Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg skal ha historie privatist eksamen på tirsdag og norsk muntlig 2 uker etter det.  Ligger utrolig langt bak, jeg ble utsatt for noe grovt som har gjort meg deprimert.

Har bestemt meg for at denne personen ikke skal ødelegge livet mitt mer! Utdannelse er viktig og jeg skal klare å komme med der. 

Hvis jeg greier å få over 3, kan jeg søke meg på høyere utdanning :)  det kan gå til He***** eller keg kan ha utrolig flaks. 

Er det noen snille sjeler som kan fortelle meg hva dere trakk som oppgave?  Hva burde jeg legge mest vekt på å kunne? 

Har søkt litt på nettet, vet dere om det er de samme oppgavene som går igjen år etter år? (Noen forskjeller er det selvfølgelig) 

Anonymkode: 53993...0e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei! jeg går vg3 nå, og har derfor hatt historie de to siste årene - jeg regner med du er klar over at det er to bøker som er pensum på muntlig? Uansett så er det hvertfall vg3 boka de kommer til å legge mest vekt på! Jeg har ikke vært oppe muntlig selv, men jeg tipper det er lurt å lese godt på 2. verdenskrig. Ikke sikkert du får det som oppgave, men det er stor sannsynlighet det blir spurt om dette på den påfølgende spørrerunden. Jeg anbefaler å lage en tidslinje også, slik at det blir enklere å se sammenhengen av ulike historiske epoker og hendelser. 

Når det kommer til oppgaver vet jeg ærlig talt ikke. Det kan enten være et tema du skal klare å knytte opp til flere historiske hendelser du finner i boka, eller det kan være litt mer konkret om fks. 1. eller 2. verdenskrig.

Vår norsk lærer har sagt at vi nesten garantert får spørsmål om særemnet vårt, men det er ikke sikkert alle norsklærere legger like mye vekt på akkurat det. Ellers vet jeg ikke så mye mer om hvordan norsk muntlig er lagt opp, men du kan få noen tekster i forberedelsesdelen du skal analysere og så legge fram for sensor (muntlig, altså). Tror typiske oppgaver kan være "modernismen", "norsk språkhistorie" etc. 

Anonymkode: d5c06...061

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Les i denne tråden: 

Vi er flere som har hatt historie og norsk muntlig, så mange tips å hente der. Ellers så er mitt aller beste tips å møte opp og gjøre ditt beste! Muntlig eksamen handler ekstremt mye om flaks, og historie egner seg godt til å snakke om og å trekke paralleller fra hvordan samfunnet er i dag. Utenom det så bør du bare lese, spesielt på sammendrag slik at du får dannet deg et bilde av boken, for under forberedelsestiden er det gull verdt å vite hvor ting står i boken! Eventuelt bli en racer på å google ting, det er min taktikk under muntlig eksamen kombinert med å slå opp i boken.

Anonymkode: 513a6...e81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk den kalde krigen :) historie hadde et stort pensum så det var ikke bare bare å ta det som privatist :/

Norsk fikk jeg retorisk analyse av en tekst, også spørsmål fra 1700 tallet i litteraturhistorien. Pugg litteraturhistorien i grove trekk, og lær litt om analyse av tekster. Norsk var greiere enn historie syntes jeg! Brukte "å lykkes med norsk litteraturhistorie" og lærte alt der :P har du hatt særemne før? Ellers må du lage det og, du kan bli spurt om det. Bruk noe du allerede har lest og sett opp en disposisjon for å presentere det. Du trenger ikke skrive oppgaven

Lykke til TS! Krysser fingrene for deg

Anonymkode: 98649...1ea

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk romertiden sol var det jeg hadde forberedt meg minst på siden jeg trodde det var lite aktuelt.. men jeg klarte å trekke frem sentrale trekk i historien og se sammenhenger til dagens samfunn så fikk karakter 6. Har du noe mellom nøtta klarer du garantert mer enn 3! :) lykke til

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde kalde krigen og norsk politikk på 1800-tallet til historie muntlig. Gjorde det greit på kalde krigen, men politikken dro ned, så endte på en 3er. Surt, men sånn er det når man har litt uflaks på hva man trekker, da norsk politikk var det temaet jeg selvfølgelig hadde lest minst om. Jeg er i tillegg ikke så veldig flink til å ordlegge meg verbalt og hadde virkelig foretrukket en skriftlig eksamen, men jeg fikk da bedre enn på VGS. :hoho:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...