AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #1 Del Skrevet 3. juni 2017 Det visste ikke jeg. Fant dette nå og er litt sjokkert...er oljen trygg om den kommer fra en giftig plante? (google-oversatt sitat) "Canola, eller raps, er en av de femten viktigste planteplanter i verden. Den inneholder spesielle celler som produserer giftige stoffer. Disse "giftige bomber" er en del av anleggets forsvarssystem og aktiveres i bestemte situasjoner - som når et insekt begynner å fôre på et blad. Stoffet som slippes brenner som varmt sennep, noe som fører til at dyr og insekter flytter seg bort. "Disse" giftige bomber "er gode for planten, men uønsket i dyrefoder og menneskelig mat, sier Bones. Når canolafrø presses, fjernes all vegetabilsk olje. Det som er igjen er et proteinrikt mel som kan brukes i mat til dyr og mennesker. Men hvis frøene presses på feil måte, reagerer planten ved å slippe ut giftige forbindelser. Oljen smaker deretter med en smak av sterk sennep, og dyrene som spiser proteinmelet har mageproblemer og problemer med næringsopptaket. NTNU-forskergruppen har genetisk omprogrammerte canola-celler, slik at de giftige bombecellene forsvinner alene etter hvert som frøet forfaller. Men giftet forsvinner bare helt i de modne frøene. På denne måten kan planten fortsette å beskytte seg selv, mens de giftige forbindelsene fjernes fra den delen av rapsfrø som brukes til mat." https://www.sciencedaily.com/releases/2012/01/120127140013.htm Anonymkode: 54d84...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #2 Del Skrevet 3. juni 2017 Mye som et giftig. Linfrø er giftig, physalis er giftig når den ikke er helt moden og pasjonsfrukt for eksempel Anonymkode: d57b9...7a2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 3. juni 2017 #3 Del Skrevet 3. juni 2017 (endret) Leste du ikke den siste setningen? Endret 3. juni 2017 av penny_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #4 Del Skrevet 3. juni 2017 27 minutter siden, penny_ skrev: Leste du ikke den siste setningen? Artikkelen fra 2012 beskriver hvordan de genmanipulerer planten så den ikke inneholder denne giften. Men genmanipulerte planter er jo ikke lov i Norge, så den rapsen vi har her inneholder nok giften. Genmanipulert eller giftig, bare å velge Anonymkode: 54d84...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5 Del Skrevet 3. juni 2017 Det jeg har funnet ut er at dette var en plante man opprinnelig lagde olje av til industrielle formål, og så krysset man denne planten på 70-tallet for å bli kvitt giften i den, slik at den kunne brukes til mennesker. Og senere så har de genmanipulert for å tåle (mer) Roundup, og den er patentert. https://www.smallfootprintfamily.com/the-inconvenient-truth-about-canola-oil Jeg kom til å bytte ut olivenolje med rapsolje ved et uhell for etpar år siden, og jeg følte meg elendig! Jeg skjønte ikke hva som var feil, jeg fikk dårlig kroppslukt og var trøtt og uopplagt, og prøvde å finne ut om det var noe som var annerledes, var det noe jeg spiste? Og så oppdaget jeg det med rapsoljen. Heiv den ut, og følte meg umiddelbart helt normal igjen! Og nå oppdager jeg altså dette, wtf? Anonymkode: 54d84...dea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 3. juni 2017 #6 Del Skrevet 3. juni 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det visste ikke jeg. Fant dette nå og er litt sjokkert...er oljen trygg om den kommer fra en giftig plante? (google-oversatt sitat) "Canola, eller raps, er en av de femten viktigste planteplanter i verden. Den inneholder spesielle celler som produserer giftige stoffer. Disse "giftige bomber" er en del av anleggets forsvarssystem og aktiveres i bestemte situasjoner - som når et insekt begynner å fôre på et blad. Stoffet som slippes brenner som varmt sennep, noe som fører til at dyr og insekter flytter seg bort. "Disse" giftige bomber "er gode for planten, men uønsket i dyrefoder og menneskelig mat, sier Bones. Når canolafrø presses, fjernes all vegetabilsk olje. Det som er igjen er et proteinrikt mel som kan brukes i mat til dyr og mennesker. Men hvis frøene presses på feil måte, reagerer planten ved å slippe ut giftige forbindelser. Oljen smaker deretter med en smak av sterk sennep, og dyrene som spiser proteinmelet har mageproblemer og problemer med næringsopptaket. NTNU-forskergruppen har genetisk omprogrammerte canola-celler, slik at de giftige bombecellene forsvinner alene etter hvert som frøet forfaller. Men giftet forsvinner bare helt i de modne frøene. På denne måten kan planten fortsette å beskytte seg selv, mens de giftige forbindelsene fjernes fra den delen av rapsfrø som brukes til mat." https://www.sciencedaily.com/releases/2012/01/120127140013.htm Anonymkode: 54d84...dea Kjære vene... Les artikkelen da. Hele poenget er at de klarer å gjøre giftige planter trygge for konsumpsjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 3. juni 2017 #7 Del Skrevet 3. juni 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kom til å bytte ut olivenolje med rapsolje ved et uhell for etpar år siden, og jeg følte meg elendig! Jeg skjønte ikke hva som var feil, jeg fikk dårlig kroppslukt og var trøtt og uopplagt, og prøvde å finne ut om det var noe som var annerledes, var det noe jeg spiste? Og så oppdaget jeg det med rapsoljen. Heiv den ut, og følte meg umiddelbart helt normal igjen! Og nå oppdager jeg altså dette, wtf? Anonymkode: 54d84...dea Bare tull. Rapsoljen gjorde deg ikke syk. Dette er 100% noe du har innbilt deg. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #8 Del Skrevet 3. juni 2017 2 timer siden, jabx skrev: Bare tull. Rapsoljen gjorde deg ikke syk. Dette er 100% noe du har innbilt deg. Litt vanskelig å inbille seg noe når oppdagelsen av at dette er en giftig plante ikke kom før nå. Anonymkode: 54d84...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #9 Del Skrevet 4. juni 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Litt vanskelig å inbille seg noe når oppdagelsen av at dette er en giftig plante ikke kom før nå. Anonymkode: 54d84...dea Neida, det kan fint være innbilning likevel at det var rapsoljen som var problemet. Eller så kan problemet ha vært rapsoljen, men relatert til noe som ikke har med disse giftstoffene å gjøre. Anonymkode: cb6ff...998 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #10 Del Skrevet 4. juni 2017 Visste ikke at innbilning hadde tilbakevirkende effekt, men. Interessant at det ikke går an å ta patent på en plante, men man kan ta patent på de oppfunnede genene man bruker til å genmanipulere den, noe de har gjort med Canola som er en type raps. Monsanto står bak selvsagt. https://www.organicconsumers.org/old_articles/ge/schmeiser.php Disse rapsplantene står jo alltid igjen på beiter også, dyr spiser dem ikke. Så å tro at oljen er trygg....ja det gjør ikke jeg iallefall. Anonymkode: 54d84...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 4. juni 2017 #11 Del Skrevet 4. juni 2017 Maniok eller kassava, som er en av verdens mest spiste grønnsaker, er også en giftig plante som kan gi cyanidforgiftning hvis den tilberedes feil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #12 Del Skrevet 4. juni 2017 2 timer siden, Leo skrev: Maniok eller kassava, som er en av verdens mest spiste grønnsaker, er også en giftig plante som kan gi cyanidforgiftning hvis den tilberedes feil. Det er den, men ufarlig når den kokes. Med raps er det annerledes. Først prøvde de å endre den med avl fordi oljen var giftig, og så er den genmanipulert for å få bort ytterligere gift. Dette sier meg iallefall, at den ikke er trygg. Anonymkode: 54d84...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #13 Del Skrevet 4. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er den, men ufarlig når den kokes. Med raps er det annerledes. Først prøvde de å endre den med avl fordi oljen var giftig, og så er den genmanipulert for å få bort ytterligere gift. Dette sier meg iallefall, at den ikke er trygg. Anonymkode: 54d84...dea Du er klar over at nesten alt du konsumerer er giftig? Og at absolutt alt du spiser er tungt genmanipulert? Det at du reagerer (eller hadde magesjau den uka pga dårlig vann) på raps betyr ikke at den er farlig, Ts. Da ville både sauekjøtt, laks og vanlig grovbrød fått folk til å ligge langflate. Alle tre inneholder nemlig tunge mengder gift (eller radioaktivitet, i tilfelle sau) og jeg, sånn helt personlig, blir skitdårlig av alle tre. Då er det bevist. Brød er giftig! Anonymkode: da37e...711 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #14 Del Skrevet 4. juni 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er klar over at nesten alt du konsumerer er giftig? Og at absolutt alt du spiser er tungt genmanipulert? Det at du reagerer (eller hadde magesjau den uka pga dårlig vann) på raps betyr ikke at den er farlig, Ts. Da ville både sauekjøtt, laks og vanlig grovbrød fått folk til å ligge langflate. Alle tre inneholder nemlig tunge mengder gift (eller radioaktivitet, i tilfelle sau) og jeg, sånn helt personlig, blir skitdårlig av alle tre. Då er det bevist. Brød er giftig! Anonymkode: da37e...711 Nei nesten alt jeg konsumerer er ikke så giftig som raps, planten kan ikke spises. Krysning er ikke det samme som genmanipulering, man kan ikke krysse sau og gulrøtter. Og nei, jeg hadde ikke magesjau, og det var lengre enn en uke jeg brukte rapsolje, mer som en måned eller to. Anonymkode: 54d84...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #15 Del Skrevet 4. juni 2017 Potet er en giftplante. Potet og ris som blir stående kan danne farlige giftstoffer. Anonymkode: 69d0a...b20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 4. juni 2017 #16 Del Skrevet 4. juni 2017 På 3.6.2017 den 18.28, AnonymBruker skrev: Artikkelen fra 2012 beskriver hvordan de genmanipulerer planten så den ikke inneholder denne giften. Men genmanipulerte planter er jo ikke lov i Norge, så den rapsen vi har her inneholder nok giften. Genmanipulert eller giftig, bare å velge Anonymkode: 54d84...dea Du kjenner det på smaken. Om rapsoljen smaker av sennep så inneholder den gift. Men selv om det er en gift er det ikke nødvendigvis dødelig. Andre populære gifter er jo koffein, etanol og nikotin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 4. juni 2017 #17 Del Skrevet 4. juni 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: nesten alt du konsumerer er giftig? Hva slags kosthold har du? Det er vel forskjell på usunt og giftig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #18 Del Skrevet 4. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Potet er en giftplante. Potet og ris som blir stående kan danne farlige giftstoffer. Anonymkode: 69d0a...b20 Potet og ris kan spises, det kan ikke raps. Anonymkode: 54d84...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 5. juni 2017 #19 Del Skrevet 5. juni 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Potet og ris kan spises, det kan ikke raps. Anonymkode: 54d84...dea Jo, potet, ris, kassava/maniok OG raps kan spises hvis de behandles riktig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #20 Del Skrevet 5. juni 2017 2 timer siden, Leo skrev: Jo, potet, ris, kassava/maniok OG raps kan spises hvis de behandles riktig Man kan spise raps om man behandler det riktig? Hvordan da? Anonymkode: 54d84...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå