Sonar Skrevet 31. juli 2002 #1 Skrevet 31. juli 2002 Jeg er så i tvil på om jeg skal beholde mitt etternavn som mellomnavn eller kun ta hans navn. Ungene våre heter begges navn, med hans tilslutt. Det er ganske lange navn begge to (trestavelsesnavn) Synes jo det ser best ut med kun et navn, men siden ungene heter begge, så vil vel det kanskje være litt rart at ikke jeg beholder det?? Det er uaktuelt og fjerne mitt navn på ungene også (litt av hensyn til min lille familie). hm, det skal ikke være lett
Nikki Skrevet 31. juli 2002 #2 Skrevet 31. juli 2002 Hei, Skjønner hvordan du har det. Jeg og min tilkommende mann har også trestavelsenavn i etternavnet. Og jeg har fundert på det en stund om hva jeg skal gjøre. Og tilslutt fant jeg ur at jeg beholder mitt og tar hans i tiilegg. Men jeg kommer til å kun bruke hans navn til vanlig selv om det vil stå begges navn på alle papirer. Det var det enkleste jeg kunne finne av en løsning. Men jeg vet ikke om du vil gjøre det. Men det er jo et lite tips.
Mrs. B Skrevet 31. juli 2002 #3 Skrevet 31. juli 2002 Jeg synes det er en god ide. Jeg beholdt også mitt etternavn som mellomnavn, men til vanlig bruker jeg bare mitt nye etternavn. Har bare mellomnavnet med hos Folkeregisteret (selvfølgelig) og i telefonkatalogen (greit å bli funnet igjen). Synes det er en god løsning. Vi har ingen barn enda, de vil da evt. kun få hans (vårt) etternavn.
NinaS.G Skrevet 31. juli 2002 #4 Skrevet 31. juli 2002 Jeg syntes du bør beholde ditt eget og tilføre din manns etternavn, siden barna dine har dette navnet. Du behøver jo ikke å bruke ditt etternavn til vanlig... :D
Salamandra Skrevet 1. august 2002 #5 Skrevet 1. august 2002 Jeg har også det samme problemet... Det ideelle ville vært om alle i familien hadde det samme etternavnet, men det går ikke. Jeg har en sønn fra et tidligere forhold som har farens etternavn. I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg å ta min kommende manns etternavn i tillegg til mitt eget, men syns ikke de passer sammen.. :-? Det er heller ikke så veldig aktuelt at jeg bare har hans etternavn heller (han har et typisk -sen navn) da jeg ikke syns det er så fint, finere det jeg har nå med litt mer spesielt etternavn. Så egentlig kunne jeg jo beholdt mitt og han sitt, men hva hvis vi får barn sammen? Dessuten, en familie med 3 forskjellige etternavn? Han er dessuten ikke interessert i å ta mitt etternavn (har spurt) og er kanskje litt sår over at jeg ikke liker etternavnet hans.. Får dårlig samvittighet, men samtidig er det jo jeg som skal bruke dette navnet, vil jo ha et navn jeg er komfortabel med.. Håpløst dette her... Frk. Busybody
Gjest 17august Skrevet 1. august 2002 #6 Skrevet 1. august 2002 Jeg kommer til å beholde mitt eget etternavn. Han har et mer standard-navn, mitt er ganske spesielt. Var hans forslag at jeg burde beholde det. Tross alt har jeg levd med det navnet i 27 år nå, alle kjenner meg med det, alle papirer og alt som har med jobb å gjøre er jo registrert med det navnet. Synes det er helt greit. Ja, jeg vet det kan bli et problem når vi får barn, men han har allerede foreslått at barna tar begges navn, men med mitt som "hoved"-etternavn.
Gjest Anonymous Skrevet 1. august 2002 #7 Skrevet 1. august 2002 Jeg er nok litt gammeldags av meg, men jeg tok hans navn. Har ikke beholdt mitt eget etternavn i det hele tatt. Har såpass langt fornavn at det hadde blitt for tungt. Samt jeg ønsket å ha hans etternavn og jeg ønsker at våre forhåpentligvis kommende barn skal ha samme navn som foreldrene.
Gjest Anonymous Skrevet 1. august 2002 #8 Skrevet 1. august 2002 Hei! Jeg grublet også veldig lenge over dette. Det var aldri et alternativ for meg å kutte ut mitt eget etternavn. Vår lille datter har imidlertid begges med hans til slutt. Navnet mitt blir veldig langt og tungt, så jeg valgte rett og slett å beholde mitt eget etternavn som det var, og han har sitt. Det er jo ikke det som betyr noe når man gifter seg, og jeg syntes det ble rart for meg å ikke hete .... lenger. Syntes også det ville blitt rart dersom våre barn har begges, mens vi har bare hans.... Det er nå min mening. Nå er datteren vår et helt produkt av oss begge, med litt fra og litt fra faren! Klem Vekten
Vekt74 Skrevet 1. august 2002 #9 Skrevet 1. august 2002 Hei igjen.. Det var meg som hadde siste innlegg (glemte å logge meg på..) Siste setning skal være; "......med litt fra meg og litt fra faren" (men det skjønte dere vel.. ) Klem fra Vekten
Sonar Skrevet 1. august 2002 Forfatter #10 Skrevet 1. august 2002 Takk for svar! Har bestemt meg nå Jeg tar kun hans etternavn. Men ungene beholder begges. Og nestemann(som forhåpentligvis ikke er så langt unna ) får også begges etternavn. Gjorde det slik rett og slett fordi jeg vet at jeg ikke kommer til å bruke mellomnavnet mitt i det hele tatt. Og hadde vi vært gift før vi fikk unger, så hadde jeg ikke stusset på det i det hele tatt.
Anki1971 Skrevet 2. august 2002 #11 Skrevet 2. august 2002 jeg har en sønn fra et tidligere forhold. Han hadde samma etternavn som meg. Nå har han det tidligere etternavnet vårt som mellomnavn og mitt og min manns etternavn som etternavn han også Så - jeg droppa etternavnet mitt. Har bare fornavnet mitt, mellomnavnet mitt (som har vært mellomnavn hele tida) og min manns etternavn For meg var det egentlig ikke noe alternativ å ikke ha samme etternavn som mannen min, syns det føles naturlig jeg
Lady79 Skrevet 2. august 2002 #12 Skrevet 2. august 2002 Heisann! Jeg skal beholde mitt etternavn og i tillegg ta han sitt!! Det som er litt gøy er at han har ett mellomnavn(har tatt farmorens pikenavn til mellomnavn...litt spes.grunn....)Navnet begynner på S....det samme gjør mitt etternavn!! I tillegg har vi en datter sammen som har begges etternavn! Så i fremtiden kommer vi alle 3 til å hete "fornavn" S. "etternavn" !!! :D Lykke til alle sammen!!
meta Skrevet 2. august 2002 #13 Skrevet 2. august 2002 Vet du, jeg assosierer ikke meg selv med etternavnet i det hele tatt. Jeg er liksom bare .... (fornavn). Det er veldig greit for da har jeg ikke noe problem uansett. Tror jeg kommer til å beholde mitt eget navn som mellomnavn og ta hans som etternavn. Grunnen til at jeg kommer til å beholde mitt også, er at hans etternavn kan forveksles med et jentenavn
Olympia Skrevet 2. august 2002 #14 Skrevet 2. august 2002 Jeg tar hans etternavn og beholder mitt eget som mellomnavn.Da blir jeg hetende TTD.Jeg må ha et mellomnavn,for det er ei i samme gate som oss som heter TD(nøyaktig samme fornavn som meg og samme etternavn som sambo).Og jeg får ikke lov å hete det samme som henne. Men det er greit,for jeg ville nok gjort det sånn uansett.
Furstina Skrevet 9. august 2002 #15 Skrevet 9. august 2002 Jag har tagit hans efternamn! För mig var det en självklarhet. Jag hade ett tråkigt vanligt svenskt efternamn och han ett norskt som i Norge är relativt vanligt men i sverkige ovanligt. För mig känns det som en tvekan att behålla mitt gamla efternamn, som om jag inte riktigt törs bli hans fru till fullo.
Charly Skrevet 9. august 2002 #16 Skrevet 9. august 2002 Det er tydelig at mange bruker mye tid på å tenke på dette. Jeg gjorde ikke det! Jeg er fra en familie på fire, hvir vi 'barna' er jenter. Vi har et spesielt efternavn og jeg var ikke i tvil om at jeg skulle beholde dette. Jeg har kun et fornavn og ville selvsakt hete det samme som min mann. Jeg tok det ikke opp til diskusjon engang, det eneste jeg sjekket opp var om han også kunne få mitt som mellomnavn. Pga norsk navnlov var ikke det mulig uten å lage et nytt med bindestrek mellom. Det hører med til historien at hans efternavn er enda litt mere spesielt enn mitt og han er eneste sønn og derfor eneste som kan føre det videre. Vi har derfor samme efternavn, jeg har beholdt mitt kun som mellomnavn og han har fremdeles sitt doble fornavn. (selv om han ikke akkurat digger det!) Jeg presenterer meg med vårt felles efternavn og skriver bare bokstaven av mellomnavnet i signaturen. Barna våre, om vi får noen tror jeg vil få begge navnene - på papriet. Lykke til med valget.
Vala Skrevet 9. august 2002 #17 Skrevet 9. august 2002 Lurer på om jeg og kjæresten er de eneste som kommer til å bytte etternavn begge to? Vi har begge vanlige etternavn nå og kommer til å ta en av bestemødrene våres pikenavn til etternavn. De hadde begge spesielle og nydelige navn, så gjelder det bare å bestemme hvilket.. :D
viwi Skrevet 11. august 2002 #18 Skrevet 11. august 2002 Jeg tok hans navn og har ikke angret på det! Jeg syns at i disse tider er det fryktelig mange og tunge navn på folk. De har gjerne to navn + to etternavn. Det er jo så tungt!!!! Kanskje jeg er gammeldags men jeg syns det er fint å ta mannen sitt etternavn.. PÅ den måten unngår vi og at våre barn får mange navn.. Vi syns det er så unødvendig...
tps_0709 Skrevet 11. august 2002 #19 Skrevet 11. august 2002 Jeg kommer til å ta hans etternavn. Mitt er urkjedelig, og veldig mange heter det, selv om det ikke er norsk. Ungene våre fikk hans etternavn, nettopp med tanke på at når vi engang giftet oss skulle jeg skifte, slik at vi har ett felles familienavn.
Gjest Jamila Skrevet 11. august 2002 #20 Skrevet 11. august 2002 Jeg kommer til å beholde mitt eget etternavn! Ønsket egentlig å ta hans navn som mellomnavn, men fikk ikke lov til det fra folkeregisteret. Har aldri vært aktuelt for meg å ta hans navn, jeg er kjent som meg både med for og etternavn og ville ikke vært komfortabel med å være "fru NN", jeg er det navnet jeg har hatt i alle mine 29 år!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå