Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye sukker har dere i kostholdet deres? Jeg ønsker å ha et sunnest mulig kosthold, og føler derfor ikke jeg kan spise matvarer med mye sukker til hverdags. Tenker da særlig på feks. meieriprodukter (fruktyoghurt, Go Morgen og lignende) som har ganske mye tilsatt sukker. Er det unødvendig å holde seg unna slike produkter, eller kan man fint spise litt av dette til hverdags? 

Vet at det handler om alt med måte, men er det for mye å spise feks. en Go Morgen med tilsatt sukker i per dag? Og hva med sukker fra frukt, har ikke bananer veldig høyt sukkerinnhold? 

Anonymkode: 772e1...6ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser aldri God Morgen Youghurt, og drikker ikke juice/brus til hverdags.

Men kan drikker appelsinjuice til jerntablett i perioder, og serverer barnet mitt vanlig youghurt.

Jeg tenker altså funksjon, og veier opp de andre næringsstoffene med alternativet.

Sukker går fint i moderasjon, og har ingen helseskadelig effekt sålenge man begrenser seg normalt.

Anonymkode: 4844a...9e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser aldri God Morgen Youghurt, og drikker ikke juice/brus til hverdags.

Men kan drikker appelsinjuice til jerntablett i perioder, og serverer barnet mitt vanlig youghurt.

Jeg tenker altså funksjon, og veier opp de andre næringsstoffene med alternativet.

Sukker går fint i moderasjon, og har ingen helseskadelig effekt sålenge man begrenser seg normalt.

Anonymkode: 4844a...9e9

Men hva er å begrense seg normalt? Er det normalt med feks. én Go Morgen per dag, eller er det over normalen? 

AnonymBruker
Skrevet

Kroppen trenger karbohydrater, så jeg drikker juice og spiser banan mange dager i uka for å få nok karbohydrat :)

Anonymkode: e4777...985

Skrevet

Jeg aner ikke hvor mye sukker jeg spiser, og jeg bryr meg ikke om det heller. 

Sunnest mulig blir ganske vanskelig å ha som mål, fordi man skal bare ha i seg en viss mengde forskjellige næringsstoffer hver dag, og akkurat hvor store mengder som er optimalt er omdiskutert, og helt sikkert individuelt og situasjonsbetinget. Mer enn man kan nyttiggjøre seg er unødvendig, når man har spist det man kan nyttiggjøre seg av næring, kan man fylle på med det man vil for å fylle opp med kalorier. Vi er svært tilpasningsdyktige og kroppene våre håndterer det fint selv om vi hver enkelt dag isolert sett ikke spiser optimalt - kosthold er hvordan du spiser over tid. Å spise sunt inkluderer å ha et avslappet forhold til mat. Avslappet betyr dog ikke likegyldig. 

Fruktyoghurt, og spesielt GoMorgen, er ikke hverdagsmat, etter min mening. Det er unødvendig å holde seg unna, men det er best egnet som kosemat, dessert, innimellom, for eksempel istedenfor is. 

Sukker fra frukt er akkurat som annet sukker. Men frukt har andre ting som vi trenger, og det er vanskelig (men ikke umulig) å spise for mye frukt. Bananer inneholder sukker, men du trenger ikke spise mange bananer hver dag heller. 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er å begrense seg normalt? Er det normalt med feks. én Go Morgen per dag, eller er det over normalen? 

En go morgen yoghurt hver dag er nok ikke såkalt normalt. Anser ikke yoghurt som en del av det daglige kostholdet, men kosemat. Det er mange kalorier med lite volum.

For kroppen så er sukker sukker uansett. Men sukker fra en frukt bringer også med seg mange viktige mineraler og vitaminer, det får man ikke via raffinert sukker. Frukt er langt bedre enn juice. 

Alt med måte, så går det helt fint :)

Anonymkode: 910a2...3da

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...