Gå til innhold

Hvordan kommunisere realt med håndtverkere uten å skremme dem vekk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noe som må fikses her hjemme - som krever snekker/tømrer, muligens elektriker og/eller rørlegger, og litt løfting/bæring. Jeg la ut hele greia på "mitt anbud" i april, fikk først ett svar, en person fra firma A kom på befaring et par dager etter, ok, det kan de gjøre, og så begynte alt å gå veldig trått. Vanskelig å få noen svar, ansatte blir syke, jeg ble glemt osv. Jeg fikk et prisoverslag, da.

Jeg var så uforsiktig at jeg på mail fra firma B svarte at jeg allerede hadde en som kunne ta det, men at uforutsette ting kan skje, kan jeg heller kontakte dem hvis det viser seg at det ikke går? Så ble det stilt. Da jeg ikke hadde hørt noe fra frima A på lenge, og kontaktet firma B igjen, fikk jeg svar at de ikke "hadde mulighet".

Jeg har kontaktet andre som tar oppdrag, men får bare nei, de har ikke "mulighet". Liksom, aldri? Kanskje er jobben for uoversiktlig, eller de nedverdiger seg ikke til å "sjaue"? Jeg kommer jo til å betale det de krever!

Så da tenkte jeg at jeg må dele opp saken etter viktighet og type håndverker, og starter med "snekker". Fikk kjapt svar fra firma C som jeg har lest anbefaling om på annet forum. De har mye å gjøre, men jeg kan settes på venteliste - de har en åpning i aug-sep. 

Jeg vil jo først og fremst få det gjort, og på en forsvarlig måte, men selvfølgelig vil jeg heller få det gjort før enn senere. Det er ett fett for meg hvem som gjør det bare det blir gjort. Jeg kan nesten vente så lenge som helst bare jeg vet at det blir gjort. Firma A vil ta hele jobben hvis de i det hele tatt dukker opp; hvis det blir firma C må jeg kanskje få rørlegger etterpå. Jeg aner ikke om/når jeg får høre fra firma A igjen. Jeg aner ikke om det betyr at de ikke er seriøse eller at det bare er så stor pågang at de kan gjøre akkurat som de vil. 

Hva i all verden skal jeg skrive til firma C?

Anonymkode: cd69c...402

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom den første annonsen du la ut har mange forskjellige elementer i seg fra alle mulige yrkesgrupper vil du nok ikke få noen som vil ta hele pakken. Mye lurere å gjøre det du endte opp med å gjøre, dele det opp i pakker til hver yrkesgruppe

Anonymkode: a758b...5b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det noe muffins, enten med firma A eller med annonsen.

Nå er det snart ferietid. Alle håndtverkere påtar  seg arbeid med mål om å få prosjekt ferdig til ferien. 

Mitt anbud ville ikke jeg brukt, men forhørt meg med familie og venner om hvem de anbefaler og gått direkte på firmaet. 

Anonymkode: ce523...16f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må altså være min egen entreprenør. Hm.

Jeg kjenner dessverre ingen (tror jeg da) som har peiling og kan anbefale noen. Så da blir det forum.

Firma A skulle være et seriøst foretak, er registrert i Brønnøysund, men kanskje det ikke betyr så mye. 

Mitt anbud har jeg hørt bare bra ting om, helt fram til nå, etter at jeg har prøvd det selv...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i borettslag, og vi har en borettslagavtale med et byggmesterfirma som tar seg av bestilling og koordinering av de andre håndtverkertjenestene. I tillegg får vi en borettslagrabatt.

Undersøk om du også har noen  slike avtaler, eller om du kan bli medlem et sted der du får slike goder.

Anonymkode: 00e2d...e40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke god erfaring med mitt anbud. Man vet aldri om firmaene er seriøse eller ikke. 

Vet ikke hvilken by du bor i, men det er da mange norske seriøse firma som er til å stole på. 

At firma A sier at de ikke har mulighet betyr enten at de ikke vil ha oppdraget eller at de har for mye på seg.

Firma C sier jo at de kan ta det i aug/sept. Det er ikke så lenge til. Snakk med dem da og om de vet om noen gode rørlegger/elektriker-firmaer.

Anonymkode: 7ad30...b69

AnonymBruker
Skrevet

Problemet, ts, er at mitt anbud primært brukes av firma for små til å ta på seg hele jobben. Så du må enten finne en lokal kilde til kunnskap om et større firma som er noe å ha, eller dele det opp og gå for småfirma. Og små firma kan levere prima vare, men du må nesten sile dem, for det er (sinnsykt) mange dårlige håndtverkere der ute. 

Det samme gjelder for så vidt større firma - det er mye dårlig, endel halvgodt og bare 1-3 gode firma i et distrikt til enhver tid. Det at et firma har venteliste er et godt tegn. For dårlige firma har, i stigende grad, mindre ordreliste.

Dersom du jobber eller går på skole et sted - spør i plenum om folk har erfaring. Spør slekta. Og når du har tømt denne kilden så gå til det som er et overflødighetshorn av info: Google. Ligger omtaler der ute. Spesielt om firmaet er rævva. En annen god kilde er kommunenes eller fylkeskommunens/fylkesmannens postlister. Der ligger det diverse utgående purringer og korrespondanse som burde gjøre det rimelig lett å skille dårlig fra bra.

det du ikke må gjøre er å ta de første og beste. For denne bransjen er pill råtten, og sjansen er større for å få dårlig kvalitet enn ok kvalitet. Mye større.

Anonymkode: 16eb6...199

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå kom jeg på at jeg faktisk kjenner en person som har hatt erfaring (mye dårlig, men ihvertfall erfaring) med håndtverkere. Jeg skal spørre ham. 

Den første jeg tok kontakt med var faktisk min rørlegger, og de kan sjaue. 

Jeg bor i borettslag, og i Oslo. Jeg får ta kontakt med styreleder. 

Ellers er nettverket mitt begrenset. 

Jeg har ikke så mye overskudd heller, så jeg ser med gru fram til å måte drive gravearbeid.

Takk for hjelp så langt, alle sammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå kom jeg på at jeg faktisk kjenner en person som har hatt erfaring (mye dårlig, men ihvertfall erfaring) med håndtverkere. Jeg skal spørre ham. 

Den første jeg tok kontakt med var faktisk min rørlegger, og de kan sjaue. 

Jeg bor i borettslag, og i Oslo. Jeg får ta kontakt med styreleder. 

Ellers er nettverket mitt begrenset. 

Jeg har ikke så mye overskudd heller, så jeg ser med gru fram til å måte drive gravearbeid.

Takk for hjelp så langt, alle sammen.

Har borettslaget ditt en nettside (eller oppslagstavle i huset), så kan du finne info der om borettslagsrabatter (hvis dere har dette).

Kanskje du finner det ut gjennom OBOS, om du søker opp ditt borettslag der https://www.obos.no/oversikt-medlemsfordeler?region=166106

Anonymkode: 00e2d...e40

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må altså være min egen entreprenør. Hm.

Jeg kjenner dessverre ingen (tror jeg da) som har peiling og kan anbefale noen. Så da blir det forum.

Firma A skulle være et seriøst foretak, er registrert i Brønnøysund, men kanskje det ikke betyr så mye. 

Mitt anbud har jeg hørt bare bra ting om, helt fram til nå, etter at jeg har prøvd det selv...

Dette er bare et minstemål. Uten å være registrert i Brønnøysund er det ikke engang lov å drive firma, så om et firma ikke står i Brønnøysund kan du i alle fall være helt sikker på at de ikke er seriøse på en flekk. Det er mange registrerte firmaer som ikke finnes seriøse. 

Når det er sagt er det mulig å finne informasjon i Brønnøysund som kan være en pekepinn om hvor solide de er: 

• Er de registrert for mva? Hvis ikke er det sannsynligvis noe mygel, for en håndverker skal jobbe skikkelig lite for å unngå å overstige omsetningsgrensen for mva. (Er grensen fremdeles 50 000? Jeg har ikke sjekket den på lenge.)
  • Er de registrert i arbeidstakerregisteret? Hvis ikke er det sannsynligvis et enmannsfirma. Det kan være dønn seriøst likevel, men vil være mer sårbart for sykdom o.l. hos den ene personen. Om de ikke er registrert i arbeidstakerregisteret men likevel gir inntrykk av at de har flere ansatte er det igjen stor sannsynlighet for noe mygel. 
  • Er firmaet helt nystartet, eller har det vært i gamet noen år? Dette er igjen en usikker indikasjon, siden selv det største, mest bunnsolide firmaet var nystartet en gang, men jevnt over vil ikke useriøse firmaer overleve mer enn noen få år. 
  • Sjekk kunngjøringene: Ser det ut som de har levert regnskapene sine jevnt og trutt, eller ligger det mange meldinger om "regnskap ikke levert", "revisor har fratrådt" etc.? Det kan også være et faresignal om de har skiftet ledelse, regnskapsfører og revisor ofte. 

Anonymkode: 43609...766

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er usikker. Hjemmesiden til firma C har kun mobilnr og epostadresse. Ikke kontaktadresse. Men hjemmesider er vanskelig for mange. Og den har lenke til Facebook-siden hans, og der er adressen, samme som i Brønnøysundsregisteret. Han er også takstmann. Brønnøysundsregisteret opplyser: Nyregistrering i Foretaksregisteret 22.05.2013. Regnskapsregisteret har den 19.07.2016 mottatt og godkjent årsregnskapet for regnskapsåret 2015 (og begge forutgående år). Registrert i Foretaksregisteret. Registrert i Merverdiavgiftsregisteret. Registrert i NAV Aa-registeret.

Jeg aktiverte min brukerkonto hos OBOS, men jeg fant ikke noen måte å søke opp borettslaget jeg bor i.

Jeg ser ikke for meg at jeg skal klare å bakgrunnssjekke masse firmaer, og eventuelt vente på at akkurat den jeg får anbefalt kanskje skal få en åpning, kanskje har de også lagt opp siden min bekjente brukte dem. Det koker i hodet og jeg er nesten på gråten. Ser dette firmaet tilforlatelig ut? Hjelper det om dere får navnet?

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg skal ha en snekker slår jeg opp i Gule sider og blar meg frem til snekker. Ringer så til de 3-5 nærmeste eller største firmaene, og beskriver jobben jeg ønsker hjelp til og spør om de har tid. Det hele tar kanskje en halvtime til sammen. Om du ikke har Gule sider får du bare Google. 

Anonymkode: 751b8...174

• Liker 2
Skrevet

Hvor stor er jobben og hvor akutt er den, syntes det firmaet som kunne ta jobben i august sep kanskje er verdt å vente på. Disse vil også mest sannsynlig kunne utbedre akutte ting asab midlertidig,  feks vis vannspruten står i taket, og kjenner andre håndverkere som rørleggere og elektrikere de kan anbefale, men de ønsker nok ikke å stå som total entreprenør og ta på seg ansvaret til disse 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg la ut på mitt anbud da jeg skulle bygge om leiligheten, fikk en del rare svar, men også svar fra et norsk tømrerfirma som tok ansvar for hele jobben, så det finnes absolutt muligheter. Men kan være vanskelig nå, de fleste skal vel snart avvike ferie. 

Anonymkode: e19d7...419

Skrevet

Etter å ha lest åpnings innlegget til TS en gang til så mener jeg absolutt TS bør gå for alternativ C, at de ikke har tid før er egentlig bare et kvalitetsstempel, som sagt de kan også helt sikkert anbefale både elektriker og og rørlegger, men ønsker nok ikke å stå ansvarlig for arbeidet disse utfører 

AnonymBruker
Skrevet

Snekker har jeg ikke hatt, men rørleggere og elektrikere har vært uproblematisk tidligere. Jeg blir bare så engstelig av alt det jeg leser om at man "må" sjekke, innhent anbud, skriv kontrakt og fanden på veggen. Selve snekkerjobben er en liten sak. Det andre ordner seg når snekkerjobben er gjort. 

Igjen stor takk. Jeg fikk ikke helt svar på akkurat det jeg spurte om, men jeg må nok bare skjære igjennom. Hvis jeg kan få en ordentlig dialog med firma C - og en avtale er ikke en avtale før den er en avtale - vil jeg roe meg. 

Gjest wildfig
Skrevet

De fleste seriøse selskaper har avtaler med de ulike håndverker-yrkene. Som nevnt over her, kontakt et rørleggerfirma, snekkerfirma, legg frem saken din, så ordner de nok en god avtale. Hadde aldri latt "mitt anbud" gjøre annet enn til nøds maling.

AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner jobber i et byggmesterfirma som også ha tilknyttet murer/elektriker/rørlegger. De tar ikke små oppdrag for private fordi det er for mye utstyr som skal på plass for en liten jobb, og det gir liten avkastning når de heller kan parkere folk og utstyr på et sted de skal være i lang tid. Tror nok mange frima driver på samme måte, skal det være for private må det være store oppdrag, ikke litt "sjauing" hos en privatperson. 

Anonymkode: e38fb...495

Skrevet
45 minutter siden, wildfig skrev:

De fleste seriøse selskaper har avtaler med de ulike håndverker-yrkene. Som nevnt over her, kontakt et rørleggerfirma, snekkerfirma, legg frem saken din, så ordner de nok en god avtale. Hadde aldri latt "mitt anbud" gjøre annet enn til nøds maling.

Nei, det virker som Mitt anbud bare er tull. Men jeg fikk så bra inntrykk først, opplegget virket skikkelig, passende firmaer som ble plukket ut av de som styrer Mitt anbud, helt annerledes enn for fem år siden da bare noen tilfeldige meldte seg, og ingen som skrev forståelig norsk. 

Nå har jeg snakket (skrevet) med han som driver firma C og han virker både løsningsorientert og velvillig, han skjønner hva jeg vil fram til selvom jeg ikke formulerer det perfekt. Og han skal komme på befaring neste uke, kanskje kan det ordnes så det blir brukbart allerede før ferien. Jeg krysser fingre og tær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...