stine40 Skrevet 3. juni 2017 #1 Skrevet 3. juni 2017 jeg har slitt med sosial angst i over 25 år(er 40 år). skal jeg i selskap må det sobril til. vurderer nå sterkt å prøve medisiner(har prøvd seroxat, efexor og fluoksetin i 20-årsalderen). har noen erfaringer med medisiner som kan gi litt bedre livskvalitet? det er ikke noe særlig liv å støte bort mennesker pga så sterk angst, og det å bruke umenneskelig mye krefter når jeg er "tvungen" til å være sosial. setter pris på å høre andres erfaringer☺
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #2 Skrevet 3. juni 2017 Jeg bruker alkohol.... Hvordan syntes du det var å fungere, og fremstå på sobril? Blir bare ruset og sløv av det jeg... Anonymkode: 8a9fe...b15
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #3 Skrevet 3. juni 2017 Har du kjæreste eller er du alene? Mange enslige blir jo fort veldig ensom om de ikke har en partner når de har sosial angst. Godt å ha noen man kan føle nærhet til. Men også viktig å trives i eget selskap da. Vil liksom ikke anbefale medisiner, de har jo ingen dokumentert helbredelse mot angst annet enn lindring, på samme måte som ved rusmidler. Blir selv bare likegyldig og zombieaktig av dem, samtidig som jeg ''mister meg selv'' i stor grad. Jeg skjønner ikke hva du mener med tvunget til det sosial, hvorfor må vi det? Jeg har sosial angst og føler ikke jeg er tvunget til å være sosial, føler heller ingen konformitetsbehov. Men det er meg da. Anonymkode: 6929a...d35
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #4 Skrevet 3. juni 2017 Ingen god erfaring med Ssri mot denne type angst. Foretrekker definitivt en Vival i ny og ne. Anonymkode: e6787...678
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #5 Skrevet 4. juni 2017 Jeg bruker selv vival ved behov. Kan være sløv og virke ruset om jeg bare ligger ned eller kjører bil eller sånn, men så lenge det skjer noe og jeg snakker med folk osv er jeg kvikk og grei. Kan være litt småsvimmel så et støttesteg her og der kan det bli av og til, men syns det fungerer greit. Passer på å prøve å la det gå minst en uke-to imellom om jeg har tatt det flere ganger på en uke. Anonymkode: 88181...ec3
stine40 Skrevet 4. juni 2017 Forfatter #6 Skrevet 4. juni 2017 jeg liker ikke å ta sobril;blir sløv av den.og deprimert fordi pga at jeg må ta det. alkohol er jo også en løsning; men ikke en bra. jeg føler at så lenge en har familie(har ikke kjæreste) og kollegaer så må en stille opp på div.tilstelninger. jeg har sterk angst hver dag, hele året. truer meg gjennom mye forskjellig (møter,div konflikter, generell omgang med mange mennesker) på jobb. men det er kanskje bedre å ta en og annen benzo enn å gå på ssri? lever et veldig begrenset liv, som også medfører depresjon. jeg kan forstå at noen blir uføretrygdet i slike situasjoner, men for min del hadde det blitt verre. da hadde jeg mistet den ene verdien jeg ser i meg selv; mye av identiteten. jeg tror menneskers angst og depresjoner blir forsterket av å ikke delta i samfunnet; de føler seg "verdiløse"
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #7 Skrevet 4. juni 2017 Les litt om Nardil. En venn av meg går på det og har opplevd stor virkning, men dette er en medisin som bare en psykiater kan skrive ut, hvis fastlegen din søker om det, vil dere få avslag. Anonymkode: 51b9c...d11
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #8 Skrevet 4. juni 2017 Gikk på SSRI, det tok angsten, men også de ander følelsene mine. Det var så kjipt å ikke ha følelser at når de begynte komme tilbake syntes jeg det var deilig å føle angst igjen- å være istand til å føle noe som helst Anonymkode: f93fa...92a
stine40 Skrevet 4. juni 2017 Forfatter #9 Skrevet 4. juni 2017 jeg spurte legen spesifikt om nardil(vet spesialist må skrive det ut), men hun hadde aldri hørt om det! kan du fortelle meg litt mer om din veninnes erfaringer med denne medisinen, da jeg har lest litt om den, men også er skeptisk? jeg takker for alle svar; det er godt å høre andres håndtering av slike problem.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #10 Skrevet 4. juni 2017 Den beste medisinen for min angst har vært trening, spesielt yoga, meditasjon og samtaleterapi. Jeg har prøvd SSRI og benzos. Antideppressiva ga masse bivirkninger og gjorde meg flat, og beroligende ble jeg sløv og ruset av. Ikke noe for meg. Angst trenger ikke være en diagnose du skal måtte leve meg rest av livet. Du kan bli bedre selv om du har hatt det lenge. Anonymkode: 182a1...268 1
stine40 Skrevet 4. juni 2017 Forfatter #11 Skrevet 4. juni 2017 det verste for meg er de fysiske symptomene med skjelvinger. jeg unngår å spise/drikke sammen med andre. opplever(dessverre)at det må noe sterkt til for å roe ned skjelvingen. jeg er forøvrig veldig glad i yoga også😀
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #12 Skrevet 4. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Gikk på SSRI, det tok angsten, men også de ander følelsene mine. Det var så kjipt å ikke ha følelser at når de begynte komme tilbake syntes jeg det var deilig å føle angst igjen- å være istand til å føle noe som helst Anonymkode: f93fa...92a Samme opplevde jeg. Gikk bare 9 mnd på medisiner men tok nesten 2 år å bli normal igjen og bli vandt til å ha følelser igjen. Så ssri stjal 3 år av livet mitt rett og slett. Samtidig fikk jeg helt syke reaksjoner når jeg trappet ned. Havnet en mnd på sykehus da jeg kastet opp 18 til 20 timer i døgnet, konstant, hver dag. I nesten 4 uker. Anonymkode: c6ce5...f2c
stine40 Skrevet 4. juni 2017 Forfatter #13 Skrevet 4. juni 2017 omg-hva het den medisinen? bedre å ha angst enn det der!
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #14 Skrevet 4. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme opplevde jeg. Gikk bare 9 mnd på medisiner men tok nesten 2 år å bli normal igjen og bli vandt til å ha følelser igjen. Så ssri stjal 3 år av livet mitt rett og slett. Samtidig fikk jeg helt syke reaksjoner når jeg trappet ned. Havnet en mnd på sykehus da jeg kastet opp 18 til 20 timer i døgnet, konstant, hver dag. I nesten 4 uker. Anonymkode: c6ce5...f2c 2 år på ssri. Er på tredje året uten og føler bare følelser i perioder. Utenom det er jeg omtrent like kald som en psykopat Anonymkode: f93fa...92a
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #15 Skrevet 4. juni 2017 4 minutter siden, stine40 skrev: omg-hva het den medisinen? bedre å ha angst enn det der! Meg du refererer til? Jeg brukte zoloft og seroquel. Legene på sykehuset kan ikke si med sikkerhet om det var seroquel/zoloft/for rask nedtrapping eller kombinasjon som gjorde meg så syk. Så dette kan visst skje, fikk jeg beskjed om på sykehus, uansett medisin. Også skal det sies at det ikke var noen allergisk reaksjon, det kunne de si med sikkerhet. Anonymkode: c6ce5...f2c
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #16 Skrevet 4. juni 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2 år på ssri. Er på tredje året uten og føler bare følelser i perioder. Utenom det er jeg omtrent like kald som en psykopat Anonymkode: f93fa...92a Fy faen så ødeleggende for deg. Blir helt trist inni meg av å tenke på hvor mange som lider under dette i Norge. Mannen min ble tilbudt ssri som veteran på 90 tallet. Han nektet, han ville ha behandling. Legene referere med forskning på veteraner i usa og mente ssri var svaret, men selvmordsratene i usa blant veteraner taler for det motsatte. Skjekk ut hvite ørn organisasjon på Facebook. De gar egen gruppe. De kjemper mot tvangsmedisinering ol i Norge. Anonymkode: c6ce5...f2c
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #17 Skrevet 4. juni 2017 Hei, sliter med samme problem, men alkohol hjelper en del i sosiale situasjoner. Angstringen har også hjulpet meg litt, har du prøvd det før? Og ikke minst, meditasjon. Se for eksempel på youtube: Curing Anxiety with Meditation! (Healing the Mind) av Koi Fresco. Lykke til! Jeg føler veldig med deg! Anonymkode: d8295...b52
stine40 Skrevet 4. juni 2017 Forfatter #18 Skrevet 4. juni 2017 takk for tilbakemeldinger, bor på et mindre tettsted; tør ikke oppsøke angstring her(vet ikke om det er her heller) tenker mye på å flytte til en større by der jeg kanskje kan få hjelp/et støtteapparat. føler meg ganske så alene;tror ting blir bedre ved å dele med andre som også sliter.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #19 Skrevet 4. juni 2017 22 minutter siden, stine40 skrev: takk for tilbakemeldinger, bor på et mindre tettsted; tør ikke oppsøke angstring her(vet ikke om det er her heller) tenker mye på å flytte til en større by der jeg kanskje kan få hjelp/et støtteapparat. føler meg ganske så alene;tror ting blir bedre ved å dele med andre som også sliter. Hva med behandlings opphold.? Du får dekket reisen, jeg har i gokk selv og måtte ta fly. Titt på nettsidene http://www.modum-bad.no/ http://www.vikensenter.no/ Anonymkode: c6ce5...f2c
Hadley Skrevet 4. juni 2017 #20 Skrevet 4. juni 2017 (endret) Merkelig hvor mange som har hatt negative erfaringer med SSRI. Personlig synes jeg Cipralex har hjulpet en del på sosial angst. Jeg brukte det i noen år, prøvde noen andre SSRI, sluttet med alt noen år, så begynte på det igjen. Ingen effekt på depresjon (dystymi), men angst er i alle fall noe bedre. Og jeg har ikke lenger insomnia. Jeg har/hadde EKSTREM telefonskrekk. Før måtte jeg drikke en flaske vin hvis jeg skulle bestille tannlegetime på telefon, det greide jeg uten store problemer eller nervøsitet etter noen måneder på Cipralex. Og jeg får sove på natta. Så medisiner funker forskjellig på folk! Det er positive erfaringer med SSRI også! Jeg har aldri opplevd å miste noen følelser av SSRI. Jeg bare slapper mer av og gir mer faen, så angsten styrer meg ikke like mye som før. Jeg er på ingen måte kurert, men jeg funker i alle fall bedre på Cipralex enn uten medisin. Endret 4. juni 2017 av Hadley 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå