Gå til innhold

Hva feiler det hun i klassen min?!?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på 18 år og har begynt på ny skole og går på vgs. I den nye klassen jeg har begynt i er det en jente som tilsynelatende ser normal ut, som alle andre. Men oppførselen hennes er rett og slett merkelig! Her snakker jeg ikke om at hun faller ''litt'' utfor normen, for det hadde jeg ikke brydd meg om, men det at hun har en svært uvanlig væremåte.. Jeg satt i klasserommet her om dagen og skulle spise sammen med en gjeng andre. Plutselig stormer hun inn døra og hopper rundt mens hun flagrer med armene... Alle snur seg og ser på henne og lurer på hva hun gjør. Så spør hun ene venninnen min til denne jenta ''Hva gjør du?''. Da kaster hun jammen meg en brødskive i nakken på hun ene venninna mi og roper ''INGENTING!'' og stormer ut døren igjen.. :sjokkert: Jeg hjalp med å tørke av syltetøyet som hadde sprutet i håret hennes og alt.. Dette er en jente som er 17 år, men som oppfører seg som en 5 åring.

I timene er det jo meningen at vi skal gjøre oppgavene vi får utdelt på ark, men denne jenta klarer ikke sitte i ro og roper og skriker ut svarene.. Ikke nok med det! Hun forstyrrer de andre når vi prøver å konsentrere oss.. Greit nok hvis hun har ADHD men er ikke dette den typiske ADHD-væremåten til små barn?? Syns det er rart at en 17 år gammel jente oppfører seg slikt.. Engang ble jeg så forstyrra og irritert at jeg sa surt til henne ''Kan ikke du være så snill og være stille!!''. ''HEHEHEHEH!!'' Var det eneste jeg fikk som svar! Mes hun klapper armene på pulten som en treåring gjør når han sitter i babystolen og får mat.. Altså? Hva feiler det henne?? :vetikke:

Hun virker også veldig ''treg'' hvis dere skjønner.. En fyr spurte henne engang hva 10 + 15 var, men hun så bare rart ut i luften i sånn 20 sekunder før hun svarte.. Det var en som sa til meg at det er mange som har mobbet henne opp gjennom årene for dette, og jeg prøver jo å hjelpe til å si at det er ikke greit å tulle med henne på den måten. Men til og med jeg begynner jo å lure når hun nesten ikke vet de enkleste regnestykkene engang..

Men det verste som har skjedd må være den gangen vi nettopp var ferdig i gymmen! Alle jentene var i garderoben inkludert meg og hun jenta. Da alle hadde dusjet og gått ut av garderoben, var det bare meg og hun igjen. Jeg prøvde å snakke normalt til henne og sier: ''Gøy time i dag da!''. Hun svarer meg ikke men står bare å ler meg opp i trynet uten grunn. Til og med latteren hennes er irriterende! ''HEHEHEHEH!!'' høyt og litt sånn tullete nesten.. Men dere vill ikke tro hva hun plutselig gjordet og det øyeblikket kommer jeg aldri til å glemme.. Plutselig kaster hun av seg bh-en og hopper opp og ned så puppene hennes rister foran meg mens hun har den gale latteren! Jeg spurte rett ut hva hun egentlig driver med, men hun svarer ikke og ler helt vilt. Tilslutt faller hun på gulvet og blir helt stille, så reiser hun seg igjen og ler. Jeg gadd ikke mer og løp bare ut, var nesten redd henne etterpå..

Huff som jeg skriver! Men må bare få det ned et sted.. Hvis noen av dere hadde gått i klasse med en slik jente, hva ville dere tenkt? Det kan jo ikke bare være ADHD som står bak dette.. Jeg prøver å være inkluderende med henne og få samtaler til med henne, men etter det som skjedde i garderoben så tørr jeg nesten ikke snakke med henne mer...:overrasket:

Anonymkode: 38714...a07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om noe lignende :klo: Det er fint av deg at du prøver å inkludere henne. Vet du om hun får noen som helst hjelp i det hele tatt?

Anonymkode: f03ff...601

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en jente på 18 år og har begynt på ny skole og går på vgs. I den nye klassen jeg har begynt i er det en jente som tilsynelatende ser normal ut, som alle andre. Men oppførselen hennes er rett og slett merkelig! Her snakker jeg ikke om at hun faller ''litt'' utfor normen, for det hadde jeg ikke brydd meg om, men det at hun har en svært uvanlig væremåte.. Jeg satt i klasserommet her om dagen og skulle spise sammen med en gjeng andre. Plutselig stormer hun inn døra og hopper rundt mens hun flagrer med armene... Alle snur seg og ser på henne og lurer på hva hun gjør. Så spør hun ene venninnen min til denne jenta ''Hva gjør du?''. Da kaster hun jammen meg en brødskive i nakken på hun ene venninna mi og roper ''INGENTING!'' og stormer ut døren igjen.. :sjokkert: Jeg hjalp med å tørke av syltetøyet som hadde sprutet i håret hennes og alt.. Dette er en jente som er 17 år, men som oppfører seg som en 5 åring.

I timene er det jo meningen at vi skal gjøre oppgavene vi får utdelt på ark, men denne jenta klarer ikke sitte i ro og roper og skriker ut svarene.. Ikke nok med det! Hun forstyrrer de andre når vi prøver å konsentrere oss.. Greit nok hvis hun har ADHD men er ikke dette den typiske ADHD-væremåten til små barn?? Syns det er rart at en 17 år gammel jente oppfører seg slikt.. Engang ble jeg så forstyrra og irritert at jeg sa surt til henne ''Kan ikke du være så snill og være stille!!''. ''HEHEHEHEH!!'' Var det eneste jeg fikk som svar! Mes hun klapper armene på pulten som en treåring gjør når han sitter i babystolen og får mat.. Altså? Hva feiler det henne?? :vetikke:

Hun virker også veldig ''treg'' hvis dere skjønner.. En fyr spurte henne engang hva 10 + 15 var, men hun så bare rart ut i luften i sånn 20 sekunder før hun svarte.. Det var en som sa til meg at det er mange som har mobbet henne opp gjennom årene for dette, og jeg prøver jo å hjelpe til å si at det er ikke greit å tulle med henne på den måten. Men til og med jeg begynner jo å lure når hun nesten ikke vet de enkleste regnestykkene engang..

Men det verste som har skjedd må være den gangen vi nettopp var ferdig i gymmen! Alle jentene var i garderoben inkludert meg og hun jenta. Da alle hadde dusjet og gått ut av garderoben, var det bare meg og hun igjen. Jeg prøvde å snakke normalt til henne og sier: ''Gøy time i dag da!''. Hun svarer meg ikke men står bare å ler meg opp i trynet uten grunn. Til og med latteren hennes er irriterende! ''HEHEHEHEH!!'' høyt og litt sånn tullete nesten.. Men dere vill ikke tro hva hun plutselig gjordet og det øyeblikket kommer jeg aldri til å glemme.. Plutselig kaster hun av seg bh-en og hopper opp og ned så puppene hennes rister foran meg mens hun har den gale latteren! Jeg spurte rett ut hva hun egentlig driver med, men hun svarer ikke og ler helt vilt. Tilslutt faller hun på gulvet og blir helt stille, så reiser hun seg igjen og ler. Jeg gadd ikke mer og løp bare ut, var nesten redd henne etterpå..

Huff som jeg skriver! Men må bare få det ned et sted.. Hvis noen av dere hadde gått i klasse med en slik jente, hva ville dere tenkt? Det kan jo ikke bare være ADHD som står bak dette.. Jeg prøver å være inkluderende med henne og få samtaler til med henne, men etter det som skjedde i garderoben så tørr jeg nesten ikke snakke med henne mer...:overrasket:

Du høres veldig umoden ut. Du skjønner jo selv at hun ikke er som alle andre. Hva med å behandle henne med omsorg og respekt for at hun er den hun er.

Har hatt mange slike i klassene mine og jeg er nok litt mer pedagogisk av meg slik at jeg prater på hennes nivå i stedet for å prøve å få henne på mitt nivå. 

Hadde ikke løpt ut, siden det bare var dere i garderoben ville jeg hoppet med henne og samtidig ledd. Bare vist henne at du ikke er skummel. Kanskje hun etter hvert vil åpne seg for deg.

Anonymkode: 20c9b...8c5

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om noe lignende :klo: Det er fint av deg at du prøver å inkludere henne. Vet du om hun får noen som helst hjelp i det hele tatt?

Anonymkode: f03ff...601

Vel, av og til har jeg latt merke til at det kommer en ''assistent'' og setter seg ved hennes pult, får å hjelpe henne med skoleoppgaver.. Men det er alt jeg vet. Skolen har jo taushetsplikt så vi andre elever har jo ikke rett på å få vite noe.

TS

AnonymBruker
Skrevet

kanskje hun gjør seg til for å bli uføretrygdet

Anonymkode: f2237...393

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres veldig umoden ut. Du skjønner jo selv at hun ikke er som alle andre. Hva med å behandle henne med omsorg og respekt for at hun er den hun er.

Har hatt mange slike i klassene mine og jeg er nok litt mer pedagogisk av meg slik at jeg prater på hennes nivå i stedet for å prøve å få henne på mitt nivå. 

Hadde ikke løpt ut, siden det bare var dere i garderoben ville jeg hoppet med henne og samtidig ledd. Bare vist henne at du ikke er skummel. Kanskje hun etter hvert vil åpne seg for deg.

Nå kjenner ikke du meg, så å dømme meg etter modenhet blir litt feil syns jeg.. og nå er jo ikke jeg en lærer heller.. Jeg er en elev som går i klasse med henne. Jeg er ikke den som skal ''ta meg av'' henne. Det er det læreren eller assistenten som gjør. Og jeg viser forståelse for at hun har blitt mobbet og prøver å ikke få det til å skje igjen.. Vet ikke om du leste hele innlegget mitt?

TS

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kanskje hun gjør seg til for å bli uføretrygdet

Anonymkode: f2237...393

Ååå så bitter på de uføre da. 

Anonymkode: b25de...655

• Liker 15
Skrevet

Hvorfor tror du at du har krav på en forklaring? La henne være i fred. Om hun lager problemer tar du det opp med læreren. Ta også opp slike episoder som den i garderoben med læreren.  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun har nok noen spesielle behov, å det er kjempefint at du prøver å inkludere henne. Skjønner at du kan stusse litt på oppførselen. Kan dere snakke med en lærer eller noe? Kanskje hun egentlig burde ha assistent mer? En person som kjenner en evt sykdom og veit hvordan man skal hanskes med det. 

Anonymkode: b25de...655

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå kjenner ikke du meg, så å dømme meg etter modenhet blir litt feil syns jeg.. og nå er jo ikke jeg en lærer heller.. Jeg er en elev som går i klasse med henne. Jeg er ikke den som skal ''ta meg av'' henne. Det er det læreren eller assistenten som gjør. Og jeg viser forståelse for at hun har blitt mobbet og prøver å ikke få det til å skje igjen.. Vet ikke om du leste hele innlegget mitt?

TS

Hei TS! Jeg er enig med deg her. :)

Dersom hun er psykisk utviklingshemmet skal man ikke gå på hennes nivå som en bruker her skriver. Man skal snakke med en person med psykisk utviklingshemning på en helt normal måte. 

Har selv jobbet med mennesker med psykisk utviklingshemning. 

Anonymkode: abd71...b06

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Det er tydelig at hun er annerledes, og hun bør behandles med verdighet og respekt. Med det sagt; det er ikke greit at hun kaster brødskiver på folk og står ubehagelig nærme dem og ler dem hysterisk opp i ansiktet. Jeg ville tatt det diskret opp med lærer. Skjønner godt at du blir redd henne når hun virker så ustabil. Høres ut som om det er noe mer alvorlig enn ADHD inni bildet. Det høres jo også ut som om hun forstyrrer undervisning(når hun slår på pulten),og det er jo ikke greit. Det skal ikke gå utover resten av klassen at én elev har spesielle behov. 

Anonymkode: 7205a...c3f

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Denne jenta har jo åpenbart noen vansker. Jeg ser ikke helt hva du vil med innlegget ditt. Det er ikke greit å spekulere i hva som "feiler" henne. Dersom det oppstår ubehagelige situasjoner tar du det opp med læreren din, så tenker du ikke mer over det. 

Det at hun tar av seg BH'en i garderoben og hopper og legger seg ned er vel heller ikke noe som er å bli redd av. Aksepter henne slik hun er, og prøv å tilnærme henne på samme nivå som henne. Så går livet videre. 

Anonymkode: 5ed75...886

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, av og til har jeg latt merke til at det kommer en ''assistent'' og setter seg ved hennes pult, får å hjelpe henne med skoleoppgaver.. Men det er alt jeg vet. Skolen har jo taushetsplikt så vi andre elever har jo ikke rett på å få vite noe.

TS

Oppførselen du beskriver høres veldig ut som ei jeg gikk på ungdomsskolen med som var hjerneskadet fra fødselen. Hun også hadde ofte assistent hos seg som hjalp henne med skoleoppgaver, osv. Men vi fikk beskjed om det fra læreren når vi skulle starte, og fikk beskjed om å ikke dømme henne, mobbe henne, og å prøve å inkludere henne, ettersom hun ikke kunne noe for hvordan hun var. 

Anonymkode: 88e6d...8e1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Ja det gjorde jeg. Og hvordan tror du hun følte det da. Du prøver å prate med henne, hun er seg selv så gjør du som alle andre og løper ut døren. Hvorfor i det hele tatt prøver du når du bare løper ?

• Liker 2
Skrevet

Minner om en gutt som bodde på hjemstedet mitt. Bortsett fra det med puppene da, haha. Men det andre er veldig likt. Han hadde også ADHD i tillegg til at han var hjerneskadet fra fødselen. Så ikke noe annerledes ut egentlig, men var mildt sagt hyperaktiv. Han kunne kaste seg av sykkelen i full fart og løpe som en gærning full av blødende sår etter møtet med bakken/grusen, det virket som han ikke var i stand til å føle smerte og gudene ved hvor mange sykler han ødela. Jeg gikk ikke i klassen hans, men han gikk på vanlig skole og hadde hjelpelærer. 

Skrevet

Er du 18 år og har aldri vært borti at mennesker har særlige behov før?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hoppingen, urolighetene og latteren er kanskje noe hun gjør når hun er nervøs? De fleste av oss klarer å kontroll kroppen, men hun gjør kanskje ikke det når hun er nervøs? 

Anonymkode: 9a7a5...973

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tourettes.

Anonymkode: 492ba...783

• Liker 3
Gjest Snuppi
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det gjorde jeg. Og hvordan tror du hun følte det da. Du prøver å prate med henne, hun er seg selv så gjør du som alle andre og løper ut døren. Hvorfor i det hele tatt prøver du når du bare løper ?

Hvorfor er du så ufin mot ts? Hvor gammel er du?  Ts er 18 år og spør om råd anonymt på et forum. Jeg synes at hun virker reflektert og moden i motsetning til deg og din respons på hennes innlegg. Om du ikke har noe annet å gjøre enn å komme med den moralske lite  pedagogiske pekefingeren din kan du heller la være da du ikke kommer med råd. 

Ts, snakke med læreren din om dette og ta det derfra. 

AnonymBruker
Skrevet

Sånne uromoment burde ikke være i en vanlig klasse, av hensyn til både dem selv og andre. Hva er vitsen med skole på sånne i det hele tatt? De kommer jo aldri til å bli noe uansett!

Anonymkode: b7bb5...11e

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...