Gå til innhold

Assistere under kattefødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Katten vår er gravid og føder nok i løpet av den kommende uken. Vi har gjort om en skuff (en slik med hjul som man pleier å ha under sengen) til en katteseng, og denne trives hun allerede veldig godt i. 

Katten vår har vært gravid før, men vi så da at hun slet litt. Hun klarte ikke ordentlig å presse på selv når ungen var halvveis ute. Hun var også litt treg med å slikke vekk slimposen. 

Det jeg lurer på er om det er noen der ute som har erfaring med å assistere under kattefødsel? Isåfall hva gjorde dere/hvor mye hjalp dere til? 

Setter pris på alle tilbakemeldinger! 

Endret av SofieKH
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg klipte navlestrengene på alle kattungene også vasket jeg den siste kattungen da den var liten, sløv og mor ikke viste interesse.  Hjalp også denne kattungen til puppen.  Kastet også den siste morkaka.  Det var det jeg hjalp til med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kastrerer dere ikke?? 

Men nei, dere skal helst la mor få gjøre så mye som mulig selv. Hvis hun får store problemer er det tryggest å ringe dyrlegen. Hvis man begynner å dra i en kattunge som er på tur ut kan man knekke nakken dems hvis man ikke veit hvordan man skal gjøre det. 

Hvis mor blir sliten kan dere hjelpe til ved å legge ungen opp mot hodet hennes, da slipper hun å anstrenge seg veldig med å vaske dem. 

Anonymkode: c444c...149

• Liker 3
Skrevet

Jeg steriliserte henne så fort jeg hadde solgt kattungene, hun ble gravid mye raskere enn jeg hadde regnet med. 

Skrevet (endret)
1 time siden, Mystix skrev:

Jeg steriliserte henne så fort jeg hadde solgt kattungene, hun ble gravid mye raskere enn jeg hadde regnet med. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kastrerer dere ikke?? 

Men nei, dere skal helst la mor få gjøre så mye som mulig selv. Hvis hun får store problemer er det tryggest å ringe dyrlegen. Hvis man begynner å dra i en kattunge som er på tur ut kan man knekke nakken dems hvis man ikke veit hvordan man skal gjøre det. 

Hvis mor blir sliten kan dere hjelpe til ved å legge ungen opp mot hodet hennes, da slipper hun å anstrenge seg veldig med å vaske dem. 

Katten vår tilhører rasen hellig birma, så vi valgte å parre henne med en hannkatt av samme rase. Vi ønsket dermed å få kattunger, derfor har ikke sterilisering vært noe tema :)

Endret av SofieKH
Skrevet
21 timer siden, SofieKH skrev:

Katten vår tilhører rasen hellig birma, så vi valgte å parre henne med en hannkatt av samme rase. Vi ønsket dermed å få kattunger, derfor har ikke sterilisering vært noe tema :)

Lol, når man snakker om drektige dyr skal man alltids hurtig nevne at man driver med oppdrett og ikke tilfeldig bakgårdsmiksing.

Hovedsaklig så finner de jo ut av dette selv, men om fødselen trekker ut så blir man jo selvsagt veldig sliten. Du kan hjelpe ved å f. eks. få kattungen ut av slimposen for henne slik at hun kan prioritere å få dem ut av seg istedet. og opparbeide godt forhold med en dyrlege som vil ha muligheten til å komme ut skulle noe ikke helt gå etter planen.

Råder deg på det sterkeste at du bruker latexhansker når du får dem ut av slimposen... den lukta setter seg i huden... lenge.:kvalm:

AnonymBruker
Skrevet
På 3.6.2017 den 20.58, SofieKH skrev:

Og dere er registrerte oppdrettere, så ungene får stamtavler? Og hva med det første kullet, renrasa med tavler det også? Hvis dere har stamnavn og er medlem av en klubb så ville jeg lagt ut et innlegg i et av rasekattforumene. Hvis dere ikke er registrert, og dermed lager huskatter (det er nemlig det katter uten stamtavler er) så ville jeg nok droppet å spørre der...

Anonymkode: 5eba0...406

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kjører du et kull nummer to på en katt som sliter med å føde ungene?

Anonymkode: b24a6...0aa

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kjører du et kull nummer to på en katt som sliter med å føde ungene?

Anonymkode: b24a6...0aa

Det å ja. Hvorfor avler folk på dyr som ikke en gang klarer å føde skikkelig? 

Gjest Tekola
Skrevet

Tråden er ryddet for tull.

Tekola, teamleder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...