GÃ¥ til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har termin i morgen og vi har ingen guttenavn. Eller vi har en liste på sånn 30 navn hvor ingen av de skiller seg ut for noen av oss. 

Forrige gang sto vi mellom to navn og ville se babyen før vi bestemte oss. Mange mente det var lettere etter vi hadde sett baby, men nei. Så vi måtte bare ta ett og stå for det.  

Men denne gangen er det mye vanskeligere. Tenker det er lett å angre om man bare trekker ett navn? Noen som har vært like ubesluttsomme, hva gjorde dere? Andre tips? Liiiitt stressa...  vil ikke vi skal kalle han baby i mange måneder heller, for da blir plutselig det navnet. 

Anonymkode: b813a...5d0

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke type navn liker du?

Anonymkode: cd6fa...926

Skrevet

Vi hadde to guttenavn og to jentenavn klare, vi visste ikke kjønnet. Det ble en gutt og vi valgte det han kledde best, bestemte oss ca. en time et fødsel.

Slenger med et par forslag på navn jeg liker ;

Henry

Alfred

Jesper

Olav

Jens

Edvard

Olias

Skrevet

Det aller største problemet for folk i vår tid er alle valgmulighetene i alle mulige situasjoner. Før i tiden var det enkelt og greit mtp navnevalg: man kalte opp. 

Jeg tror dere må ha et annet fokus enn hva dere liker best. Klinger navnet godt sammen med etternavnet? Passer det sammen med navnet til storesøskenet? Er det ønskelig å ha et navn som man ikke risikerer at 25% av klassekameratene har? Tenk også på at det kan være praktisk for ham å ha et navn som er litt internasjonalt, mtp utenlandsstudier, jobbrelasjoner utenlands osv når han blir voksen? Sånn sett er jo både Edvard, Alfred og Henry, som Ella1 nevner aktuelle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ett par som hadde så sterk beslutningsvegring for barn nr 2 sitt navn at de fikk brev fra myndighetene med påminner om at det begynte å haste. Innen 6 mnd skal babyen ha et navn, og jeg tror brevet kom da babyen var ca 4 mnd uten at de verken hadde meldt barnet opp til dåp eller registrert navn hos Folkeregisteret. Et annet vennepar var i ferd med å bli skikkelig uvenner fordi de ikke klarte å finne på et navn som begge kunne være enige om.

For begge parene løste det seg da de senket skuldrene. Et navn er et navn: det trenger ikke være det aller aller aller fiiiiiineste navnet i heeeeele verden, og skikkelig unikt og spesielt, og gjenspeile dere som perfekte foreldre på en fiffig, men likevel forståelig måte. ;) Velg noe som er pent og stå for valget. Om dere skulle trenge verktøy for å velge fra lista: trekk lodd mellom de navnene som står der. Hvis du merker med en gang at dere blir skuffet over det navnet dere har trukket, så forkast det navnet og trekk en gang til. Eller ha «cupmesterskap» mellom navnene på lista. Sett to og to navn opp mot hverandre, og forkast det dere liker minst. Deretter går de navnene dere liker best til neste runde, hvor dere gjør det samme osv osv. 

Lykke til med navnevalg og fødsel og alt!! 

Anonymkode: 35aac...692

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

(…) Eller ha «cupmesterskap» mellom navnene på lista. Sett to og to navn opp mot hverandre, og forkast det dere liker minst. Deretter går de navnene dere liker best til neste runde, hvor dere gjør det samme osv osv. 

Lykke til med navnevalg og fødsel og alt!! 

Anonymkode: 35aac...692

Haha, for en genial løsning! :D 

(jeg er ikke ts, men dette skal jeg prøve, da vi også sliter med å ha klare kandidater)

Anonymkode: 3b55e...c6f

AnonymBruker
Skrevet

La KG bestemme. ;) 

Anonymkode: 99858...ddf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke overtenk valget, ta et navn som begge synes er fint, og ta det i bruk fra starten. Ikke tenk at det blir lettere å velge om dere utsetter det, er mitt råd basert på egen erfaring. Lykke til! 

Anonymkode: 4a4cb...ff6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...