Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å være fysisk aktiv/trene hver dag, selv om mange mener at man bør ha minst 1-2 hviledager i uka. 

Hvordan bør jeg legge opp treningen hvis jeg skal trene hver dag? Jeg er frelst til løping og styrketrening, og kunne gjerne drevet med dette hver dag. Men vet ikke om det er så lurt? Har også prøvd annen kondisjonstrening som spinning, roing og ellipsemaskin, men synes det er mye kjedeligere og ofte tyngre enn løping. Kan ikke svømme, da jeg er allergisk mot klor. 

Kan også påpeke at jeg har et godt treningsgrunnlag i forhold til løping og styrketrening, da jeg har drevet mye med dette helt siden jeg var barn (er nå 23 år). 

Anonymkode: a643b...002

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For all del, om du ønsker å bli overtrent er det bare å kjøre på. Kroppen trenger hvile og det er vel ikke så vanskelig å forstå. 

Anonymkode: a8306...69d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For all del, om du ønsker å bli overtrent er det bare å kjøre på. Kroppen trenger hvile og det er vel ikke så vanskelig å forstå. 

Så man kan ikke trene hver dag hvis man passer på å trene variert? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal trene så ofte er det viktig at du er veldig flink til å lytte til kroppen din, så du tar en hviledag hvis du faktisk trenger det.

Styrketrening bør man passe på at man ikke gjør for ofte, fordi da får ikke musklene tid til å reparere seg mellom hver gang. En god tommelfingerregel er at man ikke trener samme muskel to dager på rad.

Løping er det mulig å variere, mellom intervaller, hard langkjøring og kortere turer med lav intensitet.

Det er ikke lurt å ha styrke på bein og tunge løpeøkter for mange dager på rad. Varier med løpeturer med lav intensitet og styrke på overkroppen.

Hvis noe begynner å gjøre vondt må du roe ned intensiteten og kanskje ta en hviledag. Det samme hvis du kjenner deg tung og sliten i kroppen.

Anonymkode: 60f08...e54

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du kan trene hver dag. 

Det anbefales ikke mennesker som har et godt grunnlag å trene hver dag, dette er slike typiske som starter på "livsstilsendring" (les: crash-dietter og store omveltninger) i januar, og går hardt ut, det er disse som ender opp med å bli overtrent ofte. Likevel er det viktig at man har restitusjonsøkter og lytter til kroppen. Man kan ikke kjøre like hardt hver dag, og å hvile muskelgrupper spesielt etter hard styrketrening er viktig for at muskelen skal reparere seg selv i mellom øktene. Det er også spesielt viktig når man trener mye å spise nok og riktig. 

Som AB_e54 skriver må du være påpasselig på å lytte til kroppen. Ellers så er "recovery"-perioden hos forskjellig folk veldig forskjellig. Noen blir helt restituert og klar til noe nytt i løpet av en dag, andre igjen trenger to. Aktiv restitusjonstrening er et godt virkemiddel til raskere "recovery". Les om restitusjonstrening, og velg varianter som passer til de aktivitetene som du liker, men som likevel ikke er så harde som de andre øktene. 

Anonymkode: fdeec...6ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare ta jogging med styrke etterpå og så en dag fri? Kroppen trenger hvile. Jeg har drevet med idrett på høyt nivå og vet hva jeg prater om. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du kan trene hver dag. 

Det anbefales ikke mennesker som har et godt grunnlag å trene hver dag, dette er slike typiske som starter på "livsstilsendring" (les: crash-dietter og store omveltninger) i januar, og går hardt ut, det er disse som ender opp med å bli overtrent ofte. Likevel er det viktig at man har restitusjonsøkter og lytter til kroppen. Man kan ikke kjøre like hardt hver dag, og å hvile muskelgrupper spesielt etter hard styrketrening er viktig for at muskelen skal reparere seg selv i mellom øktene. Det er også spesielt viktig når man trener mye å spise nok og riktig. 

Som AB_e54 skriver må du være påpasselig på å lytte til kroppen. Ellers så er "recovery"-perioden hos forskjellig folk veldig forskjellig. Noen blir helt restituert og klar til noe nytt i løpet av en dag, andre igjen trenger to. Aktiv restitusjonstrening er et godt virkemiddel til raskere "recovery". Les om restitusjonstrening, og velg varianter som passer til de aktivitetene som du liker, men som likevel ikke er så harde som de andre øktene. 

**Det anbefales ikke mennesker som IKKE har et godt grunnlag å trene hver dag 

Klønete formulert, men håper du forstår hva jeg mente. 

En annen ting som man kan påpeke er at aktivitet er alltid bra. Selv om man trener 10 timer i uka så er det ikke bra hvis man sitter helt i ro i sofaen de resterende timene. Selv om du legger inn en fullstendig treningsfri dag, så kan du godt fremdeles gå en tur eller leke eller gjøre ett eller annet som er mer aktivitet enn trening. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan man trene hver dag om du varierer intensiteten. Yoga er feks trening som kan gjøres daglig, det samme er løping dersom noen av turene er veldig rolige. Styrke bør du ikke trene hver dag, det virker mot sin hensikt da musklene trenger minst 24 timer på å restituere seg.

Anonymkode: 2d09c...ba6

• Liker 2
Skrevet

Hva om du gjennomfører en "lett" aktivitet de dagene du burde hatt hviledag? For eksempel å gå en god tur, gjøre yoga, eller kanskje svømme.

Skrevet

Rolige økter/korte økter mellom tunge og mellomtunge økter slik at det blir aktiv restitusjon er min måte å trene hver dag. Jobber med lav intensitet, f.eks. i pulssone 2 og 3 avhengig av aktivitet. Men det er heller ikke feil å ta helt fri en dag, det viktigste er å lytte til kroppen. :-) 

Kan godt komme med eksempel på hvordan min uke ofte ser ut om du vil det, eller send meg en pm. :-)

Gjest Overrasket
Skrevet

Menneskekroppen er laget for å brukes. Du kan selvfølgelig være i aktivitet hver dag, bare ikke nødvendigvis det samme eller veldig hardt hver dag. 

Gjest Cyrus
Skrevet

Jeg kan gjerne gå opptil 14 dager uten hviledag, og det går helt fint ☺

Trikset er å sove nok og variere hva man trener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...