Gå til innhold

Vaksine mot vannkopper?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er utrolig merkelig (og ikke minst dobbeltmoralsk) at vi ikke har vannkopper vaksinen i vaksinasjonsprogrammet. Nei vannkopper er absolutt ikke ufarlig, opplegget med smittefester er forkastelig (og minst like på trynet som de som ellers ikke vaksinerer mot meslinger o.l). Vannkopper kan ha fatale konsekvenser, ulike komplikasjoner - spesielt for utsatte grupper, men også uvaksinerte voksne. Det var ikke lenge siden at en ellers helt frisk treåring døde av vannkopper her i Norge. Jeg synes det er flott med vaksiner! Men reagerer på at alle som ellers kjemper for dette ikke roper ut om vannkoppvaksine og gjerne er dette også voksne som ikke har tatt oppfriskning av trippelvaksine og som da er vandrende smittebomber av kikhoste og andre dritt sykdommer. 

Anonymkode: 86aa2...f8d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vannkopper er helt ufarlig!

Anonymkode: 74a5f...6d3

Skrevet

Grunnen til at man ikke vaksinerer for vannkopper er nettopp ønsket om å få det i barnealder, fordi som du selv skriver, kan være fatalt i voksen alder. 

Hvis man skulle vaksinert seg mot vannkopper måtte man fornyet vaksinen omtrent hvert tiende år, på likhet med stivkrampe. I Norge har vi svært få dødsfall og varige mén på grunn av vannkopper. Og de komplikasjonene folk først får skyldes annet igjen, som blodforgiftning grunnet at noen har klødd seg til blods og slikt. 

Men for all del, ingenting stopper deg fra å vaksinere deg. Men det er meningsløst. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Lauge skrev:

Grunnen til at man ikke vaksinerer for vannkopper er nettopp ønsket om å få det i barnealder, fordi som du selv skriver, kan være fatalt i voksen alder. 

Hvis man skulle vaksinert seg mot vannkopper måtte man fornyet vaksinen omtrent hvert tiende år, på likhet med stivkrampe. I Norge har vi svært få dødsfall og varige mén på grunn av vannkopper. Og de komplikasjonene folk først får skyldes annet igjen, som blodforgiftning grunnet at noen har klødd seg til blods og slikt. 

Men for all del, ingenting stopper deg fra å vaksinere deg. Men det er meningsløst. 

Hvorfor er dette da en del av vaksinasjonsprogrammet i USA? Hvis det er så meningsløst....

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er dette da en del av vaksinasjonsprogrammet i USA? Hvis det er så meningsløst....

Mye USA gjør gir ikke mening. Som å kategorisere pizza som en grønnsak fordi pizza har tomatsaus.. Ville du kategorisert det som en grønnsak bare fordi USA gjør det? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er utrolig merkelig (og ikke minst dobbeltmoralsk) at vi ikke har vannkopper vaksinen i vaksinasjonsprogrammet. Nei vannkopper er absolutt ikke ufarlig, opplegget med smittefester er forkastelig (og minst like på trynet som de som ellers ikke vaksinerer mot meslinger o.l). Vannkopper kan ha fatale konsekvenser, ulike komplikasjoner - spesielt for utsatte grupper, men også uvaksinerte voksne. Det var ikke lenge siden at en ellers helt frisk treåring døde av vannkopper her i Norge. Jeg synes det er flott med vaksiner! Men reagerer på at alle som ellers kjemper for dette ikke roper ut om vannkoppvaksine og gjerne er dette også voksne som ikke har tatt oppfriskning av trippelvaksine og som da er vandrende smittebomber av kikhoste og andre dritt sykdommer. 

Kikhoste er frivillig å vaksinere mot, det samme er vannkopper. Vannkopper har jeg hatt. Kikhoste vil jeg ikke ha, så da fikk jeg vaksine. 

Ønsker du ekstra vaksine eller det er behov for ekstra vaksine, så snakker du med fastlegen, vanskeligere er det ikke. 

Anonymkode: cdbd8...2db

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kikhoste er frivillig å vaksinere mot, det samme er vannkopper. Vannkopper har jeg hatt. Kikhoste vil jeg ikke ha, så da fikk jeg vaksine. 

Ønsker du ekstra vaksine eller det er behov for ekstra vaksine, så snakker du med fastlegen, vanskeligere er det ikke. 

Anonymkode: cdbd8...2db

Problemet er at dette er noe alle burde vaksineres mot!

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har hatt vannkopper som barn, så får man helvetesild som voksen om det bryter ut igjen. Så man slipper ikke helvetesild om man har hatt det som myen var før i tiden. Men det er riktig at vannkoppene kan være hissigere om man får det som voksen. Må jo uansett være bedre enn helvetesild.

Selv ble jeg så syk av vannkopper at jeg ble innlagt på sykehus. Jeg hadde 41,8 i feber om jeg husker riktig... Neida, helt ufarlig det selvfølgelig. Hadde også vannkopper inni øynene, svelget (hovnet), rumpehullet, tissen, ørene og i helt EKSTREM grad. Når jeg kom på akutten hentet de masse leger for det var sånn "kom å se her!! sykeste vi har sett". Så det ene er at det slettes ikke trenger å være alvorlig, og det andre er at man kan like fullt få det i sterk grad som barn.

Anonymkode: ff4fd...215

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke ufarlig! Det er da vanlig å vaksinere mot dette i andre land! 

http://www.aftenposten.no/norge/Jente-3-dode-av-vannkopper-415866b.html

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/vannkopper-kan-utloese-doedsbakterien/a/11573/

Men det handler ikke om at vannkopper er farlig, det handler om at vaksineselskapene tjener penger på vaksiner, og bruker media til å skape frykt for ufarlige sykdommer. 

Anonymkode: 48530...e86

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo .. penger 

Anonymkode: 48530...e86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vannkopper er ikke farlig. Å kjøre bil eller lese provoserende nyheter, det er farlig. 

Anonymkode: 2e25f...422

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vannkopper er hovedsakelig ufarlig for barn, men unntak vil det alltid være. De aller fleste har hatt vannkoppene innen voksen alder. Det er jo da ingen stor grunn til å ha det i vaksineprogrammet.

Selv hadde jeg ikke hatt det og tok vaksine i voksen alder. Den er jo ikke helt 100% sikker heller, men da blir sykdommen noe svakere om man likevel får den iallfall. Tenker at voksne som er usikker på om de har hatt vannkopper eller ikke burde sjekke dette hos legen. Er glad jeg gjorde det mtp framtidige graviditeter og at sykdommen kan bli ganske ille når man får den som voksen. 

Anonymkode: f2919...65f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...