Gå til innhold

Venninne lever destruktivt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skjønner meg altså ikke på venninna mi. Hun er pen, høyt utdannet, har en god jobb, masse venner og en fin familie. Likevel er hun HELT ute å kjøre. Hun sliter med spiseforstyrrelser, har dårlig selvbilde, er ekstremt opptatt av utseendet sitt (denne damen er veldig operert og er ikke 30 år en gang). Modellen Jordan er hennes store forbilde. Nå har hun begynt som luksusprostituert/eskorte for å finansiere livet sitt (hun er ekstremt opptatt av dyre vesker/klær/sminke/diamanter/fancy møbler). Hun pleier å ringe meg gråtende etter hun har vært med en mann hun syns er kvalm. Hun klarer generelt ikke å si nei og er avhengig av oppmerksomhet fra menn tror jeg.. 

Grunnen til at jeg skriver her er at dette er veldig slitsomt, også for min kjæreste (de var venner før vi blir sammen) som hun også ringer. Hun sier også at at hun får et kick av å avvise menn som liker henne, så hun er jo ikke helt god i hodet. Dama går til psykolog men hun forteller jo veldig lite, og HVERTFALL ikke at hun selger seg.

Nå har hun ringt igjen og jeg tok den ikke, er så lei av å si "hvorfor lå du med han"" når hun beskriver ekle menn. Trengte bare en utblåsning, vet ikke om noen har noen råd en gang??

Anonymkode: c1714...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hun ser ikke den personen du ser. Hun har så lavt selvbilde at hun er avhengig av bekreftelser for å unngå å være i kjelleren 24/7. Sånne jenter blir høye når de blir begjært av en mann men innser etter på at det også bare var midlertidig og fake. De ser på tv og sammenligner seg med Kim Kardashian og tror at om de ordner utseendet sitt som de så vil de bli lykkeligere og få et liv som de. 

Jeg tror at istedet for å kjefte på henne for hvor dum hun er som gidder å ligge med ekle menn, at det er bedre å hjelpe hun til å få bedre selvbilde. Det hjelper ikke at noen påpeker hvor dum hun er og hvor lavt hun har sunket som selger seg. Det som derimot kanskje hjelper er at hun blir tatt med på ting som gir mestringsfølelse, som å klatre på klatrevegg, holde en slange i reptilparken og overvinne frykten eller ta japp spaceshot på Tusenfryd om høyde er en frykt. Få bli med å skru opp ikea hyller, skape noe, gå på malekurs eller krukkekurs, få bli med å ommøblere og kan klappe seg i henda å tenke dette ble fint, nå var vi flinke! Være med i sosiale settinger som ikke går ut på utseendet, for eksempel spill kvelder der nye felles venner liker hun for personligheten og blir glad av å se hun neste gang og begynner å spørre hun om å bli med å finne på ting som å gå tur eller drikke kaffe. Ting som ikke bare dreier seg om byen og utseendet og prestasjon for å bli likt og akseptert, men hvor hun blir akseptert og likt for den hun er når hun ikke anstrenger seg.

Det å mestre ting, føle seg til nytte, føle seg god for noe er grunnleggende for selvbildet, og å ha og få venner som viser tydelig at de trives med en uten at man har på masken og spiller på kropp og utseende, er viktig for at hun skal skjønne at hun ikke trenger å selge sex for å få bekreftelser på at hun er likt og god for noe. En sport for eksempel er veldig bra. Oppmuntring til det hun er god i og god for, ikke kjeft og påpekning om hvor fæl og dum hun er , for det er jo den følelsen hun går med hele tiden og når vennene hennes også gir uttrykk for å bare se det ved henne vil hun ha den ene timen med eskorte kunde som høydepunkt siden da føler hun seg i det minste likt...  

Anonymkode: a783f...b16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er en sykdom på samme nivå som bipolar eller kreft. De er sånn og bare grundig behandling kan gjøre noe med det. Det er nok veldig lite dere kan gjøre for en person som ble ødelagt allerede i barndommen

Anonymkode: a1cdf...3a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Lang utdannelse og skjønnhet er ingen garanti for å slippe problemer i livet, stikk i strid med hva mange ser ut til å tro her på berget.

Venninnen din kan bære på en tung hemmelighet. Jeg vet ikke, men det er ofte sånn. Destruktiv livsstil og overgrep tidligere i livet henger gjerne sammen. Uansett hva som eventuelt har skjedd med henne, det er en grunn for alt. 

Heldigvis får hun hjelp. Her må tiden arbeide for henne. 

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Psykolog hjelper faktisk ikke om man har venner som dømmer en i stedet for å inspirere en, VISE en , la en få ERFARE at andre ting også gir verdi i livet og øker selvfølelsen. Det nytter ikke sitte å si at hun fortjener bedre og heller bør gå en tur, men VIS hun at hun fortjener bedre, TA hun med på oppløftende ting hun får mestring ut fra. DET hjelper.

Anonymkode: a783f...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...