AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #1 Skrevet 3. juni 2017 Jeg lurer på en ting, som i hode mitt ikke skal gå an. Kan samværsforeldren, som har barnet annenhver helg, endre på SFO tidene for å slippe å betale bidrag? Greien er at far har barnet mest, og mor har sluppet barnebidrag fordi hun betaler SFO istede. Dette har de skriftlig i foreldreavtalen som ble laget på familievernkontoret, og det var mor sitt forslag. Nå vil mor at de deler SFO regningen fordi hun ikke har råd til å betale ifølge henne selv. Men hun har råd til å kjøpe splitter ny bil, og hyre en av norges dyreste advokater ang barnet. Far har sagt at han kommer til å be NAV om å regne ut bidrag, hvor mor da svarte at hun da kommer til å halvere SFO tidene til jenta. Hun sier at bilen har hennes samboer kjøpt, og at hun ikke har noe med hva han bruker sine penger på. Men når man er to, har man vel felles økonomi ifølge nav? De regner jo bidrag utifra begge parter, ikke bare den bidragspliktige. Anonymkode: 2f49d...34f 1
stan Skrevet 3. juni 2017 #2 Skrevet 3. juni 2017 Det er høres ut som det er best å la NAV regne ut dette. De anslår hvor mye det koster å ha barn. Så regner de ut bidragsevnen til dere begge. Så fordeles kostnad ut fra evnen. 9
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #3 Skrevet 4. juni 2017 Tilbake til FVK, og etterpå søker bostedsforelder om å få NAV til å regne ut bidraget og å få de til å kreve det inn. Uansett - samværsforelder med så lite samvær har ingen myndighet over barnehageplassen. Anonymkode: 9df81...4fc 2
ViljaH Skrevet 4. juni 2017 #4 Skrevet 4. juni 2017 Hvis mor halverer SFO-plassen så må jo hun passe barnet der det blir vakuum. En halvtime på morgen, en time på ettermiddag osv. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #5 Skrevet 4. juni 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på en ting, som i hode mitt ikke skal gå an. Kan samværsforeldren, som har barnet annenhver helg, endre på SFO tidene for å slippe å betale bidrag? Greien er at far har barnet mest, og mor har sluppet barnebidrag fordi hun betaler SFO istede. Dette har de skriftlig i foreldreavtalen som ble laget på familievernkontoret, og det var mor sitt forslag. Nå vil mor at de deler SFO regningen fordi hun ikke har råd til å betale ifølge henne selv. Men hun har råd til å kjøpe splitter ny bil, og hyre en av norges dyreste advokater ang barnet. Far har sagt at han kommer til å be NAV om å regne ut bidrag, hvor mor da svarte at hun da kommer til å halvere SFO tidene til jenta. Hun sier at bilen har hennes samboer kjøpt, og at hun ikke har noe med hva han bruker sine penger på. Men når man er to, har man vel felles økonomi ifølge nav? De regner jo bidrag utifra begge parter, ikke bare den bidragspliktige. Anonymkode: 2f49d...34f Nei, det stemmer ikke. Om den bidragspliktige har samboer så vil bidragsevnen til den bidragspliktige være større, siden den BP har billigere leveutgifter når det deles på to. Nav regner ikke med at de har felles økonomi, samboerens inntekt har ingenting med bidraget å gjøre. Hvis mor kun har helgesamvær har ikke hun noe med SFO å gjøre, men slik du fremstiller det virker det som mor mottar regningene? Da er jo plassen bestilt i mors navn, far bør snarest overføre denne til seg selv. Anonymkode: 56145...cf0
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #6 Skrevet 4. juni 2017 17 timer siden, stan skrev: Det er høres ut som det er best å la NAV regne ut dette. De anslår hvor mye det koster å ha barn. Så regner de ut bidragsevnen til dere begge. Så fordeles kostnad ut fra evnen. Feil her også. Nav beregner ikke bidragsevnen til bidragsmottakeren, kun den bidragspliktige. Hvis den bidragspliktige ikke kan betale nok er det bidragsmottakerens problem som må stå for mer enn den klarer, det regnes ikke ut noen forsørgingsevne på den barnet bor mest hos. Anonymkode: 56145...cf0
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #7 Skrevet 4. juni 2017 17 timer siden, stan skrev: Det er høres ut som det er best å la NAV regne ut dette. De anslår hvor mye det koster å ha barn. Så regner de ut bidragsevnen til dere begge. Så fordeles kostnad ut fra evnen. Vel nei. Nav regner bare ut bidragsevnen til samværsforeldren. Bidragsmottaker skal jo ikke betale bidrag til seg selv 😛 Men spørsmålet her var om samværsforeldren som bruker sfo minst kan sette ned SFO % uten samtykke fra bostedsforeldren? Anonymkode: 2f49d...34f
stan Skrevet 4. juni 2017 #8 Skrevet 4. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, det stemmer ikke. Om den bidragspliktige har samboer så vil bidragsevnen til den bidragspliktige være større, siden den BP har billigere leveutgifter når det deles på to. Nav regner ikke med at de har felles økonomi, samboerens inntekt har ingenting med bidraget å gjøre. Hvis mor kun har helgesamvær har ikke hun noe med SFO å gjøre, men slik du fremstiller det virker det som mor mottar regningene? Da er jo plassen bestilt i mors navn, far bør snarest overføre denne til seg selv. Anonymkode: 56145...cf0 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel nei. Nav regner bare ut bidragsevnen til samværsforeldren. Bidragsmottaker skal jo ikke betale bidrag til seg selv 😛 Men spørsmålet her var om samværsforeldren som bruker sfo minst kan sette ned SFO % uten samtykke fra bostedsforeldren? Anonymkode: 2f49d...34f For å presisere. Jeg er bidragsmottaker. NAV beregnet begges inntekt og hvor mye kostnadene med barnet er. Selv om barnet er hos meg 100 % skal jo ikke hele kostnaden dekkes av bidragspliktige. Jeg skal jo selvfølgelig også betale for min del. Men det som ikke er min del er da bidrag. Bidragspliktige skal jo ha igjen nok til eget livsopphold. Utfra dette fastsettes beløpet som skal betales i bidrag. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #9 Skrevet 4. juni 2017 17 minutter siden, stan skrev: For å presisere. Jeg er bidragsmottaker. NAV beregnet begges inntekt og hvor mye kostnadene med barnet er. Selv om barnet er hos meg 100 % skal jo ikke hele kostnaden dekkes av bidragspliktige. Jeg skal jo selvfølgelig også betale for min del. Men det som ikke er min del er da bidrag. Bidragspliktige skal jo ha igjen nok til eget livsopphold. Utfra dette fastsettes beløpet som skal betales i bidrag. Ja, og bidraget begrenses av bidragsyterens bidragsevne. Bidragspliktig skal ha igjen til eget livsopphold, men ingen slik utregning gjøres for bidragsmottakeren, slik du først skrev. Du trenger ikke presisere, men du skrev feil, og det ble påpekt, ikke verre enn det. Anonymkode: 56145...cf0
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #10 Skrevet 4. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, og bidraget begrenses av bidragsyterens bidragsevne. Bidragspliktig skal ha igjen til eget livsopphold, men ingen slik utregning gjøres for bidragsmottakeren, slik du først skrev. Du trenger ikke presisere, men du skrev feil, og det ble påpekt, ikke verre enn det. Anonymkode: 56145...cf0 TS her. Meg du siktet til her? Ikke jeg som skrev posten om å presisere. Er selv bidragspliktig, og har vært gjennom mølla med NAV, så vet hvordan det fungere. De regner utifra begges inntekt, men som du skriver, de tar også hensyn til den pliktiges bidragsevne og hvor mye han/hun har igjen til livsopphold etterpå. Men igjen, dette er IKKE en tråd om bidrag, hvordan bidrag fastsettes osv. Det er en tråd om samværsforeldren ( ikke meg) kan sette ned SFO % uten samtykke fra bostedforeldren. Hun bruker ikke SFO, eller hvertfall veldig lite. Anonymkode: 2f49d...34f
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #11 Skrevet 4. juni 2017 Hvis plassen står på mors navn, og hun får tilsendt fakturaene kan hun nok si opp plassen om hun ønsker det. Om far da ønsker å beholde plassen må han overføre den til sitt navn, og siden hun da ikke betaler noe, kan far søke om barnebidrag igjennom nav. Anonymkode: 1d50e...b60
stan Skrevet 4. juni 2017 #12 Skrevet 4. juni 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, og bidraget begrenses av bidragsyterens bidragsevne. Bidragspliktig skal ha igjen til eget livsopphold, men ingen slik utregning gjøres for bidragsmottakeren, slik du først skrev. Du trenger ikke presisere, men du skrev feil, og det ble påpekt, ikke verre enn det. Anonymkode: 56145...cf0 Bidragets størrelse ble beregnet ut fra foreldrenes inntekter. Siden min inntekt var noe større enn hennes, var hennes andel mindre enn 50 %. Min inntekt var absolutt en viktig del av beregningen. Men når hennes inntekt ble mindre, så ble også hennes andel mindre, som igjen ble avkortet slik at hun skulle ha igjen nok til seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå