Gå til innhold

Ett nytt og bedre liv

Fremhevede innlegg

Gjest Orchidea i.i
Skrevet

Jeg er en svært overvektig (120 kg) jente på 22 som har bestemt meg for å bli sprek og frisk. Har slitt med vekten i mange år og vet at jeg må gjøre en kjempeinnsats for å få dette til. SATS er uaktuelt, jeg er for stor til å klare å trene der uten at folk kommer til å glo.

Det jeg lurer på er om jeg kanskje kunne kjøpt meg en trimsykkel? Hvilke typer anbefales? Den må jo tåle vekten min og være enkel å bruke.

Hvor mye bør jeg sykle hver dag?

Bør jeg også skaffe meg noen håndvekter eller lignende så jeg får supplert med styrketrening?

Jeg hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg med dette for jeg er redd for diabetes, hjerte- karsykdommer og belastningslidelser.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Har du tenkt på å melde deg på Grete Roede kurs? De har også kurs over internett, noe jeg selv har tenkt å melde meg på. Der får du masse inspirasjon og motivasjon, samtidig som du sikkert kan få svar på det du lurer på. Sjekk www.greteroede.no

Gjest gjest 0
Skrevet

Så lenge du ikke har leddplager er en sykkel fin trim. Men jeg er redd du kommer til å bli fort lei hvis du bare skal bruke den.

Kjøp deg en treningsmatte og strikker så har du et godt utgangspunkt for styrketrening. Sykkelen kan du jo bruke som oppvarming og annen kondisjonstrening!

Gå turer! Det er kjempeeffektivt! Få med deg en turpartner og bli enige om å gå 2-3 ganger i uka. Jeg lover deg at det fungerer hvis du i tillegg trener styrke og passer på kostholdet ditt.

Lykke til! :-)

Pam

Gjest Gjesta
Skrevet

Det aller første du bør gjøre FØR du setter i gang på egen hånd, er å gå til legen og få sjekket at alt (blodtrykk, puls, blodsukker osv) er i orden før du begynner å trene. Hvis du har en BMI på over 30, kan du kanskje få starthjelp av medikamenter som Reductil e.l., men de krever et korrekt kosthold og nøye oppfølging av lege.

I tillegg tror jeg det er lurere å faktisk begynne med å gå turer enn å kjøpe trimsykkel, du vil sannsynligvis få bedre trimeffekt ut av det. Begynn i det små, og øk mengden etterhvert slik at du ikke går på en smell. Kanskje kunne en pulsklokke gi deg økt motivasjon? Den kan programmeres slik at du kan lese av ca. hvor mye kalorier du forbrenner. I begynnelsen bør du konsentrere deg om utholdenhetstrening, så kan du legge inn styrkeøvelser etterhvert. Da kan faktisk en treningsstrikk til 2-300 kroner være en bra investering.

Allikevel er KOSTHOLDET det aller viktigste, om du skal gå ned mange eller bare noen få kilo! Det tar tid å legge på seg mange kilo, og det skal også ta tid å gå dem ned igjen.

Du bør lære deg basisregler for hvordan man bygger opp et fornuftig kosthold, og her vil jeg slå et slag for Grete Roede, som har kjempebra opplegg man kan leve med også i ettertid.

Varig vektnedgang krever varige livsstilsendringer. Jeg tror også at GR har kurs via internett, om du ikke har anledning til å delta på normale kurs.

Lykke til :)

Gjest Orchidea i.i
Skrevet

Tusen takk for svar, men jeg er redd turgåing ikke er noe alternativ. Jeg bor på et sted der det er dårlig belysning og jeg tør rett og slett ikke gå turer alene. Jeg har dessverre ikke noen å gå sammen med heller. Beklager at jeg ikke opplyste om dette i første innlegg, det var det som var grunnen til at jeg vurderte trimsykkel. Jeg tror nok ikke jeg kommer til å bli lei, jeg liker å sykle og jeg har en del faste tv-programmer som jeg følger med på og som jeg kan sykle til.

Alle jeg kjenner som har tatt Grete Roede har siden gått opp igjen i vekt og føler at de bare har kastet bort en masse penger, så jeg tror ikke jeg tør det.

Jeg er har litt lavt blodtrykk og er ellers frisk, bortsett fra at jeg veier for mye. Blir man ikke fryktelig dårlig i magen av disse medikamentene som Reductil o.s.v?

Gjest Gjesta
Skrevet

Turgåing i raskt tempo er allikevel mer effektivt når det gjelder fettforbrenning enn det en ergometersykkel vil være, fordi du klarer å holde lenger tempo over tid. Hva med å gå tur om morgenen før frokost? Det er vel det beste når det gjelder forbrenning. Jeg er skikkelig groggy om morgenen selv, men har faktisk begynt å trene om morgenen, pga tid, og det er ikke så vanskelig å venne seg til som man skulle tro.

Reductil kan føre til at du får diare, men det er pga fettet som skilles ut fra maten. Du er NØDT til å ha et fettfattig kosthold samtidig, og slår to fluer i ett smekk.

Hvis venner av deg har gått opp igjen etter GR-kurs, er det deres egen feil, at de har gått tilbake i gamle vaner igjen, med for mye kaloriinntak i forhold til det de forbruker. Igjen sier jeg det: Varige endringer er nøkkelen, ellers raser du fort ned, men like sikkert opp igjen, og forbrenningen blir ødelagt over tid.

Skrevet

Jeg skulle virkelig ønske turgåing var aktuelt, men det er det dessverre ikke. Jeg tør rett og slett ikke å gå ut alene, og om morgenen før jeg skal på jobb er det jo også mørkt.

Hva med en tredemølle eller lignende da?

Skrevet

Orchidea: Vi kjøpte oss ergometersykkel i julegave til oss selv. Den kostet egentlig 2999,-, men skal komme på tilbud nå etter nyttår, til 1499,- (og vi fikk den til tilbudspris). Dette var på G-sport.

Sykkelen heter Nordic, vet ikke modellnr, men gå til G-sport og se hva de har.

Grunnen til at vi kjøpte sykkelen var at vi har planer om å flytte, og derfor ikke kommer til å fornye medlemsskap på treningssenter. Dessuten skal en av oss være hjemme med baby fra sommeren av, greit å kunne trene hjemme da...

Skrevet

Er denne robust og stødig? Er redd jeg skal være for tung.. Og jeg er ganske høy, er det lett å stille inn så man får en ergonomisk riktig sittestilling?

Gjest gjest 0
Skrevet

tredemølle er nok et godt alternativ hvis du ikke kan gå turer! Iallefall hvis du skaffer en som man heve og senke slik at du får litt oppoverbakker og nedoverbakker! Jeg vet ikke hva slike koster men noen tusenlapper er det nok. Sjekk ut e-bay, QXL og lignende! Sikkert mange der ute som har gitt opp treningen sin.. :wink:

Jeg anbefaler forresten ikke slike man må dra igang selv, det har vi og fordi den er ekstra slitsom å gå på har vi gitt opp. Man får en følelse av at man er i mye dårligere form enn man egentlig er og det er ikke særlig motiverende... :-?

Grethe Rhode er et veldig bra kurs, men da må man være innstilt på å legge om livsstilen sin for å ikke gå opp igjen. Men det gjelder forsåvidt uansett hvilken metode man velger. Fordelen med Grethe Rhode er at man får en dypere innsikt i hva som faktisk er sunt og ikke! Ellers holder jeg en knapp på Fedon Linberg...

:-)

Pam

Gjest trimtrollet
Skrevet

Heia!

Gratulerer med avgjørelsen med å forandre livsstilen. Å lese dine innlegg er som å lese om meg selv; har også økt betraktlig i vekt pga. hormoner, røykkutt og selvfølgelig en dårlig livsstil.. :oops:

Jeg har kjøpt boken til Dr.Phil og kan anbefale den! Les og jobb med opg. i den. Jeg har også kjøpt meg en ergometersykkel; nordic ergo cykle 725 og den tåler meg(er også høy). Jeg sykler på den 4 ganger i uken, og trener pilates i tillegg( 3g pr.uke a 20 min). Alt dette hjemme i min egen stue.

lykke til!!

Gjest Coolaid
Skrevet

Først vil jeg si gratulerer! Du har nå vedkjent ovenfor deg selv at du har helsproblemer, og er villig til å gjøre noe med det.

For det andre vil jeg anbefale deg å legge unskyldninger på hylla, de hindrer deg bare og du vil ikke nå målet ditt. Det er mørkt, tør ikke gå ut, venner har gått opp etter Grete Rode kurs derfor er det ikke noe for meg, osv osv osv....... Dette er bare unskyldninger for gjøre det "lettere" for deg selv. Skal du forandre livet ditt må du finne løsninger, ikke problemer. For at du skal forandre livet ditt er det noen ting som du må jobbe med:

Få et et sunt og naturlig forhold til mat (Dersom du ikke allerede har det)

Sørge for å spise nok, fordelt på flere måltider... (Dette lærer du på kurs hos GR )

Være i allsidig aktivitet, la dette bli til en naturlig del av hverdagen, ikke bare for deg med også for familien din om du har..... Å bare sitte på en sykkel i stua er lite motiverende. Gå, svøm, sykkel inne og ute, bruk gym og instruktører som vil lage et opplegg som du kan bli konfortabel med.

Det jeg vil anbefale deg er et Grete Rode kurs. Alle mennesker kan klare det og holde på vekten dersom man gjør jobben, forandrer livsstilenen. Jeg og har lurt meg selv etter suksessfullt Grete Rode kurs- Det var min egen feil at det gikk dårlig etterpå Men nå er jeg ferdig med å lage unskyldninger for meg selv....

I disse dager har Grete Rode en mengde forbedringer på kursene sine som gjør dem veldig bra. Har du muligheten og økonomi til å trene på gym er det absolutt en fordel, selv om du kvier deg for det...

Mener ikke på noen måte å være slem med deg i dette innlegget. Vil du kjefte på meg, eller bare prate kan du sende meg et pm, e-post, eller vi kan treffes på msn....

(Skulle du bo et sted i Bergen inviterer jeg deg til en spasertur....)

Bamseklem og lykke til med ditt nye liv!

Gjest StoreSky
Skrevet

www.slankere.com er et uavhengig nett-dagbok for de som slanker seg.

En mann der har gått ned MASSE ved å bruke trimsykkel så mye han orker/gadd hver dag.

Spis IKKE for lite!! Rent kjøtt, fisk, kylling og masse vann og grønnsaker.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er utrolig mye du kan gjøre for å gå ned i vekt, det eneste problemet er å finne ut hvilken vei du skal ta! :)

Kjemeflott at du har fortstått viktigheten av trening. Jeg kan godt forstå at du ikke har lyst til å gå ut å traske nå om vinteren, og et hjemmetreningsapparat kan fungere supert- så lenge du bruker det... :-) For de fleste vil det faktisk gå greit å trene foran f.eks tv, ser du på yndlingsserien din samtidig vil treningsøkten gå som en lek! :-)

På www.trimogtrivsel.no finner du mye kvalitetsutstyr til hjemmetrening, bl.a trimsykler. Her beskriver de også hvor mange kg sykkelen tåler. Du kan faktisk bestille på nettsiden deres, og få sykkelen sendt hjem. Har hørt at de er veldig flinke og behjelpelige med alle mulige spørsmål der.

Har du vurdert en spinningsykkel istedet for en vanlig trimsykkel? De er, etter min mening, myyyyye morsommere å trene på. Og du trenger ikke ha toppfart på den hele tiden, og det er enkelt å få inn teknikken.

Det aller viktigste er imidlertid kostholdet. Hvis du tror at det å gå på møter en gang i uken sammen med andre vil være til stor hjelp for deg (det er det for mange), er nok Grete Roede en god ide, de finnes over hele landet. Hvis du imidlertid har muligheten til å gå på Fedon-kurs der du bor synes jeg du burde vurdere det istedet. Hvis du ikke synes at møter og slikt er nødvendig kan du jo f.eks lese bøkene hans. Jeg synes faktisk at Grete Roede henger litt etter Fedon Lindberg når det kommer til kostteorier, og skulle jeg slanket meg selv hadde jeg heller valgt sistnevnte.

Du kan også gå til en ernæringsfysiolog. H*n kan hjelpe deg med å sette opp en plan, altså med mål for hvor mye du vil ned, hvor lang tid du vil bruke, hvor mye du skal trene osv. Så vil h*n lage en menyplan og gi deg anbefalinger når det gjelder hvor mange kalorier du bør ligge på osv. tilpasset dette. H*n vil også kunne svare på omtrent alle spørsmål du måtte ha om kosthold i hele verden..det er noe kursledere, som ikke er utdannet innen faget, kan.

Og IKKE fall for fristelsen til å investere i slankemidler av noe slag. Det slanker bare lommeboka di. :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor mye bør jeg sykle hver dag?

Bør jeg også skaffe meg noen håndvekter eller lignende så jeg får supplert med styrketrening?

Når det gjelder hvor lenge du skal sykle er det fristende å si "så mye du greier"..:) Det er imidlertid veldig lett å overbelaste kroppen hvis du er uvant med å trene, og du kan fort bli lei hvis du overdriver i starten. Den vanlige tommelfinger-regelen er minst en halv times aktivitet om dagen, men du bør iallefall etterhvert få til iallefall en time i strekk et par ganger i uka.

Strikker, Fitball og slikt er fine styrketreningsredskaper du godt kan kjøpe etterhvert. Å eksperimentere med hantler/frivekter vil jeg imidlertid fraråde sterkt. Selv med lette hantler (2-3 kg) kan du skade kroppen din hvis du ikke bruker dem rett. Det er jo i tillegg forskjellige øvelser man utfører for div.muskelgrupper. Om du skal bruke hantler må du få noen med peiling til å gi deg en grundig gjennomgang av teknikken først.

Pilates er en treningsform som blir stadig mer populær, den kan du jo sjekke ut? Skal virke stretchende, oppstrammende og muskelstyrkende.

Personlig hater jeg styrketrening (jeg synes det er drittkjedelig), så jeg supplerer kondisjonstreningen min med pilates og poweryoga istedet.Fungerer fint!

Skrevet

Bare et kjapt tillegstips - svømming er fantastisk fin trim. Du belaster alle musklene i kroppen og du overbelaster ingen. Motstandeni vannet gjør at du forbrenner masse, så sant du presser deg litt da og svømmer så kjapt du klarer. Deilig etterpå også.

Skrevet

Jeg synes faktisk at du ikke skal utelukke treningsstudio heller. Eller kanskje vurdere det senere i allefall, når du merker fremgang.

Det har i alle fall hjulpet meg da jeg var betraktelig tyngre enn jeg er i dag.

Der jeg trener er det alle slags størrelser og aldre. Og har inntrykk av at både medlemmer og ansatte synes det er flott (skulle bare mangle). De ansatte er også svært flinke til å tilpasse både egentrening og gruppetrening etter behov.

Men vet så godt selv at det kan være vanskelig å komme igang.

Skrevet

Vil bare si at å gå til legen kan være lurt. Jeg har lagt om treningen min de siste to årene. Ikke så mye utslag på vekt, men enorm utslag på blodprøver, kolesterol osv. Og det er jo en super motivasjon!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...