AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #1 Skrevet 3. juni 2017 Så siden det å finne seg sommerjobb tydeligvis er rocket-science og jeg ikke er så veldig god i verken matte eller naturfag, så har jeg endt opp med å måtte be NAV om hjelp til å få betalt husleien min. Noe som er ganske sugent, men jeg er tross alt straks 20 og kan ikke være for avhengig av mine foreldre. Egentlig så skulle jeg jobbe hele sommerferien på den lokale Spar-butikken, men der var det ingen som ønsket å ta ut ferie og butikken er ikke så stor at de har hundrevis av medarbeidere. Ei heller behovet for det. Sommeren er ikke veldig travel. Uansett, her stod jeg da uten sommerjobb og søkte over alt. Tok over en leilighet sammen med kjæresten og noen venner for studentkollektiv 1.juni, i Oslo. For det er der vi skal studere. Og denne leiligheten må jeg altså betale for og uten sommerjobb så går det veldig dårlig. Så jeg så meg nødt i å bite i det sure eplet og traske ned på mitt lokale NAV-kontor. Gikk helt fint og fikk registrert meg som arbeidsledig. Damen som snakket noe gebrokkent med det jeg tror var en tysk aksent, sa noe om aktivitetsplikt og at det ikke egentlig funket så godt i praksis, eller noe slikt. Sendte en søknad om støtte til livsopphold og dro hjem og søkte mer jobb. Gikk ca to dager som damen sa det forhåpentligvis ville ta å behandle søknaden min. Fredag fikk jeg beskjed om å komme ned en tur, og jeg gjorde så. Jeg skulle ha det jeg nå antar er arbeidstrening på Kiwi og fikk egentlig ikke vite så utrolig mye annet enn at vi skulle snakke med butikksjefen og at jeg skulle søke om tiltakspenger. Hos Kiwi introduserte jeg meg selv og veilederen min forsvant og sa jeg skulle ha 37,5 timer i uka der. Fikk begynne allerede neste dag (i dag,lørdag). Og siden jeg da egentlig så på dette som min nye sommerjobb syns jeg det var ganske stas med masse jobbing. For uvitende meg tenkte at det ville bety masse penger jeg sårt trenger. Tok vist feil. Etter litt googling har jeg funnet ut av at jeg ikke får 154 kr timer, + ulike kvelds og helgetillegg for mine 8 timers arbeidsdager. Jeg får 365 kr dagen. Noe som ikke er så jævlig kult. Egentlig. Men det betaler husleien og jeg bor strengt tatt fortsatt gratis hos mine foreldre. Var bare det at jeg hadde planer om å flytte så snart jeg fikk meg jobb. Har ikke særlig mange utgifter. Arbeidserfaring er jo fint å få, men det har jeg jo også fra før av. Er det urimelig av meg å synes dette er ganske kjipt? For med en 100% stilling i Kiwi ville jeg tjent ca 22K i måneden. Gode penger å ha. Med bare tiltakspenger fra NAV får jeg ca 7300 kr i måneden. Som er langt under halvparten for samme jobben. Det jeg egentlig lurer på, er om jeg bare får tiltakspenger eller om jeg får livsopphold i tillegg? Anonymkode: b5264...a0b
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #2 Skrevet 3. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så siden det å finne seg sommerjobb tydeligvis er rocket-science og jeg ikke er så veldig god i verken matte eller naturfag, så har jeg endt opp med å måtte be NAV om hjelp til å få betalt husleien min. Noe som er ganske sugent, men jeg er tross alt straks 20 og kan ikke være for avhengig av mine foreldre. Egentlig så skulle jeg jobbe hele sommerferien på den lokale Spar-butikken, men der var det ingen som ønsket å ta ut ferie og butikken er ikke så stor at de har hundrevis av medarbeidere. Ei heller behovet for det. Sommeren er ikke veldig travel. Uansett, her stod jeg da uten sommerjobb og søkte over alt. Tok over en leilighet sammen med kjæresten og noen venner for studentkollektiv 1.juni, i Oslo. For det er der vi skal studere. Og denne leiligheten må jeg altså betale for og uten sommerjobb så går det veldig dårlig. Så jeg så meg nødt i å bite i det sure eplet og traske ned på mitt lokale NAV-kontor. Gikk helt fint og fikk registrert meg som arbeidsledig. Damen som snakket noe gebrokkent med det jeg tror var en tysk aksent, sa noe om aktivitetsplikt og at det ikke egentlig funket så godt i praksis, eller noe slikt. Sendte en søknad om støtte til livsopphold og dro hjem og søkte mer jobb. Gikk ca to dager som damen sa det forhåpentligvis ville ta å behandle søknaden min. Fredag fikk jeg beskjed om å komme ned en tur, og jeg gjorde så. Jeg skulle ha det jeg nå antar er arbeidstrening på Kiwi og fikk egentlig ikke vite så utrolig mye annet enn at vi skulle snakke med butikksjefen og at jeg skulle søke om tiltakspenger. Hos Kiwi introduserte jeg meg selv og veilederen min forsvant og sa jeg skulle ha 37,5 timer i uka der. Fikk begynne allerede neste dag (i dag,lørdag). Og siden jeg da egentlig så på dette som min nye sommerjobb syns jeg det var ganske stas med masse jobbing. For uvitende meg tenkte at det ville bety masse penger jeg sårt trenger. Tok vist feil. Etter litt googling har jeg funnet ut av at jeg ikke får 154 kr timer, + ulike kvelds og helgetillegg for mine 8 timers arbeidsdager. Jeg får 365 kr dagen. Noe som ikke er så jævlig kult. Egentlig. Men det betaler husleien og jeg bor strengt tatt fortsatt gratis hos mine foreldre. Var bare det at jeg hadde planer om å flytte så snart jeg fikk meg jobb. Har ikke særlig mange utgifter. Arbeidserfaring er jo fint å få, men det har jeg jo også fra før av. Er det urimelig av meg å synes dette er ganske kjipt? For med en 100% stilling i Kiwi ville jeg tjent ca 22K i måneden. Gode penger å ha. Med bare tiltakspenger fra NAV får jeg ca 7300 kr i måneden. Som er langt under halvparten for samme jobben. Det jeg egentlig lurer på, er om jeg bare får tiltakspenger eller om jeg får livsopphold i tillegg? Anonymkode: b5264...a0b Hva er alternativene dine? Enten tar du kiwigreia og får LITT kroner inn på kontoen, eller så sitter du der uten noe, som er enda mer dritt. Anonymkode: 223f6...179 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #3 Skrevet 3. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er alternativene dine? Enten tar du kiwigreia og får LITT kroner inn på kontoen, eller så sitter du der uten noe, som er enda mer dritt. Anonymkode: 223f6...179 Har ingen problemer med å ta Kiwi greia. Hadde det egentlig ganske gøy på jobb, og jeg kjenner flere av de som jobber der fra før. Å jobbe på Kiwi er helt flott. Det jeg egentlig reagerte mest på var at sjefen sikkert 4 ganger sa at "du ser ut som en oppegående og flink jente." Som om hun ikke skjønte hva jeg egentlig gjorde der. Problemet mitt er at jeg egentlig ikke aner hva det er NAV har kastet meg ut i og at jeg nå tydeligvis skal "jobbe" hele sommerferien og da blir hindret fra å skaffe meg jobb og flytte til andre siden av landet. At butikksjefen har sagt at hun kanskje kan anbefale meg til Kiwi-butikker i Oslo-området er helt topp. Anonymkode: b5264...a0b
Faith- Skrevet 3. juni 2017 #4 Skrevet 3. juni 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ingen problemer med å ta Kiwi greia. Hadde det egentlig ganske gøy på jobb, og jeg kjenner flere av de som jobber der fra før. Å jobbe på Kiwi er helt flott. Det jeg egentlig reagerte mest på var at sjefen sikkert 4 ganger sa at "du ser ut som en oppegående og flink jente." Som om hun ikke skjønte hva jeg egentlig gjorde der. Problemet mitt er at jeg egentlig ikke aner hva det er NAV har kastet meg ut i og at jeg nå tydeligvis skal "jobbe" hele sommerferien og da blir hindret fra å skaffe meg jobb og flytte til andre siden av landet. At butikksjefen har sagt at hun kanskje kan anbefale meg til Kiwi-butikker i Oslo-området er helt topp. Anonymkode: b5264...a0b Når du er på arbeidstrening er det meningen at du skal fortsette å søker jobber aktivt og du kan slutte på dagen om du får deg jobb. Jeg er utdannet sivilingeniør og slet lenge med å få meg jobb pga. oljekrisen. Siden jeg var nyutdannet hadde jeg heller ikke rett på en krone fra nav og jeg var derfor heller ikke pålagt å gjennomføre noe opplegg. Men jeg ble tilbydd arbeidstrening hos et firma hvor jeg kunne få erfaring relevant for min utdannelse, så jeg takket ja. Jeg kunne da ta fri når som helst om jeg hadde et jobbintervju og endte opp med å slutte på dagen etter bare en uke med arbeidstrening fordi jeg fikk tilbud om fast jobb innen mitt felt (samme jobb som jeg tok fri for å gå på intervju på bare noen dager før). Nav ville aldri nekte deg å skaffe deg en ordentlig jobb fordi du skal gjøre arbeidstrening. Hele poenget med arbeidstreningen er jo å få deg ut i jobb. Endret 3. juni 2017 av Faith- 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5 Skrevet 3. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ingen problemer med å ta Kiwi greia. Hadde det egentlig ganske gøy på jobb, og jeg kjenner flere av de som jobber der fra før. Å jobbe på Kiwi er helt flott. Det jeg egentlig reagerte mest på var at sjefen sikkert 4 ganger sa at "du ser ut som en oppegående og flink jente." Som om hun ikke skjønte hva jeg egentlig gjorde der. Problemet mitt er at jeg egentlig ikke aner hva det er NAV har kastet meg ut i og at jeg nå tydeligvis skal "jobbe" hele sommerferien og da blir hindret fra å skaffe meg jobb og flytte til andre siden av landet. At butikksjefen har sagt at hun kanskje kan anbefale meg til Kiwi-butikker i Oslo-området er helt topp. Anonymkode: b5264...a0b Ser den, men da kontakter du saksbehandleren din på NAV, og om ikke du har en så ringer du sentralbordet slik at du kan høre hvem det er som er satt på din sak. Videre kan du spørre hva de har tenkt og hvordan dette fortoner seg fremover. Det beste for både deg og nav er jo at du skal finne deg en ok jobb selv, men akkurat nå har du ingenting - og da forsøker de jo på sitt vis å hjelpe med det de kan. Du har leilighet fra 1 juni å betale på, så alt man kan skrape sammen av penger regner jeg med teller litt. Studielån og stipend bør du egentlig søke på asap om du har fått plass slik at du slipper stå i kø med dette i august. Anonymkode: 223f6...179
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #6 Skrevet 3. juni 2017 Det er ikke slik at Nav deler ut jobber til folk, og jeg synes det er helt merkelig at du trodde du skulle få fullt betalt når du er i arbeidstrening. Dette er jo ganske umulig å misforstå. Arbeidstrening er et tiltak for å gjøre det lettere å komme inn på arbeidsmarkedet igjen, og det er slettes ikke slik at du skal slutte å søke jobber. Som en annen skriver kan man slutte på dagen når man er i arbeidstrening, nettopp fordi det er et tiltak for å komme seg i jobb. Anonymkode: cf682...304 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #7 Skrevet 3. juni 2017 Det høres jo ut som det ordner seg greit for deg, du kan slutte på dagen om du fr deg jobb et annet sted og når du får en fot innenfor er jo de helt topp. At du ikke tjener full lønn en kort periode er ikke noe å tenke på; det er midlertidig Anonymkode: 32f37...185
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå