AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #1 Skrevet 3. juni 2017 Er det mulig å få reparert en lampe? I så fall hvem kan jeg da ta kontakt med? Dette er en bordlampe, og det er en plastikkdings som har brukket slik at lampen ikke kan settes inn skikkelig. Anonymkode: a4e62...129
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #3 Skrevet 3. juni 2017 Hør med en lampebutikk eller en elektriker om det er mulig å sette inn ny "plastikkdings"? Anonymkode: 7ca37...691
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #4 Skrevet 3. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det mulig å få reparert en lampe? I så fall hvem kan jeg da ta kontakt med? Dette er en bordlampe, og det er en plastikkdings som har brukket slik at lampen ikke kan settes inn skikkelig. Anonymkode: a4e62...129 Mener du lyspæra? Da må du få kjøpt en ny pæreholder (eller hva det heter). Anonymkode: 075c8...ab6
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5 Skrevet 3. juni 2017 7 minutter siden, Drakan skrev: har du prøvd super lim? Det fungerer dessverre ikke. Plastdingsen må sitte fast, men samtidig være bøyelig. Anonymkode: a4e62...129
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #6 Skrevet 3. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du lyspæra? Da må du få kjøpt en ny pæreholder (eller hva det heter). Anonymkode: 075c8...ab6 Hehe, ja, mente lyspæren. Er det bare å få kjøpt en slik da? Eller er det noen som må gjøre dette? Det er vel en rekke ledninger etc. som går inn i pæreholderen. Anonymkode: a4e62...129
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #7 Skrevet 3. juni 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hør med en lampebutikk eller en elektriker om det er mulig å sette inn ny "plastikkdings"? Anonymkode: 7ca37...691 Ja, jeg kan eventuelt høre. Hvis det blir dyrt er det kanskje greit å bare kjøpe en ny lampe. Dette har skjedd før med en lik en, så det virker som om den er litt skjør. Anonymkode: a4e62...129
Drakan Skrevet 3. juni 2017 #8 Skrevet 3. juni 2017 (endret) om du mener sokkelen for pæra, så er det lett å fikse selv. Du kan kjøpe reservedel på clas eller andre butikker, og fikse dette selv. Man kan gjøre dette for alle delene på en lampe. Er vanligvis bare å bytte delen som er skadet. Kjøpte reservedel online til min favoritt lampe og byttet dette (etter et feilet aluminium forsøk som eksploderte strømmen litt... jeg prøvde å spare penger). o_o No problemo. Så klart... om du ikke vet hva du gjør så fin en reparatør. Delen jeg kjøpte (en ny pære sokkel), kostet 10-20 kr online og funker fint. Endret 3. juni 2017 av Drakan
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #9 Skrevet 3. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe, ja, mente lyspæren. Er det bare å få kjøpt en slik da? Eller er det noen som må gjøre dette? Det er vel en rekke ledninger etc. som går inn i pæreholderen. Anonymkode: a4e62...129 Har du bilde og eller (helst) navnet på lammpen og hvor den er kjøpt? Du kan også reklamere på den og få ny. På Ikea-lamper er jo disse delene (pæreholderen) som skrus sammen for å holde lyspæra i plastikk, og pæreholderen består av 2 løse deler som kun skal skrus på plass.på lampa. Anonymkode: 075c8...ab6
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #10 Skrevet 3. juni 2017 19 minutter siden, Drakan skrev: om du mener sokkelen for pæra, så er det lett å fikse selv. Du kan kjøpe reservedel på clas eller andre butikker, og fikse dette selv. Man kan gjøre dette for alle delene på en lampe. Er vanligvis bare å bytte delen som er skadet. Kjøpte reservedel online til min favoritt lampe og byttet dette (etter et feilet aluminium forsøk som eksploderte strømmen litt... jeg prøvde å spare penger). o_o No problemo. Så klart... om du ikke vet hva du gjør så fin en reparatør. Delen jeg kjøpte (en ny pære sokkel), kostet 10-20 kr online og funker fint. Du klarte nok å lage deg en flott kortslutning. Hadde du vært skikkelig "uheldig" så hadde du "bare" skapt varmgang, og en brann hadde utviklet seg mens du sov og aldri våknet. Ufaglært hobbyfikling med strøm eller vann gir avkorting på forsikringen dersom det oppstår skade. Og det oppstår fort skade ved hobbyarbeid, - også ved hobbyarbeid på de delene du har lov til å bytte selv, dersom det mangler på kunnskap. Anonymkode: cf90f...2bf
Drakan Skrevet 3. juni 2017 #11 Skrevet 3. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du klarte nok å lage deg en flott kortslutning. Hadde du vært skikkelig "uheldig" så hadde du "bare" skapt varmgang, og en brann hadde utviklet seg mens du sov og aldri våknet. Ufaglært hobbyfikling med strøm eller vann gir avkorting på forsikringen dersom det oppstår skade. Og det oppstår fort skade ved hobbyarbeid, - også ved hobbyarbeid på de delene du har lov til å bytte selv, dersom det mangler på kunnskap. Anonymkode: cf90f...2bf Den første versjonen var når jeg ikke giddet bytte delen og bare slengte inn litt aliminium siden det leder strøm (var interessant å se gnistret så kommer sikkert til å eksperimentere med slikt i fremtiden). o.O Dessuten slenger man åpenbart inn litt isolering slik at det ikke kan ta fyr. Og ingen av lednings trådene skal være synlig eller løs når du har skrudd det på. Beste er å teste det ved å ryke i ledningen litt bare som en safety test. Er ikke vanligvis nødvendig om det er innkapslet i varmeisolert materiale eller ved svak strøm. Er ikke brannfarlig. Eneste tåpelige jeg noengang har gjort var det med aluminium, jeg testet om det fungerte og strømmen sluknet. ^_^ Jeg vet derimot hva jeg gjør så det var aldri direkte fare (jeg lurte egentlig mest på om det ville fungere så jeg slapp å kjøpe reservedel). I stede for å google, så eksperimenterte jeg... hva er mer gøy? vite ting via nett eller eksperimentere? Jeg har eksperimentert før. F.eks. Man kan utnytte teip som isolering mellom ledninger frem til du kjøper de gummi båndene. o_o Og hvem lar et eksperiment gå mens man sover? Det sier seg selv at det er idioti. ._.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #12 Skrevet 3. juni 2017 Det virker ikke som du, TS, har noe peiling på strøm. Kjenner du noen du kan forhøre deg med? Det å skifte sokkel i en lampe er en lett sak, men man må vite hva man gjør Anonymkode: 32719...e69
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #13 Skrevet 3. juni 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det mulig å få reparert en lampe? I så fall hvem kan jeg da ta kontakt med? Dette er en bordlampe, og det er en plastikkdings som har brukket slik at lampen ikke kan settes inn skikkelig. Anonymkode: a4e62...129 Lamper har etter forbrukerkjøpsloven reklamasjonsrett om lampen ikke er for gammel. Lampebutikken er stedet du henvender deg. Anonymkode: 7e84a...2e1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #14 Skrevet 3. juni 2017 Se om noen arrangerer en fiksefest i nærområdet, og ta med lampa dit. 👍 Anonymkode: 5e467...958
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå