Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig lyst tll å bruke tøybleier når jeg blir mamma senere i år. Men det er jo så mange typer å velge mellom, både i typer og merker! Jeg har vel mest lyst til å bruke All in One eller All in Two, og jeg vil vel helst holde meg til én eller to typer så jeg ikke trenger å gå surr i innlegg som passer til ulike merke. Synes utvalget på Lillegullbleier.no ser imponerende ut. 

Er det noen som kan anbefale merker som dere har brukt gjennom hele bleieperioden? Fint om dere kan også skrive hvilken type det er, og hvor de er kjøpt. Så altså:

Butikk/Nettbutikk - Merke - type (AiO /Ai2 /lommebleie...)

Takk for hjelpen på forhånd! :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Du må nesten prøve deg litt frem. Ikke alle merker passer alle. Noen babyer har tynne lår, andre tykkere lår. 

Vi startet med tøy når beken var ferdig. Brukte først ai2 og formsydde. Nå når lille har blitt litt større(4 mnd) så bruker vi mest aio og lommebleier. Favorittmerket vårt for tiden er thirsties men liker også godt milovia og alvehamn. På natt bruker vi formsydd med milovia trekk. Babybeehinds har holdt bra på natt hos oss. Har nylig kjøpt alvehamn og en hu-da.

Jeg har kjøpt fra gåsungen nettbutikk, endel kjøpte jeg i Polen når vi var der og så har jeg kjøpt endel på kjøp og salg gruppen på facebook. Anbefaler at du melder deg inn i Tøybleiesnakk gruppen på facebook, der kan du lære og spørre om det du måtte lure på :)

Anonymkode: 10477...390

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du vært innom Facebook-gruppe Tøybleiesnakk? Der kan du få uendelig mye info. :) Også er det om hva som fungerer for nettopp dere, det må nesten prøves litt frem.

Vi er på vårt andre tøybleiebarn, og det som fungerte best for oss er lommebleier med to-tre innlegg, en i microfiber og en bomull/bambus. AIO bleier opplevde vi som stive, lite absorberende og de kan ikke tørketromles. AI2, hvis du mener sånne hvor innleggene kneppes fast, likte jeg ikke den kneppinga. Av lommebleier bruker vi Alva (alvababy.com) med knapper eller BumGenius gamle typen, de som er med borrelås. Innlegg har vi mange forskjellige, kjøpt brukt, sydd selv, kjøpt nye.. Men vi har også andre lommebleier, som f.eks Fuzzybuns, greenpeas, og andre. Alle innleggene brukes om i alle bleier, så det trenger du ikke å bekymre deg for, sånn sett. Det er ikke sånn at du må bare bruke BumGenius innlegg i Bumgenius lommebleier. :) Lommebleier er også en løsning som er mer økonomisk, da de er billige og innleggene kan du lage billig selv, vet ikke hvor viktig er det for deg. Men økonomibleiene fra Lillegullbleier er populære og de får mye skryt, de er relativt billige også. Jeg personlig ser ikke vits i å betale mer for samme Kina-bleier bare for å få kjøpt de i en norsk nettbutikk fremfor ebay/aliexpress, men vet at her er det mange uenig med meg. 

Anonymkode: 902a4...d66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det kjempevanskelig å gi tips. Jeg trodde at vi kom til å like AIO, men vi synes det ble mye styr med tørkingen. Og lommebleier tok for mye tid. Vi foretrekker formsydde. Supert både på dag og på natt. Kjøpte masse forskjellig først for å prøve, men endte med å ikke bruke noe særlig av det. PopIn og formsydde var det som funket best her. Men jeg vet at mange er fornøyde med Lillefull Økonomi.

Anonymkode: 20f9f...14f

• Liker 1
Skrevet

Ha-ha, dette ble jeg ikke klokere av, nei. :laugh: Bortsett fra at jeg må melde meg inn i Tøybleiesnakke. 

Men hvis man må prøve seg frem i så stor grad, hvor mange vil dere anbefale at man først kjøper før man bestemmer seg?

I utgangspunktet tenkte jeg at lommebleier er upraktiske fordi man da må bytte alt etter en gangs bruk (også som AIO), mens AI2 kunne man bare bytte innlegget. 

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å kjøpe mye, faktisk trenger du ikke å kjøpe noe i det hele tatt - På Tøybleiesnakl kan du låne en prøvepakke. Den prøvepakke  kan egentlig også være litt overveldende fordi det inneholder så mye forskjellig. Men det er jo også noen som prøver masse forskjellige og blir ikke fornøyde uansett, også er det sånne som meg, som er fornøyde med det meste og bruker litt av hvert.

Mine begge nyfødte bæsjet 10 ganger om dagen i første seks uker, da må jo alt byttes uansett. Etterhvert, når de blir mye større, bytter man bare kanskje 5 bleier om dagen, da opplevde jeg det som ikke-problem å måtte stappe lommebleier. Lommebleier er ikke bare billige, de gir også fleksibilitet i hvor mye innlegg du vil ha i, om du vil at bleia skal være to timer og se nett ut, eller være fire timer, eller kanskje tio hele natta. Men også formsydde med PUL-trekk over, eller bare legge innlegg i trekket som du tenker, er bra alternativer, som jeg ser det, det bruker vi også. Så lenge vi ikke har lekkasjer, så er jeg fornøyd. :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å kjøpe mye, faktisk trenger du ikke å kjøpe noe i det hele tatt - På Tøybleiesnakl kan du låne en prøvepakke. Den prøvepakke  kan egentlig også være litt overveldende fordi det inneholder så mye forskjellig. Men det er jo også noen som prøver masse forskjellige og blir ikke fornøyde uansett, også er det sånne som meg, som er fornøyde med det meste og bruker litt av hvert.

Mine begge nyfødte bæsjet 10 ganger om dagen i første seks uker, da må jo alt byttes uansett. Etterhvert, når de blir mye større, bytter man bare kanskje 5 bleier om dagen, da opplevde jeg det som ikke-problem å måtte stappe lommebleier. Lommebleier er ikke bare billige, de gir også fleksibilitet i hvor mye innlegg du vil ha i, om du vil at bleia skal være to timer og se nett ut, eller være fire timer, eller kanskje tio hele natta. Men også formsydde med PUL-trekk over, eller bare legge innlegg i trekket som du tenker, er bra alternativer, som jeg ser det, det bruker vi også. Så lenge vi ikke har lekkasjer, så er jeg fornøyd. :) 

Har blitt med der nå, og har sett på prøvepakkene. Vet du hvor godt man kan time det så man får prøve dem når man kommer hjem fra sykehuset?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Sheherasade skrev:

Har blitt med der nå, og har sett på prøvepakkene. Vet du hvor godt man kan time det så man får prøve dem når man kommer hjem fra sykehuset?

Rett etter sykehus kan jo kanskje være nok å gjøre med en ny baby og amming og sånn? Men nei, vet ikke. Jeg har ikke lånt den nyfødt pakka selv, men jeg lånte engang "større baby"-pakka der. Nyfødt-pakka tror jeg er litt mindre populær og er ofte ledig.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må nok bare prøve deg fram, ja.

Jeg foretrekker formsydd med ull til nyfødt/baby, og lommebleier når de blir større. Jeg mislikte AIO (tørker sent, lite fleksibelt) og AI2 (styrete, mislikte å bytte bare "halve bleien", huff nei). 

Lillegull har veldig bra utvalg! Er godt sted å starte. 

Anonymkode: 7c1aa...1ae

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...