Gå til innhold

Samme øvelser hver gang jeg trener

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går på et lite treningssenter, så er begrensa med ting man kan gjøre. I dag varmet jeg opp med 10 min sykling, før jeg gjorde to øvelser med manualer. Så gjorde jeg sånn dra-greie(sånn man drar i et håndtak fra over hodet og ned til magen, stående:fnise:), før jeg gikk over til noen sett med benkpress. Etter det tok jeg fem sett squats med stang, før jeg tok fem sett med en eller annen form for sumoløft(??). Etter det gjorde jeg hip thrusts med vekt.

Nå er jeg helt skjelven i kroppen, og er veldig fornøyd med dagens økt. Men er dette egentlig "bra" nok? Vil bli sterkere, og gå litt ned i vekt. Er det dumt å gjøre dette hver gang jeg trener, med tanke på frengang? Har hørt at man skal variere øvelsene, men husker ikke helt hvorfor. Og eventuelt hvilke variasjoner burde jeg gjøre? Trenger tips! :laugh:

Anonymkode: 7f4e7...532

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du sliten så er det poenget:)Vil du gå ned i vekt må du spise mindre

Anonymkode: 90bc7...4b3

• Liker 1
Gjest Cyrus
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går på et lite treningssenter, så er begrensa med ting man kan gjøre. I dag varmet jeg opp med 10 min sykling, før jeg gjorde to øvelser med manualer. Så gjorde jeg sånn dra-greie(sånn man drar i et håndtak fra over hodet og ned til magen, stående:fnise:), før jeg gikk over til noen sett med benkpress. Etter det tok jeg fem sett squats med stang, før jeg tok fem sett med en eller annen form for sumoløft(??). Etter det gjorde jeg hip thrusts med vekt.

Nå er jeg helt skjelven i kroppen, og er veldig fornøyd med dagens økt. Men er dette egentlig "bra" nok? Vil bli sterkere, og gå litt ned i vekt. Er det dumt å gjøre dette hver gang jeg trener, med tanke på frengang? Har hørt at man skal variere øvelsene, men husker ikke helt hvorfor. Og eventuelt hvilke variasjoner burde jeg gjøre? Trenger tips! :laugh:

Det der høres ikke særlig ryddig ut. Hva er målene dine med treningen? Vet du hvor mye du skal løfte hver økt?

Skrevet (endret)

Iallefall gå fra det generelle til det spesielle. Etter oppvarming bør du gjøre de øvelsene som bruker mest muskulatur først, det er de som er mest utmattende, og det har ikke noe for seg å ta de sent. Isolering, dvs. øvelser som bare treffer en, eller få, muskler er også omdiskutert. For tiden velger mange å heller ha sammensatte bevegelser som tar fler muskler, de er også, etter min mening, den beste måten å trene kjernemuskulatur på.

Hvis du trener styrke/bb ville jeg iallefall hatt minimum en dag pause på muskelgruppen.

Endret av Lurium
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Cyrus skrev:

Det der høres ikke særlig ryddig ut. Hva er målene dine med treningen? Vet du hvor mye du skal løfte hver økt?

Bli sterkere i armene, få bedre rumpe og bli slankere er hovedmålene. Vet ikke hvor mye jeg skal løfte nei, men kjenner litt på det sånn at det blir ganske tungt på siste repetisjonene. Er totalt nybegynner, så setter stor pris på tips :)

57 minutter siden, Lurium skrev:

Iallefall gå fra det generelle til det spesielle. Etter oppvarming bør du gjøre de øvelsene som bruker mest muskulatur først, det er de som er mest utmattende, og det har ikke noe for seg å ta de sent. Isolering, dvs. øvelser som bare treffer en, eller få, muskler er også omdiskutert. For tiden velger mange å heller ha sammensatte bevegelser som tar fler muskler, de er også, etter min mening, den beste måten å trene kjernemuskulatur på.

Hvis du trener styrke/bb ville jeg iallefall hatt minimum en dag pause på muskelgruppen.

Åh, har hørt at man skal trene litt av hvert i en økt når man er nybegynner, sånn at man får trent ulike deler av kroppen når man først trener, så er det jeg prøver på. Gjetter at de øvelsene jeg gjorde i dag stort sett bare omfatter en muskelgruppe om gangen? Nå er jeg støl i skuldrene, skulderbladene, biceps, rumpa og baksiden av lårene, så uansett om jeg har trent bare en eller få muskelgrupper om gangen, så føler jeg at jeg har hatt en god økt likevel, da. Er det noen fordeler med å gjøre øvelser som treffer flere muskelgrupper, annet enn at det kanskje er mer effektivt?

Gjest Froning
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bli sterkere i armene, få bedre rumpe og bli slankere er hovedmålene. Vet ikke hvor mye jeg skal løfte nei, men kjenner litt på det sånn at det blir ganske tungt på siste repetisjonene. Er totalt nybegynner, så setter stor pris på tips :)

Åh, har hørt at man skal trene litt av hvert i en økt når man er nybegynner, sånn at man får trent ulike deler av kroppen når man først trener, så er det jeg prøver på. Gjetter at de øvelsene jeg gjorde i dag stort sett bare omfatter en muskelgruppe om gangen? Nå er jeg støl i skuldrene, skulderbladene, biceps, rumpa og baksiden av lårene, så uansett om jeg har trent bare en eller få muskelgrupper om gangen, så føler jeg at jeg har hatt en god økt likevel, da. Er det noen fordeler med å gjøre øvelser som treffer flere muskelgrupper, annet enn at det kanskje er mer effektivt?

Personlig syntes jeg det høres bra ut..

Du har flere øvelser som trener flere muskelgrupper. Følg med på utviklingen din så vil nok kvaliteten på oppsettet ditt bli bedre når du blir mer erfaren. Det er anbefalt å kjøre baseløftene før manualøvelsene, men for deg i startfasen er det ikke noe å stresse med. Variasjon kan du tenke på når du stagnerer.

Kudos for at du har squat i programmet.. Bøy er en kunst så anbefaler deg å få opplæring..

Skrevet

Prøv å variere litt mer, snakk med en veileder på senteret 

Kan være lurt å variere oppvarminga litt, en dag løpe, en dag sykle, en dag elipse. Vet ikke helt hva du har tilgang på 
Se på videoer på nettet, det er mange forskjellige øvelser du kan gjøre med deg selv og evt en vekt bare du har fantasi nok, finnes også ekstremt mange inspirasjons kilder på instagram, brukere som legger ut forskjellige øvelser. Videoene kan du lagre og ta med deg på trening. For en helt ny trenings økt i morgen trenger du kun deg selv og telefonen, og kanskje en flaske vann :) Prøv dette

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du velger fornuftige øvelser trenger du ikke variere så fryktelig mye. Feks baseøvelsene-klassikerne, det er ikke sånn at kroppen går lei og slutter respondere på disse. Men du må så klart hele tiden øke progresjonen. Tyngre eller flere reps/sett. Det er bedre å velge ut noen øvelser, kjøre systematisk progresjon på disse (dvs du må notere ned hva du tar hver økt og ha en plan for progresjon) enn å finne på masse fancy på må-få for å "sjokkere kroppen". Det enkle er ofte det beste;)

For å si det sånn; rumpa bygges bedre hvis man kjører systematisk og tung knebøy enn masse dustete strikkøvelser som man har sett ei insta-jente gjøre. 

Anonymkode: 0a44a...759

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...