Gå til innhold

Har 5 åringen min adhd ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han er født i uke 30 og har hittill ikke vist noen tegn til senskader. Han er derimot veldig urolig, sitter oppå lillesøsteren hele tiden. Han slår henne, dytter og provoserer hvert eneste minutt. En ting han alltid gjør Som virker som tvangstanker er at han drar fingrene forbi munnen hennes eller putter hånda si i munnen hennes. Han MÅ ta på ansiktet hennes hele tiden. Vi har hele tiden praktisert å sitte hvilepute for å tenke litt og komme ut av situasjonen. Vi roser når han er grei med henne og gir han generelt mye oppmerksomhet. Vi har bare de to så mye oppmerksomhet får dem begge. Adhd ble forresten nevnt av naboen fordi barnet hennes med adhd var helt lik i den slderen. I følge henne 

Han gjør IKKE noe av dette i barnehagen mot andre barn. Og heller aldri når vi har alenetid med han. Det starter med engang vi kommer hjem. Mannen min vil ikke ta det opp med lege fordi han Er redd for at han skal få feil diagnose og bli stemplet for alltid. Jeg syns at situasjonen er uholdbar Og vil ha hjelp. Hva kan vi gjøre for barnet vårt? 

Anonymkode: 5b903...840

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det høres mer ut som en reaksjoner på lillesøster. ADHD er vel ikke selektiv? Ettersom de ikke reagerer i barnehagen tenker jeg?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som søskensjalusi og ikke ADHD.

Hva tenker du skal bli bedre hvis barnet ditt får en diagnose? Det eneste du har da er en unnskyldning hvis barnet oppfører seg atalt. Evnt kan du få speed på resept til femåringen din, men det vil ikke jeg anbefale. Det er en grunn til at Ritalin selges på svartebørsen. Det er veldig bra dop. 

Anonymkode: 8387e...951

Skrevet

Du bør fokusere på de tingene du syntes er uholdbare framfor å fokusere på én bestemt mulig diagnose. Start i riktig ende, det går alltid bedre da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det høres ut som søskensjalusi og ikke ADHD.

Hva tenker du skal bli bedre hvis barnet ditt får en diagnose? Det eneste du har da er en unnskyldning hvis barnet oppfører seg atalt. Evnt kan du få speed på resept til femåringen din, men det vil ikke jeg anbefale. Det er en grunn til at Ritalin selges på svartebørsen. Det er veldig bra dop. 

Anonymkode: 8387e...951

😂 Så søt du er! 

Min seksåring begynte på kombinasjon Concerta og Ritalin når hun var fem. Plutselig kunne hun alt det vi har forsøkt å lære henne av sosiale koder etc.

Oppføre seg atalt gjør alle unger innimellom. Hos oss er ofte årsaken adhd. Ikke unnskyldningen. Oppdras skal hun enten hun vil eller ikke - men nå som hun får medisiner er det faktisk mulig å få henne til å samarbeide selv når hun ikke har lyst. 

Jeg vil anbefale alle med småtråkk med adhd om å teste 'speed på resept' - det går virkelig fra bluescreen til full ytelse på null komma svisj for den som har optimal effekt 😉

TS: ta opp bekymringen din med barnehagen, første skritt er uansett en vurdering fra ppt. De kan ikke gi diagnose, men kan vurdere om ungen er innen normalområdet eller viser avvik som bør utredes. 

Anonymkode: 34897...a60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

😂 Så søt du er! 

Min seksåring begynte på kombinasjon Concerta og Ritalin når hun var fem. Plutselig kunne hun alt det vi har forsøkt å lære henne av sosiale koder etc.

Oppføre seg atalt gjør alle unger innimellom. Hos oss er ofte årsaken adhd. Ikke unnskyldningen. Oppdras skal hun enten hun vil eller ikke - men nå som hun får medisiner er det faktisk mulig å få henne til å samarbeide selv når hun ikke har lyst. 

Jeg vil anbefale alle med småtråkk med adhd om å teste 'speed på resept' - det går virkelig fra bluescreen til full ytelse på null komma svisj for den som har optimal effekt 😉

TS: ta opp bekymringen din med barnehagen, første skritt er uansett en vurdering fra ppt. De kan ikke gi diagnose, men kan vurdere om ungen er innen normalområdet eller viser avvik som bør utredes. 

Anonymkode: 34897...a60

Jeg har en stesønn som kan slå ADHD'n sin av og på. Hos oss er han kjempegrei, hos mor må han ha masse piller etc. Veldig rart det der altså 😱😱 men kjenner også flere der medisiner gjør underverker 🤗 

Anonymkode: 43113...56b

AnonymBruker
Skrevet

Høres mer ut som understimuli og følelse av å bli inkludert av foreldre. Han får rett og slett ikke aktivisert seg nok hjemme, og utagerer ved å "angripe" det han anser som foreldrenes oppmerksomhetssentrum, tror ikke det er noen foreldre som vil høre at de gjør en mindre god jobb, og unnskylder/forklarer seg med andre grunner. Utfallet er det samme om det er sene timer på jobb, døende mor eller ME etc. Barnet søker oppmerksomhet, disiplin og omtanke fra omsorgspersoner, og han har vel allerede lært at en enkel måte å få oppmerksomheten er å gå på lillesøster.

Det at han oppfører seg merkverdig annerledes i barnehage burde jo peke langt vekk fra ADHD, og heller over på dynamikken i hjemmet. Samme som ab over sier, at setting påvirker adferd. Disiplin og faste rammer er nok tingen. Ja, rammene er for å brytes, det er hele poenget, men under kontrollerte forhold.

Virker som ts går i fellen med "vi er gode foreldre, hvorfor oppfører ikke ungen seg slik vi vil rundt oss, det må være ADHD eller en annen diagnose som forklarer feilen vi mener er tilstede".

Anonymkode: dc0f7...292

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...