Gå til innhold

Søster som ikke vil spleise på reisekostnader

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min søster bor i samme by, mens våre foreldre bor i en by en ferjetur unna. Vi reiser med jevne mellomrom sammen på besøk til bursdager, selskaper og høytider. Vi pleier ha med oss bilen på ferja, ettersom forledrene våre begynner og bli gamle, og det er derfor sjelden vi spør om de kan hente oss på ferjekaia. Det koster rundt 300 kr t/r hver gang for og ha med bilen. Å være passasjer er gratis, man betaler altså kun for bilen.

Her kommer det som begynner å irriterer meg! Min søster spør alltid om å få sitte på med mannen og meg, men bidrar aldri med utgiftene. Dette for at hun skal slippe å betale for egen bil, noe som er forståelig og fornuftig. Men problemet er at hun ikke ønsker å spleise på ferjeutgifter, ettersom  passajerer går gratis. Det koser jo ikke oss noe mer og ha med henne, argumenterer hun. Det er for så vidt sant, men hadde hun ikke fått sittet på med oss, måtte hun tatt sin egen bil, og måtte da betalt 300 kr alene. Så hun sparer jo 300kr på å sitte på med oss hver enste gang, og jeg synes det da ville vært rimelig om hun bidro med 1/3 av ferjekostnaden (når vi er tre som reiser).  Hun har varebil med to seter, dermed har vi aldri spurt om å sitte på med henne. 

Er det jeg eller min søster som er urimelig her? 

Anonymkode: 57b8c...987

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det bare er dere som kjører så kunne hu jo spytta inn litt i ferje/drivstoff utgifter syns jeg. 

Anonymkode: 58d99...4f1

• Liker 15
Skrevet

Hva slags ferge tar dere hvor passasjerer går gratis? Aldri vært borti.

Men uansett syns hun skal være med å bidra. Inne rettferdig at dere alltid må betale fir bilen mens hun alltid går gratis.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt med søsteren min uten å tenke noe mer på det. Kanskje hun har dårlig økonomi? Er hun alene? Du sier det er deg og mannen din, mulig dere har bedre økonomi og er godt etablerte? Jeg vet ikke. Uansett grunn så hadde jeg selvfølgelig tatt med meg søsteren min på slike turer uten å kreve penger for det. Det er jo familie :) 

Anonymkode: 8d4be...105

• Liker 9
Skrevet

Enig med deg, hun bør betale 1/3 av ferja. Hadde det vært en en gangs hendelse så ville jeg ikke brydd meg om jeg var deg, men når hun gjør det til en vane så er det rimelig at hun er med og dekker en del av utgiftene. 

• Liker 8
Gjest Blondie65
Skrevet

Hadde det vært slik at en gang kjørte dere og neste gang kjørte hun og dette var jevnt fordelt ville dere jo delt på kostnaden. Jeg synes hun skal betale minimum 1/3.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tatt med søsteren min uten å tenke noe mer på det. Kanskje hun har dårlig økonomi? Er hun alene? Du sier det er deg og mannen din, mulig dere har bedre økonomi og er godt etablerte? Jeg vet ikke. Uansett grunn så hadde jeg selvfølgelig tatt med meg søsteren min på slike turer uten å kreve penger for det. Det er jo familie :) 

Anonymkode: 8d4be...105

Hun har masterutdanning, full jobb, bil og bolig. Men hun er alene ja. Har ikke tenkt å nekte hun å sitte på fremover, men kjenner likevel at dette irriterer meg. 

- TS

• Liker 7
Skrevet

Hun kan godt spleise med dere, 1/3 høres greit ut. Kan jo hende at dere også har lyst å få turen litt billigere :Nikke: 

AnonymBruker
Skrevet

Eh hva? Du irriterer deg fordi din slster ikke blir med på å betale? Hun er din søster, altså familie. Man krever ikke penger av familie. 

Kunne aldri slått meg å kreve betaling fra mine søsken. Familie er det unntaket hvor man kan tilby hverandre gratis tjenester.

Anonymkode: 894c6...173

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh hva? Du irriterer deg fordi din slster ikke blir med på å betale? Hun er din søster, altså familie. Man krever ikke penger av familie. 

Kunne aldri slått meg å kreve betaling fra mine søsken. Familie er det unntaket hvor man kan tilby hverandre gratis tjenester.

Normalt sett, ja, for normalt sett jevner det seg ut over tid. Men når tjenestene alltid går en vei, aldri den andre, synes jeg faktisk det er søsteren som er en snylter og ikke TS som er urimelig eller smålig. Hvorfor skal søsteren alltid få reise helt gratis mens TS og mannen alltid må betale drifstoff og ferge? Det henger ikke på greip. 

Anonymkode: 52ac7...c10

• Liker 19
Skrevet

I overskriften har du skrevet at hun "ikke vil" være med og spleise på det, men i innlegget ditt forstår jeg det sånn at dere faktisk aldri har spurt henne?

Jeg synes ikke det er rett og rimelig at hun skal få gratis hjemtur hver gang, mens du og mannen din må betale! Det er ikke rettferdig. Be om en tredjedel av prisen av henne. Send en sms i god tid i forkant av neste reise, og si at "fra nå av deler vi på fergeutgiftene, da det ikke er rettferdig at du alltid reiser gratis. 100 kr pr person fra nå av, eller ta din egen bil og betal 300".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde skjønt frustrasjonen bedre om det var snakk om en betydelig sum. Å krangle om en hundrelapp høres ut som en dårlig idé. Dere virker begge gjerrige egentlig 

Anonymkode: faf0f...187

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men uansett syns hun skal være med å bidra. Inne rettferdig at dere alltid må betale fir bilen mens hun alltid går gratis.

Horten - Moss.

Mener å huske at det var i fjord at ordningen ble slik.  Pasasjerprisen ble mer eller mindre lagt inn i bilprisen, ettersom passasjerer ble gratis, og kostnaden for bil gikk opp. 

Før ordningen ble endret pleide min søster å vipse over passasjerpris for hennes billett..  Nå vipser hun ikke, og bilprisen har i tillegg gått opp. Så tap-tap for meg, og vinn-vinn for henne denne endringen på fergepriser  😂

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg ha aldri krevd betaling. Jeg tilbyr ofte tjenester til både familie og venner, og får også mye tilbake. Men når noen tar dette for gitt, og som en selvfølge, da blir jeg over tid irritert. 

• Liker 13
Gjest NotNaomi
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kunne du utnytta familien din? Som søsteren gjør her?

Gjest NotNaomi
Skrevet

Ta,hun bør betale som du foreslår. Ærlig talt. Hun har økonomisk mulighet,så selvfølgelig må hun bidra. Si fra før det irriterer deg for mye,for da kan det ende dårlig :-)

Skrevet

Neste gang dere skal dra så sier du at din bil er dessverre opptatt/ikke kjørbar/hva som helst, og foreslår at hun kjører. 

Greit nok at man ikke krever penger av familie, men det er jo fordi det gjerne jevnes ut over tid. Med mindre hun bruker masse tid/penger på noe som bare gir dere noe, så vil det jo ikke gjøre det her.

Skrevet
8 minutter siden, Ginny skrev:

Neste gang dere skal dra så sier du at din bil er dessverre opptatt/ikke kjørbar/hva som helst, og foreslår at hun kjører. 

Greit nok at man ikke krever penger av familie, men det er jo fordi det gjerne jevnes ut over tid. Med mindre hun bruker masse tid/penger på noe som bare gir dere noe, så vil det jo ikke gjøre det her.

God ide frå Ginny:)

Dersom din mann kan ha eit anna ærend, ekte eller fiktivt, så må ho køyre fordi bilen din er opptatt, og ho har plass til den eine passasjeren. Kanskje blir mannen lykkelig for ein frikveld;) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Maleficenta skrev:

Bastøferga f.eks!

Anonymkode: ececc...1f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første du må gjøre, TS, er å snakke med din søster om dette.

Det kan fint hende at din søster er meget klar over at hun kjører gratis, men fra hennes ståsted rettferdiggjør det ved andre ting hun mener hun betaler for utenom - ren spekulasjon fra min side. Poenget er at hun ikke snylter, men at vanen rett og slett tilsier at hun gjør en ting som du ikke tenker over /prater om, og hun sitter på med dere på turr. Vanskelig å si, derfor er det bedre med åpenher og hva en mener for så å komme til et kompromiss, enn å gå via et forum for å høre at du har rett i din fremstilling av saken.

Du kan alltids, av prinsipp, nekte henne å sitte på en gang, for så å håpe at hun åpner øynene for en utgift hun har til nå muligens tatt for gitt - litt som luksusfellen gjør, istedet for å gå godta og gå med på det, for så å irritere seg bak lukkede dører.

Kanskje er hun urimelig, kanskje er du urimelig, kanskje er begge, eller ingen urimelige. Vanskelig å si, men opp til dere å løse ;-)

Anonymkode: 30740...695

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...