Gå til innhold

Hvilken benkeplate skal jeg velge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal pusse opp kjøkkenet og har valgt å gå for hvitt voxtorp-kjøkken fra Ikea. Men jeg synes det er så vanskelig å bestemme seg for benkeplate! Først var jeg bestemt på at jeg ville ha sort benkeplate og sort oppvaskkum. Nå begynner jeg å helle mot sort oppvaskkum og hvit benkeplate. Samboer synes benkeplate i tre er finest (da en litt mørk tretype). Vi har ikke tenkt til å ha overskap og kjøkkenet vårt er malt mørkeblått. Nå er jeg forferdelig usikker på hva jeg vil! Jeg har lyst til at samboer skal få bestemme litt og, han har ikke så mange meninger, så tenker at jeg bør ta hensyn til de få han ytrer. Men litt usikker på om treplate gir kjøkkenet et litt for "hjemmekoselig" uttrykk. Jeg tenkte egentlig mer at kjøkkenet skulle være stilrent og nordisk. Jeg trenger ikke informasjon om at treplate er mye arbeid å vedlikeholde, dette har vi allerede satt oss inn i. Er det noen her som har noen meninger eller erfaringer? 

Anonymkode: 09c90...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med din samboer, spesielt hvis resten av huset er i nordisk stil.  Da kan det fort bli veldig kjedelig om også kjøkkenet følger samme stil.  Hadde gått for kombinasjonen hvitt, blått og tre.  Hadde valgt gyllenvarmt tre på kjøkkenbenken og på åpne hyller, og brukt "marokkanske" fliser i blått, terrakotta og hvitt mellom benk og første hylle. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke noen tilhenger av den hjemmekoselige greia. Stramt og stilrent er kult.

Ikke begrens deg til å se på utvalget av benkeplater fra IKEA. Vi har kjøkken fra IKEA og benkeplate fra en annen leverandør. F.eks. Sigdal har stort utvalg.

Jeg ville tenkt mørkt tre (nesten mot sort). Da blir det ikke helt sterilt, samtidig som du beholder det stramme uttrykket. Skal ikke undervurdere laminat som alternativ til tre. Ellers er jo marmor en mulighet.

Hva slags gulv har dere på kjøkkenet da? 

Anonymkode: a474b...eb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke noen tilhenger av den hjemmekoselige greia. Stramt og stilrent er kult.

Ikke begrens deg til å se på utvalget av benkeplater fra IKEA. Vi har kjøkken fra IKEA og benkeplate fra en annen leverandør. F.eks. Sigdal har stort utvalg.

Jeg ville tenkt mørkt tre (nesten mot sort). Da blir det ikke helt sterilt, samtidig som du beholder det stramme uttrykket. Skal ikke undervurdere laminat som alternativ til tre. Ellers er jo marmor en mulighet.

Hva slags gulv har dere på kjøkkenet da? 

Har enstavs eikeparkett som er ganske lys på gulvet.

Det er første leiligheten vår, og vi kommer mest sannsynlig til å flytte om 2-3 år, så vi ønsker ikke å legge kjempemye penger i benkeplaten. Derfor ser vi først og fremst på Ikea, og først og fremst på laminat (også de som har "trelook"). Men hvis samboer vil ha heltre, så kommer jeg ikke til å lage noen diskusjon ut av det. Har sett på de "marmor" laminatbenkeplatene hos Ikea, synes ikke de er så fine. Da synes jeg helt hvit eller helt sort er finere. Synes også mørkt tre kan være veldig fint, men kanskje mer i en villa eller noe enn i leiligheten vår :P men igjen, jeg vil jo at samboer også skal få være med å bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med din samboer, dels fordi jeg synes det høres finest ut med treplate mot mørkeblå vegg, dels fordi jeg synes hvit plate høres veldig upraktisk ut. Jeg kan ikke skjønne annet enn at den løper risiko for å bli misfarget etterhvert. Svart benkeplate kunne gått om kjøkkenet hadde vært lysere, synes jeg, men så lenge det er holdt i en mørk farge så høres svart for...svart ut. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos IKEA synes jeg ikke den valnøttfargede benkeplaten (den mørkeste av de to) er så verst. Men er usikker på om det blir noe pent sammen med gulvet deres.

Jeg hadde vurdert betong også, men betonglaminat ser ofte litt billig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde nok gått for heltre benkeplate og helst en vask som ikke er svart (og svart benkeplate....)... Det ser kanskje kult ut, men det er helt klart en trendgreie og ikke særlig arbeidsvennlig overflate for matlaging. 

Og hvis du er ute etter en nordisk look, så er jo treplate mye mer riktig og organisk for den stilen. 

Anonymkode: 99c67...7ed

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere vil ha treplate så velg heltre og ikke laminat med "trelook", selv om det er dyrere og krever mer vedlikehold med en heltreplate er det så utrolig mye finere enn en laminat som prøver så se ut som tre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Laminatplate er så utrolig mye lettere å holde i stand i hverdagen. Hadde valgt laminatplate om igjen anyday.

Men aldri i hvitt. Vi bodde et sted før der det var hvit laminatplate fra IKEA. For det første er alle brødsmuler ekstremt synlig og for det andre ble/var det gule flekker på plata som ikke lot seg vaske bort.

Anonymkode: 79f75...46d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen kjøkkenet mitt blir bytta ut, kommer det laminat på igjen. Slipper å være redd for flekker og vedlikeholdet det medfører. Skal også ha vaskekummen i rustfritt stål😁😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Laminat i tre-look eller heltre. Det vil gjøre kjøkkenet lunere, samtidig som du kan beholde den nordiske stilen. Ville aldri i livet gått for hvit benkeplate.

Anonymkode: 344dc...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ikke velg hvit benkeplate. Du kommer til å vaske deg skrullete. Alt synes og det blir misfarget etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde også valgt tre. Har svart nå og svart kum. Syns det er veldig trist, stilig ja. Men trives bedre med hjemmekoselig. 

Anonymkode: 6505e...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha valgt laminatplate i en gråtone. Og gjerne fra en annen leverandør enn IKEA siden ingen av benkeplatene deres er fine etter min mening. Heltre er lekkert når det er nytt, men hvis samboeren din gjerne vil ha dette ville jeg ha fått det skriftlig at han sørger for vedlikeholdet samt sørger for utskifting av platen når den har fått flekker av rødvin, blod, rødbetesaft, gurkemeie og annet smått og godt som har en tendens til å sette varige merker hvis det ikke fjernes umiddelbart ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange gode innspill :) noen som har erfaring med å kjøpe benkeplate fra et annet sted, f.eks. Sigdal? Så de hadde en fin "betong"-variant i laminat. Vi har et begrenset budsjett å pusse opp med, og må ta valg deretter. Noen som vet prisen på laminat fra Sigdal contra Ikea? 

Jeg går definitivt vekk fra hvit benkeplate etter innspillene her hvertfall. Jeg har støv på hjernen, så kan se for meg mye irritasjon komme ut av hvit benkeplate dersom det etterlates mye flekker og smuss. Har kikket litt på eikelaminaten til Ikea og tror den kunne vært fin til gulvet vårt. Ellers synes jeg en betonglaminat kunne vært fint og. Noen innspill til oppvaskkum? Har i utgangspunktet lyst på sort oppvaskkum og den skal være underlimt. Men vet ikke hvordan det passer inn med eikelaminat.. Blir kanskje finere med betonglaminat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har IKEA-kjøkken og benkeplate i laminat fra Sigdal. Ikke noe problem.

Vi betalte en snau tusenlapp per meter benk mener jeg å huske, inkludert hjørneskjøt og kantlister. God service og ting levert i tide også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode innspill :) noen som har erfaring med å kjøpe benkeplate fra et annet sted, f.eks. Sigdal? Så de hadde en fin "betong"-variant i laminat. Vi har et begrenset budsjett å pusse opp med, og må ta valg deretter. Noen som vet prisen på laminat fra Sigdal contra Ikea? 

Jeg går definitivt vekk fra hvit benkeplate etter innspillene her hvertfall. Jeg har støv på hjernen, så kan se for meg mye irritasjon komme ut av hvit benkeplate dersom det etterlates mye flekker og smuss. Har kikket litt på eikelaminaten til Ikea og tror den kunne vært fin til gulvet vårt. Ellers synes jeg en betonglaminat kunne vært fint og. Noen innspill til oppvaskkum? Har i utgangspunktet lyst på sort oppvaskkum og den skal være underlimt. Men vet ikke hvordan det passer inn med eikelaminat.. Blir kanskje finere med betonglaminat. 

Mine foreldre kjøpte hos Maxbo, ferdig kappa og pålimte ender. De kan også ordne om du skal føye sammen i hjørne. Dyrt var det heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt hvit benkeplate i snart 6 år og den er like fin....

Anonymkode: b4e83...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde aldri valgt laminat. Heltre er jo bare til å pusse og olje om man har fått merker. 

Hadde kjøpt heltre benkeplate hos Ikea og vask hos noen andre. Stjålet er jo så tynt på vaskene fra Ikea. Bråker bare man setter vannet på. Gå for vask fra Franke, Intra, Blanco eller lignede.

Anonymkode: 2e2b2...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri valgt laminat. Heltre er jo bare til å pusse og olje om man har fått merker. 

Hadde kjøpt heltre benkeplate hos Ikea og vask hos noen andre. Stjålet er jo så tynt på vaskene fra Ikea. Bråker bare man setter vannet på. Gå for vask fra Franke, Intra, Blanco eller lignede.

Anonymkode: 2e2b2...3ee

Bare å pusse?  Støv over alt, særlig om man har åpen løsning. Det er noe herk å måtte pusse og olje jevnlig for å fjerne merker, hakk og diverse, og hakk og riper blir det garantert. Vi har heltre benkeplate og det kommer aldri i dette huset mer! Heretter blir det laminat. 

Anonymkode: 53cb1...b2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...