Gå til innhold

Hvordan vaske broderte duker?

Prada

Anbefalte innlegg

Det er på tide å få bort julepynten...

Jeg har fått en brodert juleløper, tror det er brodert på lin, og denne måtte nå vaskes før jeg legger den bort.

Trodde man måtte være forsiktig med sånne duker og kjørte den på 30 grader ullvugge uten sentrifuge med Milo - men den ble ikke renere i det hele tatt.

Hvor varmt kan jeg kjøre broderte linduker? Og skal jeg kjøre den på vanlig program, ikke ullvugge?

Håper noen kan hjelpe meg, for jeg vil gjerne ha duken ren, men vil ikke ødlegge den heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Lin tåler koking, men sidne jeg ikke ander hva slags tråd det er brodert med, og hva slags innfarging som er brukt vil jeg ikke anbefale deg dette.

Jeg ville lagt duken i vasken (badekaret avh. av hvor stor den er) og fyllt på med varmere og varmere vann, til omlag femti grader. Pisk ut Nylonvask i vannet og la det ligge til det er blitt avkjølt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke nylonvask i butikken.

Men puttet hele greia i maskinen igjen, 40 grader vanlig vask med litt Blenda, og nå kom den ut nesten helt ren.

Skaffer meg nylonvask i løpet av året og vasker den helt ren neste jul...

Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker min linblanding (lin og bomull) juleduk til spisebordet på 60 grader i vaskemaskinen. Passer på å stryke den før den er helt tørr.

Jeg vet imidlertid at den er brodert med dmc moulinegarn som er fargeekte og tåler så høye temperaturer. Sjekk med den som har brodert hva slags garn den er sydd med. Få gjerne vaskeanvisningen. Den finnes som regel på garndukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg duken først i grønnsåpe,så vasker du den etter vaske anvisningen.

Jeg jobber til vanlig på ett vaskeri,og der legger vi alltid duker som er brodert i grønnsåpe.

Koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...