige sommerjobber :) 

AnonymBruker
Skrevet

bump

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 19 år og fullfører nå til våren, har generell studiekompetanse med fordypning i realfag. Jeg synes kanskje biologi er et av de mest interessante fagene, men jeg scorer helt klar best i samfunnsfaglige emner. Likevel ønsker jeg ikke å studere noe innen sistnevnte, veldig usikker på arbeidsmarkedet også...

Jeg har kun arbeidserfaring fra sommer- og deltidsjobber (service, hotell og museum), men jeg jobber så og si alle ferier og så mye som jeg får tilbud om. Jeg trives godt og det er veldig viktig for meg å vite at jeg faktisk gjør en god jobb, men jeg kan ikke tenke meg å fortsette med dette livet ut. Ser kun på dette som midlertidige sommerjobber :) 

Er du sikker på at du ikke har mer mattetalent enn du tror? Det er mange som går ut av VGS og tror de ikke kan noe. Kanskje blir det bedre med bedre lærere og mer interessante fag. Jeg synes ikke du skal legge helt fra deg dataingeniør og programmering hvis det er noe du kan trives med. Fremtidsrettet og nyttig utdanning.

Anonymkode: 87779...a98

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at du ikke har mer mattetalent enn du tror? Det er mange som går ut av VGS og tror de ikke kan noe. Kanskje blir det bedre med bedre lærere og mer interessante fag. Jeg synes ikke du skal legge helt fra deg dataingeniør og programmering hvis det er noe du kan trives med. Fremtidsrettet og nyttig utdanning.

Anonymkode: 87779...a98

Jeg tror jeg kan klare det med nok arbeid, selvom jeg aldri vil kunne måle meg med de flinkeste. På vgs har jeg hatt S1 og S2 (tilsvarer R1) og går ut med en femmer og en firer, og da uten å egentlig arbeide noe særlig hardt med matematikken noen av årene, dessverre... Hvis jeg skal gå ingeniørlinja, er planen derfor å være privatist et år og ta fysikk 1, R1 og R2 på en privatistskole.

Er likevel bekymret for at de som utdanner seg til dataingeniør allerede kan en hel masse om programmering og koding, og kanskje hatt det som hobby i flere år. Vet heller ikke om jeg har evnen til problemløsning, eller kreativiteten til å være nyskapende som kanskje behøves. 

Skrevet

hva med læreryrket? i feks kjemi, IT og biologi eller noe sånt? 

Norge vil alltid ha bruk for lærere + fri i helger, sommer-, høst-, vinter-, påske- og juleferie! OK lønn og sikker arbeidsplass

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg kan klare det med nok arbeid, selvom jeg aldri vil kunne måle meg med de flinkeste. På vgs har jeg hatt S1 og S2 (tilsvarer R1) og går ut med en femmer og en firer, og da uten å egentlig arbeide noe særlig hardt med matematikken noen av årene, dessverre... Hvis jeg skal gå ingeniørlinja, er planen derfor å være privatist et år og ta fysikk 1, R1 og R2 på en privatistskole.

Er likevel bekymret for at de som utdanner seg til dataingeniør allerede kan en hel masse om programmering og koding, og kanskje hatt det som hobby i flere år. Vet heller ikke om jeg har evnen til problemløsning, eller kreativiteten til å være nyskapende som kanskje behøves. 

Må du ha ingeniør-tittelen? Du kan studere informatikk for å bli programmerer, uten den harde matten.

Av de som går på slike studier finnes det noen som har erfaring med programmering fra før av, men overraskende færre enn man skulle forvente.  De fleste som starter kan ikke mer enn du. Så du trenger på ingen måte å ha mye forkunnskaper i programmering, man lærer det man skal lære på studiet.

Anonymkode: 7a7f2...4f4

Skrevet

Jeg kjenner en god del programmerere, både av typen som aldri har gjort annet, og av de som bare ramlet borti det på et eller annet tidspunkt. Jeg tilhører gruppe nr 2, og har veldig lite matte i forhold til siv.ingene. Det betyr ikke at jeg ikke klarer meg 😊 Jeg vet og om folk som har fått en mastergrad i data uten å være spesielt gode i programmering. Uansett er jo meningen med universitetet at du skal lære deg å lære, samt få et brukbart grunnlag for videre arbeid. 

Hvis du liker biologi/kjemi men ikke er så alt for sterk i matte, kan jo realfagsstudiene i bioteknologi være et alternativ. Bioingeniør er jo også et alternativ, selv om det er ganske forskjellig arbeid i etterkant (alt etter hvor du stopper og hvilke veier du går). Poenget er uansett at det er mange alternativer, og du trenger ikke bestemme deg for et fast løp nå. Hvis du er interessert i data, så ta et år med datafag, se om du liker å programmere, se om det passer rett og slett. Eller ta et år med biologi eller kjemi, se om det fungerer. Du kan jo også kombinere data med kjemi og/eller biologi, det ene utelukker ikke det andre 😊

Bioteknologi er ikke det største i Norge nei, det er mange om de få beina som er, men det blir sakte men sikkert bedre. Hvis du liker biologi og kunne tenkt deg å jobbe med f.eks akvakultur og oppdrett er det både jobber og penger å hente der 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...